Led verlichting, de doorbraak !!

E

Erwin1992

Guest
Beste leden,

Net als een aantal van jullie ben ik al geruime tijd opzoek naar LED verlichting die de standaard TL verlichting zou kunnen vervangen. Een hobby mag geld kosten, maar om onnodige energie te verspillen vind ik toch een beetje zonde.

Op internet heb ik op verschillende forums nog niet echt een doorbraak kunnen vinden, ofwel valt de licht opbrengst tegen ofwel zijn de kleuren niet goed... Voor mezelf wil ik een kant-en-klaar pakket, dus niet zelf met soldeerbouten aan de gang.

Een paar weken geleden was ik op Vivarium en kwam daar verschillende kraampjes tegen waar men ook LED verlichting aanbood. Helaas waren de strips behoorlijk duur en vond ik de verlichting ook niet echt mooi voor in de bak.
Tot ik boven de stand ontdekte van Aquaterraleds, ik heb me laten informeren door hen en was behoorlijk verbaast over de lichtopbrengst en de kleur. Dit leek namelijk verdomt veel op de standaard TL verlichting, maar dan veel zuiniger.

Zoals een aantal van jullie weten, heb ik een Rio125 en een aqua40. Omdat ik behoorlijk sceptisch ben over het plaatsen van de LED verlichting wilde ik in eerste instantie alleen de aqua40 voorzien van LED verlichting omdat ik zeker wilde weten dat het planten goed gingen groeien. Bij Aquaterraleds hadden ze nog nooit eerdere een Aqua40 voorzien van LED, maar ze wilde graag meedenken aan de oplossing.

Na de beurs heb ik contact met hun opgenomen via de mail, en heb ik toen een op het advies van hen deze strip besteld (http://www.aquaterraleds.nl/a-38885460- ... o-fit-led/)

Omdat ik de eerste was, die deze LED strip wilde was de leveringstijd een aantal weken. Opzich was dat geen probleem, totdat mijn oude PL lamp die in de aqua40 zat de geest gaf, omdat ik de tijd toch moest overbruggen heb ik toen een nieuwe lamp gekocht; maar bleek dat het probleem niet in de lamp maar in het voorschakelapparaat zat :mad:

Bij aankomst van de LED strip een week na het probleem met de PL lamp, heb ik deze direct in m'n aquarium geplakt. Om dit mooi te kunnen doen heb ik eerst de kapotte PL lamp + armatuur uit de kap gehaald.
vCHiVI3JUFJQv6gsoE7b3ybIgSGRzSHA.jpeg


Nadat de lijm was opgedroogd kon ik eindelijk genieten van de LED verlichting, en wat een resultaat. De lichtopbrengst is echt ongelofelijk goed, zelfs de kleur is perfect. Ik heb zelfs het gevoel dat er gewoon nog de PL lamp boven hangt, alleen dan met een veel lagere stroomrekening! Ook de kosten voor aanschaf zijn me 100% meegevallen, dit is echt een investering! Voor mij is dit echt een doorbraak wat betreft de LED verlichting, en ik ben nu aan het inventariseren wat het me gaat kosten voor de Rio 125 te voorzien van LED. Deze kosten zullen uiteraard wat hoger liggen, omdat ik meerdere armaturen nodig heb, maar ik kan het iedereen aanraden om over te gaan!

Voor alsnog herstellen de planten aardig (vanwege de tijdelijke licht te kort) maar ik heb alle vertrouwen in dat de planten helemaal gaan op knappen.

Zo staat de bak er momenteel bij
vCHiVI3JUFJQv6gsoE7b3ybIgSGRzSHA.jpeg


Dit wilde ik toch even met jullie delen, zeker de moeite waard om eens op onderzoek uit te gaan!
 
Prachtig! Nu nog even leren foto's draaien....en we hebben een winnaar :D
 
Netjes hoor,bedankt voor het delen!
 
Hoeveel geld was je nu in totaliteit kwijt voor jouw aqua40?
 
Deze leds zijn zeer fel en vervangen de standaard 11 watt PL lamp, wat resulteerd in een besparing van 65% op verlichting. T

12 LEDs per balk Wattage: 3,85 watt

Normaal wordt het vermogen van ledbar uitgedrukt per led

Dus dan krijgen we 12 X 3.85 = 46.2W!

Als het opgegeven vermogen maar 3.85Wzou zijn kan hij nooit zoveel licht geven als een tl van 11W

Jb Malawi
 
Ja met 12 balkjes zou je op 46.2 watt komen maar gelukkig hoeft er in een aqua40 maar 1 in ipv de 11 watt PL lamp.
 
