LED verlichting Aanbieders Info

A

Aquariaan1967

Guest
Dit kreeg ik via FB binnen van Azaqua..en dacht..dit moet ik jullie even mededelen :)


Vergelijking LED verlichting

Berichtma 23 feb 2015, 16:21
Ik heb even een overzichtje gemaakt van beschikbare LED verlichting en de specificaties.

Helaas zijn niet van alle LED aanbieders de gegevens bekend en daarom hoop ik deze lijst in de toekomst aan te kunnen vullen. Mocht je een aanvulling hebben, laat het mij dan svp weten.

Onderaan staat voor de vergelijking de specificaties van Philips TL-D en T5 verlichting. T5 en T8 verlichting van deze buizen hebben het hetzelfde rendement, namelijk zo'n 90 Lumen per Watt. Echter is het grote verschil de hoeveelheid Watt per cm. Een aquarium met T8 verlichting verlichten lijkt net zo efficient als met T5, maar het grote verschil is dat daar dan meer buizen (en voorschakelapparaten) voor nodig zijn om dezelfde hoeveelheid Lumen te halen. Die ruimte is in de meeste lichtkappen vaak schaars en daarom is T5 verlichting handiger.

Opvallend:
Sommige LED verlichting levert minder Lumen lichtopbrengst per Watt dan TL verlichting en levert daarmee geen energiebesparing op. Kanttekening is uiteraard dat bij de TL alle Lumen over 360 graden worden verspreid. Bij de LED is dat gebundeld over 120 graden. Bij TL verlichting gaat ongeveer de helft van de lichtopbrengst verloren naar boven. Dit is deels te verminderen door gebruik te maken van reflectoren. TL verlichting is in elk geval duidelijk de voordeligste en de winst in kosten zit voor LED in de langere termijn icm het energieverbruik.

Lumen is niet heilig. PAR zou wellicht nog meer duidelijkheid kunnen geven over de kwaliteit van het licht voor onze planten. Helaas wordt dat alleen maar bij de TMC Gro Beam opgegeven. Fabrikanten die de lichtopbrengst niet vermelden, heb ik mijn vraagtekens sowieso bij.

Stel je voor, je hebt een aquarium van 200 Liter en wilt dit gaan belichten met een lichtintensiteit van 30 Lumen per Liter. Wat kost dat dan per merk? Kijk hier voor in de voorlaatste kolom. Dit is omgerekend van de gemiddelde prijs per 100cm naar prijs voor 6000 Lumen.

Opmerkingen voor en over deze tabel zijn meer dan welkom, zodat alle gegevens zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk kunnen worden weergegeven.


*prijzen zijn onder voorbehoud, geprobeerd is uit te gaan van de advies verkoopprijzen

-----------------------------------------------------------------------
V1.02 - GHL Mitras Lightbar toegevoegd
V1.03 - Lumlight toegevoegd

978985_0_82_led_schema.jpg


Plaatje is denk ik wat aan de kleine kant..maar er zijn altijd slimmerikken die hier wel wat van weten te maken :)

Succes!!
 
Terug
Bovenaan