Led verlichting in mijn aquarium


Z

Zanziee

Guest
Hallo daar,

ik heb al heel veel gelezen en een beetje wijzer geworden. Ik wil in mijn rio 240 (2e hands gekregen) de standaard lampen vervangen voor led verlichting. Er zit nu namelijk T8 verlichting in en dat slurpt stroom (2 x 38watt). Volgens mij moet dit met led een stuk 'voordeliger' kunnen. Ook de verschillende effecten met led verlichting spreken mij erg aan en ik wil graag nachtverlichting in mijn aquarium hebben.

Wat ik al gezien heb is dat ik een controller nodig heb. Dit wordt de TC420. Hier kan ik voor zover ik begrijp 5 ledstrips aansluiten en aansturen via de computer.

Maar dan.. Hoeveel ledstrips heb ik nodig om mijn aquariumplanten goed te laten groeien (RGB strips, dat snap ik..) en hoeveel witte ledstrips heb ik nodig voor voldoende verlichting in de bak zelf. Het moet namelijk niet te fel worden allemaal.

Hoe kan ik verder de ledstrips het beste bevestigen in mijn aquarium? Onder de flappen plakken? Of zijn er andere slimme oplossingen voor?

Ook moet er iets van een voeding bij, heb ik begrepen. Echter snap ik nog niet helemaal hoeveel wattage die moet zijn en waar ik op moet letten.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen!
 
Ik zat in hetzelfde vraagstuk als jij.

Wat betreft de ledstrips is dit afhankelijk van wat je zelf prettig vind. Ik zou een rol van 5meter bestellen voor wit en rgb en dan zelf een aantal strips inhangen. Als je het niet voldoende vind plaats je een strip extra.

De adapter moet evenveel volt hebben als led strip, 12 of 24 volt.
Het aantal watt reken je uit door het aantal amp�re met volt te vermenigvuldigen.

Hoeveel amp�re de ledstrips per meter is hangt van de strip af.
 
Hallo heren,

Kijk hier even naar... https://www.kitelight.nl/categorie/aqua ... d-179.html ....zelf ben ik van plan om hier een Led set te kopen voor mijn 200 liter bak.
Ook een leuk filmpje op you tube gevonden met een prachtig schouwspel...zonsopgang.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=V0dwuuQJy8g[/video]

Vind zelf het Led licht een stuk mooier dan T8 lampen..schijnt dat je binnen 3 jaar je Led setje er weer uit hebt qua kosten...das altijd leuk om te horen :)


Succes!
 
Het licht vind ik inderdaad mooier dan de T8 lampen. Maar als ik een rol van 5 meter koop (type 5050, ip68 denk ik?) dan mag het om de 5 cm of 10 cm geknipt worden (ligt aan de hoeveelheid volt als ik het goed begrijp). Moet dit dan ook netjes worden afgewerkt ? Anders heb je lijkt mij toch een open stuk.. Heb je toevallig een link naar zo'n 5 meter rol Raffie?
 
Zanziee zei:
Het licht vind ik inderdaad mooier dan de T8 lampen. Maar als ik een rol van 5 meter koop (type 5050, ip68 denk ik?) dan mag het om de 5 cm of 10 cm geknipt worden (ligt aan de hoeveelheid volt als ik het goed begrijp). Moet dit dan ook netjes worden afgewerkt ? Anders heb je lijkt mij toch een open stuk.. Heb je toevallig een link naar zo'n 5 meter rol Raffie?
Die 5 meter rollen heb je letterlijk overal, mocht je ze niet kunnen vinden dan heb je nog niet gezocht. Kijk op marktplaats en je wordt er onder bedolven. Ga anders kijken bij dagaanbiedingen.nl, samenkopen.net, kitelight.nl, dx.com, banggood.com etc.

En dat inkorten staat vaak op de ledstrip gemarkeerd� bij mij staat er iedere 5cm een schaartje. Heeft niet met volt te maken, maar meer met groepjes LEDs. En eenmaal afgeknipt is waterdicht maken wel een must lijkt me, beetje kit er op.
 
