LED verlichting houten kap

A

Anagorn

Guest
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik een houten kap voor mijn zelfbouw aquarium aan het maken en wil ik hier straks LED verlichting in hangen. Nu had ik de verschillende topics gelezen over dit onderwerp die op dit forum staan, maar bleef ik met enkele vragen zitten:

1) Is het nodig dat ik de kap zelf isoleer? (ik las namelijk over de mogelijke condensvorming in de kap) Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

2) Ik wilde gebruik maken van een aluminium U-profiel om hiermee de warmte te geleiden. Plak ik de LED strips in het profiel (zodat ze er in vallen) of er op (dus het profiel omdraaien)?

3) Is bescherming met plexiglas/siliconenkit een must have of een nice to have?

Dat was het voor nu, ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!
 
Punt 1. De kap zul je waterdicht moeten maken. Bv met een Epoxy.

Punt 2 en 3 geen ervaring mee :) wat het beste werkt
 
Beste Anagorn,
ik heb een paar maanden geleden de overstap van tl naar led gemaakt op de manier die jij noemt dus led strips in een alu profiel.
ik heb de led aan de binnen kant van de strips geplaatst, en ze liggen los op mijn glazen verbinding strippen van mijn aquarium.
Dus los van mijn kap, ze worden wel behoorlijk heet de strippen, (120leds/meter) heb dan ook geen verwarming meer nodig.
Condensvorming is minimaal en na een 30 min na de opstart verdwenen
Ze zijn zonder plexiglas of siliconen kit
 
Bedankt voor jullie reacties!
Voor mijn kap ga ik dan op zoek naar Epoxy om het zo waterdicht te krijgen. Ik had iets gevonden van mr Boat Epoxy, heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

@Lotus:
Mag ik vragen waar je je led strips vandaan hebt? Heb al wel een profiel namelijk, maar nog geen led strip zelf :D
En wat bedoel je precies met 'mijn glazen verbinding strippen van mijn aquarium'?

Het aluminium profiel is niet bevestigd aan je kap?
 
Terug
Bovenaan