Ja, op de een of andere manier pikt de foto uploader geen gedraaide foto's.. Hij draait ze telkens terug.

Ik was in totaal iets van 16 of 17 euro kwijt, leuk bedrag het te proberen.

Als die berekening zou kloppen, dat zou m'n bak toch zowat de hele straat kunnen verlichten :p Volgens mij zit bij deze LEDS een andere berekening gekoppeld. Voor mijn gevoel is het licht niet te veel of te weinig.
Binnenkort hoop ik te posten dat de planten het goed gaan doen ;)
 
Neem aan dat jij dan al een adapter had want ik kom op 32.65 uit met bestellen.
 
Die had ik, maar je kunt er beter een bijbestellen.

Ik had er 5 op voorraad, maar slechts 1 daarvan werkte op een juiste manier! Bij de andere 4 adapters begon de led verlichting te knipperen. Ik dacht eerst dat het aan het ameperage lag, voltage was namelijk overal gelijk. Maar nu zit er een adapter tussen van 0,5 amp�re, terwijl diegene die knipperde 1 amp�re was.

Achteraf denk ik dat het mogelijk aan een slechte gelijksspanningrichter ligt?

Overigens heb ik de 4500 K
 
Niet om de pret te drukken, maar ik zal altijd een beetje sceptisch blijven. :D

Op ebay/alibaba kan je dezelfde leds (SMD 5630) aanschaffen voor enkele dollars per meter.
Wat is het verschil tussen deze en de bovengenoemde?

Het verschil in licht is natuurlijk makkelijk te meten.
Nadeel is dat die (PAR, PPF, PPFD) meters verschrikkelijk duur in de aanschaf zijn.

Om het een doorbraak te noemen gaat voor mij wel ver in ieder geval.
Ben benieuwd naar de vorderingen :thumbs:
 
Laat ik dit zeggen; het is een persoonlijke doorbraak.

Inderdaad, ik ken de bekende LED strips maar dit is niet te vergelijken. Dit zijn echt hoogwaardige kwaliteit LEDS waar een grote hoeveelheid licht van afkomt. Ze zijn speciaal bedoelt voor de diepere bakken, de goedkopere LEDs met een minder hoge opbrengst verkopen ze ook maar zijn niet geschikt voor aquaria.
 
Ziet er goed uit. Maar er zijn veel meer ledproducten die vergelijkbaar presteren. Zelf gebruik ik al 3 jaar TMC grobeam 500 en 600. Geeft zo veel licht dat ik ze op 20% heb gedimd. Voor zover ik zie doen de planten het goed. Als je echt wat wil zeggen over de kwaliteit van led moet je verschillende bakjes naast elkaar zetten, dus onder dezelfde condities. En dan met telkens een andere lichtbron. Dan vergelijk je appels met appels.

Neemt niet weg dat er steeds meer goede ledproducten op de markt komen. En steeds betaalbaarder.
 
Kijk eens bij www.ledlint.nl deze heeft ip68 ledstrips voor een lage prijs. Bij mij werkt deze al een half jaar en ben er zeer tevreden over
 
franketrank zei:
Niet om de pret te drukken, maar ik zal altijd een beetje sceptisch blijven. :D

Op ebay/alibaba kan je dezelfde leds (SMD 5630) aanschaffen voor enkele dollars per meter.
Wat is het verschil tussen deze en de bovengenoemde?

Het verschil in licht is natuurlijk makkelijk te meten.
Nadeel is dat die (PAR, PPF, PPFD) meters verschrikkelijk duur in de aanschaf zijn.

Om het een doorbraak te noemen gaat voor mij wel ver in ieder geval.
Ben benieuwd naar de vorderingen :thumbs:

Er zijn talloze soorten 5630 LED chips. Maar de een is de andere niet. Op ebay vind je geen LED chips van Samsung. Vaak is het epistar, of een goedkoop aftreksel. Deze zijn van mindere kwaliteit en geven veel minder licht. Dus appels met peren vergelijken. Die 5630 LED flex strips zijn leuk voor in huis, een LED kenner weet dat het niet kan, tenzij het vermogen wordt begrensd (dus lagere lichtintensiteit) want anders branden ze binnen no time op. Kijk maar naar aquarium LED fabrikanten ze gebruiken allemaal koellichamen, waarom zouden ze deze gebruiken als het ook zonder kan of met flex strips?