Ik heb genoeg 5 meter rollen online gevonden, echter verschillen ze ook gigantisch in prijs. Aangezien Raffie hier al ervaring mee heeft, ben ik benieuwd waar en wat voor een rollen hij gehaald heeft. Er moet dus wel gekit worden, hoe zit het met de bedrading? Wordt dat standaard meegeleverd of moet ik per stuk dat ik eraf haal nieuwe bedrading aansluiten?
 
ik heb de ledstrips en trafo besteld bij banggood.com. ook weer op advies van een medeforummer hier:

http://www.banggood.com/Wholesale-LED-S ... -2528.html

Ik heb zelf gekozen voor IP65 RGB strip SMD 5050 en IP68 SMD 5630 warm wit. Dit omdat deze leds sterker zijn. Ik hoef ze dan minder fel te laten branden dan SMD5050 waardoor ze minder warm worden. Ben nu op de bestelling aan het wachten. Het voordeel is dat ik ze nu helemaal op lengte kan maken in mijn aquarium.

Er wordt aan ��n kant een stuk draad meegeleverd. Als je gaat inkorten moet je aan die stukken nieuwe draad solderen.
 
Hmm, solderen, moet ik ook een soldeerbout voor hebben dus. Dat heb ik allemaal niet in huis helaas..

En ip65? Stel dat je strips het aquarium in kletsen? Geeft dat geen problemen?
 
Zanziee zei:
Hmm, solderen, moet ik ook een soldeerbout voor hebben dus. Dat heb ik allemaal niet in huis helaas..

En ip65? Stel dat je strips het aquarium in kletsen? Geeft dat geen problemen?
Dat overleven ze niet nee..

Soldeerbout kost net wat meer dan een tientje - gooi er wat soldeertin en ontvetter bij...heb je jaren lang wat aan. Heb je anders geen vrienden/familie met een soldeerbout?
 
Ik zag op MP een advertentie staan van iemand die aquarium leds verkoopt, weet niet of dat wat is??
 
Heb je een linkje voor mij An? Er zijn zoveel aanbieders ;)
 
Ik ben even aan puzzelen geweest en heb nog een vraag die misschien iemand wel kan beantwoorden:

In mijn 120cm wil ik dus LED verlichting.

Als ik online zoek naar aquarium leds, zie ik bijna alleen maar witte led, blauwe led en soms rode led voorbij komen.
De witte led is volgens mij gewoon nodig in het aquarium, ik zit zelf aan twee strips van een meter te denken.
Maar voor plantengroei is er toch ook een RGB strip nodig? Waarom worden die dan praktisch nergens aangeboden?
Moet ik dan trouwens drie losse strips nemen voor de RGB om deze apart van elkaar te kunnen instellen? Of kan dat via ��n strip / channel?
 
Heyhey, bedankt voor je advies! Ik zit zelf nu over 1 rij witte leds (2 x 52cm) en 1 rij RGB (2 x 52 cm) te denken. Kun je qua kabels die ik er apart bij moet bestellen nog advies geven? Wil ook bij kitelight bestellen.
 
Ik ben zelf naar Kitelight gereden (Rotterdam). Ik woon daar in de buurt. Als dat niet het geval is zou ik je adviseren met hem te bellen of te mailen en het aquarium (afmetingen) te beschrijven. Ik had een iets zwaardere adapter (72w) genomen op zijn advies, als het te weinig licht zou zijn, dan kon er nog een rij bij. Aansluitkabels gaf die me mee.

Met de Easy Time control kan je echt een mooi programma maken. 'S avonds na schemering mooi blauw maanlicht. 'S ochtends zonsopkomst. Bewolking ed overdag.
 
Heb gisteren ook even contact met ze opgenomen, verrassend genoeg ook al antwoord gekregen, en dat met pasen.
Ze adviseren mij 2 rijen
Rij midden: RGB 2 x 52cm
Rij voor: WIT 2 x 52cm

De adapter zeggen ze ook 72w, opzich scheelt dat in prijs praktisch niets. De controller is al onderweg vanuit China, bestel daar regelmatig.

De aansluitkabels heb je er dus bij gekregen, dus krijg ik denk ik niet via een online bestelling (mits ik natuurlijk daar de controller bestel, daar zit het bij zag ik). Dus ik denk dat ik er dan maar een meter RGB + meter SMD kabel bij bestel, is maar 5 euro extra.

