Wat is er nieuw

LED verlichting in nano aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Epco
  • Startdatum Startdatum
E

Epco

Guest
Beste lezers, ik ben nieuw hier en heb totaal geen ervaring met aquaria en electronica. Ik heb onlangs een nano-aquarium gekocht met de afmetingen (LxBxH met deksel) van 35 x 22,5 x 34,5 cm. Hier wil ik een aantal kleine visjes in houden voor mijn zoontje. De lamp in dit aquarium is kapot evenals de behuizing ervan dus die wil ik vervangen en het liefst door LED-verlichting. Nou wil ik deze kopen: http://www.ledstripkoning.nl/aquarium-l ... led-strip/

mijn vraag is, is dit voldoende verlichting voor dit kleine aquarium?, die overigens in een lichte woonkamer staat waar `s middags veel zon naar binnen komt. Het zijn 60 krachtige leds per meter van het type 5050 met een lichtopbrengst van 720 lumen p/m maximaal. Ik wil de LED-verlichting onder de deksel plakken en heb van de LED-strip dus maar 30 cm nodig (ongeveer) want zo lang is het aquarium.

Heeft iemand tips of raad mbt deze verlichting? Is 1 strip voldoende? Kan het deel dat ik eraf haal (70 cm) ernaast plakken en aan elkaar schakelen?

Alvast bedankt!
 
Ik ga zo een update plaatsen van mijn doe het zelf verlichting met ledstrips. Het koppelen van de ledstrips kan wel maar MOET waterdicht, zie mijn topic wellicht heb je er iets aan.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1901152

Wel even wachten want ga zo met de update bezig. 😉
 
Ik heb je update gelezen, en ook de rest van je project. Hier heb ik inderdaad iets aan!
De LED strips zijn dus te koppelen las ik. Ik heb nu wel besloten om eerst 1 helder witte Led strip
te gaan plaatsen en als dat allemaal lukt en werkt het eventueel uit te breiden met een RGB strip.
En daarnaast kies ik waarschijnlijk ook voor 12 volt ipv 24 volt.

Overigens ziet je werk er heel mooi uit!!

Bedankt voor je reactie en ik blijf je vorderingen volgen.

Groetjes Epco.
 
Dank je wel Epco!

Weet je waar ik alleen achter kwam, de site waar ik mijn ledstrips nog niet zo lang geleden besteld heb, die verkoopt ze ineens niet meer. Ik zal eens vragen wat daar de reden van is. Vind het wel erg vreemd namelijk.

Qua ledstrips kun je naar verschillende dingen kijken.

De waterdichtheid, oftewel de IP waarde. IP68 is het hoogste is helemaal waterdicht met een siliconen vulling. IP67 is ook volledig dicht maar dan zonder siliconen vulling. En hoe lager het getal, hoe minder waterdicht zeg maar.

Dan het soort ledje, 3535, 5050 of nog groter. Het getal is letterlijk de afmeting van ieder afzonderlijk ledje. Dus de 5050 is een ledje van 5 mm bij 5 mm

Dan heb je idd nog 12 of 24 volt.

En je hebt nog het aantal leds per meter. Meestal 30 of 60 stuks.
 
AquaCafe
Help Users
      Kosmopoliet:
      Terug
      Bovenaan