Er zijn 5630 LED chips van 10 tot 50 lumen per chip, dan zie je het verschil al. Welke heb je op ebay? niemand die het weet. Daarnaast vari�ren de prijzen enorm. Dit komt natuurlijk omdat ze allemaal evenveel licht geven en dezelfde kwaliteit zijn. (huh..... nee dus)

Er zijn ook 5630 LEDs op een aluminium PCB, vergis je niet deze moeten ook gekoeld worden. Soms zit er een aluminium profiel bij waar de LED PCB ingeschoven kan worden. Dit voldoet niet als koeling. Je moet echt de PCB op een koellichaam lijmen met koelpasta.

Neem als referentie voor de genoemde Aquaterraleds LED balk een TMC Aquabar. Deze maakt ook gebruik van Samsung 5630 chips, het type staat er niet bij vermeld. Op een beurs heb ik met die jongen van Aquateraleds gepraat. Zij maken gebruik van de een na hoogste Flux bin en de 2e generaties 5630 LEDs van Samsung.

Dus onthoudt, De ene LED is de andere niet, ook al wordt dezelfde Chip behuizing gebruikt. LED moet goed gekoeld worden, wordt dit niet gedaan dan branden ze op. De lichtintensiteit van Flex strips is niet hoog genoeg voor aquaria. Dus ga je wat leuks voor je aquarium kopen? Vraag dan de verkopers de oren van het hoofd en denk zelf nuchter na.
 
Heel erg mooi verhaal. Je geeft precies aan waar men op zou moeten letten.
Zelf heb ik ook zitten spitten door allerlei gegevens.
Je zou moeten achterhalen hoe ver de leds uit elkaar liggen, om
zelf de eenvoudigste berekeningen te kunnen maken.
Zoals je ook aangeeft is de montage-methode van grote invloed.
Dat bepaald de levensduur en de meeste balken zijn dan ook gemaakt voor open aquaria.
Een heel veel argumenten die worden gebruikt voor de verkoop, zijn vaak niet zinnig.
 
franketrank zei:
Niet om de pret te drukken, maar ik zal altijd een beetje sceptisch blijven. :D

Op ebay/alibaba kan je dezelfde leds (SMD 5630) aanschaffen voor enkele dollars per meter.
Wat is het verschil tussen deze en de bovengenoemde?

Het verschil in licht is natuurlijk makkelijk te meten.
Nadeel is dat die (PAR, PPF, PPFD) meters verschrikkelijk duur in de aanschaf zijn.

Om het een doorbraak te noemen gaat voor mij wel ver in ieder geval.
Ben benieuwd naar de vorderingen :thumbs:

Om hier een beetje bij aan te sluiten valt het me regelmatig op dat mensen met leds wel snal algen krijgen. Misschien niet altijd de oorzaak van de leds, maar het is wel opvallend.
men zal dan wellicht de verkeerde soort hebben aangekocht. Voor een gemiddelde aquariaan is het denk ik heel moeilijk om de juiste led aan te kopen en zal men vaak alleen op de prijs letten.

Persoonlijk hou ik me ook nog liever bij de gewone tl buizen ;).
 
Zeer goede info over LED op een aquarium.

Zou zelf voor de bekendere merken gaan. Als je eens naar de flickr account van Viktor Lantos kijkt kan je perfect zien wat er mogelijk is met de LED verlichting van ADA. En daar is niets mis mee zou ik zeggen.
 
Er zijn ongetwijfeld ook goede leds verkrijgbaar :) .
Maar of die in de standaard led verlichting zit (die bv SF verkoopt) betwijfel ik en daarnaast koopt men denk ik snel iets zonder eerst zich goed in te lezen.
Dan kan je verschillende problemen tegenkomen. Zoals met alles eigenlijk is het dus van belang om je eerst goed in te lezen en je goed te ori�nteren in de wereld van de LED verlichting.

Er zijn gelukkig ook mensen met led verlichting die wel hele mooie bakken hebben en er geen problemen mee ervaren.
 
Waarschijnlijk komen de algen in het aquarium omdat de LED verlichting feller is dan de oude verlichting. Er moet een nieuw evenwicht bereikt worden. Dit is even spelen. Begin met de LED op 50%, bouw dit elke week op met 10%. Planten gaan daar niet van achteruit. Vaak denkt men dat planten veel licht nodig hebben maar je zal versteld staan wat je kan bereiken met goede voeding en co2 in combinatie met normale verlichting (niet fel).
 
Terug
Bovenaan