Ik kom uit op een bestellijstje van 170 euro + de controller uit China is 200 euro totaal, volgens mij een prima prijsje.
28.8 watt totaal gebruik ipv. 72 watt dat het nu is.
 
Ja ik heb er diverse kabels ed bij gekregen. Gelijk dat alles in orde was om te monteren.
Maar mochten er aansluitmateriaal ed te kort/weinig zijn, even bellen en je krijgt nieuwe.
 
Hoelang heb je nu al LED in je aquarium al zitten trouwens?
 
Ik heb het erin sinds begin maart dit jaar.
Was in het begin wel even wennen.
Led is toch heel ander licht als T5.
maar ik zou nu echt niet meer terug willen aar T5.
 
Heb zelf T5 in mijn kleine aquarium zitten, prima licht op zich. In mijn grote zitten 3 jaar oude T8 tl balken, deze zijn volgens mij op + ik vind het erg geel lijken in het water. Morgen ga ik denk ik bestellen, zag dat de controller ook verstuurd was vandaag.
 
De ledbalken zijn binnen! Nu alleen nog wachten op de controller vanuit China, die is al onderweg, waarschijnlijk volgende week ;)
 
Mooi. Hoe ga je de led modulen monteren? Aan de t5 balk monteren of ook zelf een constructie maken?
 
Ik ga ze aan de T8 balken monteren inderdaad. Mocht ik meer tijd hebben in de toekomst misschien een constructie ervoor in elkaar schroeven / maken, maar voorlopig kunnen ze prima aan de balken hangen. Moet er even een huls omheen kopen en wachten op de controller natuurlijk :p
 
Ben erg benieuwd naar hoe dit verder ontwikkeld. Zit namelijk mezelf sinds kort in te lezen over led verlichting. Wil het over een tijdje ook in mn juwel 180 in gaan bouwen.

Heb eens zitten lezen over die TC 420 controller, als deze binnen is zou je dan kunnen vertellen of deze bevalt?

En ga je ook foto's maken van voor en na en hoe je het ingebouwd hebt?

Groet,

Hendrik
 
Ha Hendrik,

als ik het binnen heb ga ik wel wat foto's en ervaring hier op het forum plaatsen. Ook een foto voor en foto na komt erop te staan.

Het inbouwen gaat lelijk worden (denk ik), ik schuif buizen over de TL en maak met tiewrap de ledstrips daar aan vast.
Anders moet ik namelijk gaten in mijn deksel boren en dat wordt niet erg mooi.
 
Qua prijzen naar genoeg hetzelfde als Kitel*ght. De controller is direct uit China te bestellen (doet de site zelf ook), voor 28 euro. Duurt wel even voordat het binnen is (wacht nog steeds), maar scheelt 60 euro!
 
Even een update.

De controller uit China is nog steeds 'vermist'. Geen idee waar dat pakketje gebleven is, ze zijn het aan het uitzoeken, maar ik had geen trek meer om lang te wachten dus heb via Signl*** de controller kunnen bestellen. Wel iets duurder, maar binnen een dag binnen!

Eenmaal binnen heb ik PVC buizen om de TL heen geschoven en met tiewraps de ledverlichting vast gemaakt aan deze buizen. Ik heb de standaard behuizing gebruikt van de bak, dus waar normaal twee TL lampen zaten zitten nu LED bars.
De achterste lamp is vervangen door twee maal 52 cm RGB led en de voorste lamp is vervangen door twee maal 52 cm SMD 10.000K witte led.

De controller heb ik aangesloten (eerst even getest aan tafel) en toen alles gemonteerd in het aquarium. De eerste dag (gisteren) heb ik gewoon een simpel programma erin geprogrammeerd, hetzelfde eigenlijk als met de TL verlichting, om 13.00 aan en om 22.30 weer uit. Vandaag heb ik even rustig gezeten en heb het ��n en ander uitgeprobeerd. Hieronder vertel ik kort wat ik gedaan heb en daarna een screenshot van het schema erbij.

Het begint met een zonsopgang (rood, beetje blauw erbij, paarsachtig, groen erbij en dan wordt het langzaam licht in de bak.), daarna gaan de lampen tot maximaal 90 % van het vermogen (heb ergens gelezen dat dit beter is voor de led en ze daarom langer meegaan. Om 11.00 uur heeft hij de 90 % van de sterkte bereikt en gaat door tot 21.30 op 90%. Daarna zwakt het langzaam af tot 23.00. Daarna blijft alleen de blauwe led aan op ongeveer 30%. Dit wordt afgebouwd tot 0 %, dit duurt tot 02.00. Daarna gaan de lampen uit en start de cyclus weer opnieuw rondom 07.00.

Een screenshot ervan;
962163zanziee_0_82_ledaquarium.jpg


Ik wil het effect nog even filmen, maar dat ga ik de vissen nu niet aan doen, ze hebben genoeg stress gehad de afgelopen dagen van het overzetten naar de andere bak.

Qua verlichting merk ik al dat de planten er een stuk beter van groeien dan met de oude verlichting (T8, drie jaar oud). Logisch natuurlijk, maar er waren plantjes die in totaal niet groeide en compleet aan het doodgaan was (ik had zelfs de neiging om ze eruit te halen), maar nu naar twee dagen LED zie ik kleine groene verse blaadjes ontstaan! De vissen kleuren ook erg mooi bij het RGB licht. Tot nu toe vind ik dat er meer dan genoeg licht in de bak is, ook al staat het op 90%.

Tot zover deze update. De verlichting is nu aan het dimmen en het blauwe licht gaat zo overheersen, een hele vooruitgang dat LED verlichting, erg mooi!

Foto's van mijn aquarium volgen natuurlijk in mijn fotoalbum! :)
 
Leuk!

Wat is welke channel?

CH1 - rood (uit de RGB module) ?
CH2 - groen (uit de RGB module) ?
CH3 - blauw (uit de RGB module) ?
CH4 - wit (uit de SMD module) ?

~ Ivo
 
Dankje! Ja, klopt precies wat je zegt,
CH1 - R - Rood
CH2 - G - Groen
CH3 - B - Blauw
CH4 - SMD - Wit

Werkt erg simpel met zo'n controller, je moet alleen even een mooi programma weten te bedenken. Of het helemaal perfect is dat kan ik pas over een aantal weken zeggen..
 
Manier van bevestigen (met een PVC buis om de TL heen geschoven en dan met tiewraps vastmaken):

462631zanziee_0_82_dsc_2527.jpg


631834zanziee_0_82_dsc_2526.jpg


437735zanziee_0_82_dsc_2525.jpg


445145zanziee_0_82_dsc_2524.jpg
 
Hmm.. als ik het goed bereken zou een zetje voor mijn rio 240 me zo'n 200 euro kosten.
Maar als ik kijk naar de besparing op energie in de 6 jaar levensduur van die dingen + de kosten aan nieuwe T5 lampen in die zes jaar, is dat met ongeveer 2 jaar al weer terug verdiend.

Ik wil zoizo een andere T5 hebben (zitten nu 2 High Lite Day in), maar ga eerst maar een mailtje aan die winkel sturen.
 
Klopt....ik was ook zoiets kwijt...bij kitelight hebben ze de controller in de WK aktie gezet...nu 49 euro ipv 90 (dacht ik)
Ik heb het nog niet draaien op een vol aquarium..wel al een keer of 3 aan gehad (hele cyclus).
Vind het prachtig om te zien. :)
 
Rond de 200 euro inderdaad. Ik heb mijn controller echter niet bij Kitel*ght vandaan.
Heb hem besteld in China, maar die is onderweg verloren geraakt, vandaar dat ik hem in Nederland besteld heb bij Signl*ds.nl.
�35,- en binnen een dag geleverd. Ik heb eventueel de programma's van de Kitel*ght controller, maar je kunt beter zelf een programma in elkaar zetten.
De Kitel*ght controller zet de LED verlichting uren lang op 100%, iets wat de levensduur niet ten goede komt. Vandaar dat ik zelf het programma heb gemaakt tot maximaal 90%. Is een half uur tot uurtje prutsen en dan even uitproberen. Tot nu toe ben ik nog erg tevreden. Heb wel last van draadalg in de bak, dit is denk ik nog een overblijfsel van de afgelopen 12 weken met de oude verlichting.
 

Terug
Bovenaan