LED Verlichting IP 66 ok?

S

Stefke

Guest
Beste forumleden,

Ik ben van plan LED verlichting te gaan ophangen boven mijn aquarium. Deze LED verlichting heb ik nog liggen en is IP 66 rating. Deze verlichting zou dus in principe stof en waterbestendig moeten zijn. Op de lampen zelf staat, bestemd voor droge en vochtige ruimtes.

Nu hangen de lampen niet direct in het water maar 10 cm boven het water. Dat water zal verdampen en zal de lucht vochtiger maken. Nu is het natuurlijk zo dat TL's erg warm worden en er dus veel water zal verdampen. Dit slaat neer op de plastic kappen die door de omgevingstemperatuur een lagere temperatuur hebben. Maar LED wordt niet zo warm als T5 of T8 en er zal dus ook minder condensatie optreden.

Is er iemand die mij kan vertellen of IP 66 voldoende is?
 
waarom voor een rio 400 niet?
kun je dat uitleggen?
 
De normale verlichting zal 8200 lumen produceren en je ledstrip ongeveer 300 lumen..
 
Klopt,

maar het is ook om aan te geven wat er met planten gebeurt als je zo-iets doet..
 
De LED strips die ik van plan ben te gaan gebruiken zijn van zeer goede kwaliteit.
Gezien de efficientie van de verlichting ga ik er met de led verlichting in licht opbrengst juist vooruit. De TL verlichting heeft 2x 54 watt met 1,3 micromol/joule oftewel 1,3 micromol/watt/s de LED verlichting heeft 1,7 micromole/watt.
In een rio 400 zitten 2x 54 watt lampen tl. dat levert totaal een 140 micromol/s aan licht output (daarvan gaat er zeker nog een hoop verloren voordat het op de plant terecht komt. Ik heb op dit moment 6 led lampen liggen van elk 15 Watt dat is tesamen 90 watt. Met een efficientie van 1,7 geeft dit 153 micromol licht output. Dit zijn natuurlijk niet de gemeten intensiteiten bij de plant maar dit is het geinstalleerde vermogen. Daarnaast heeft de led een strakkere lichtbundel waardoor er minder licht verloren gaat buiten het aquarium. Dat kun je bij een tl natuurlijk verbeteren door een reflector te plaatsen.

De armaturen die ik heb zijn IP 66 en daar kwam de vraag eigenlijk vandaan die ik hiervoor stelde.
Tnx voor jullie reactie. Ik denk dat ik ze maar gewoon ga installeren het is tenslotten maar 24 volt dus erg gevaarlijk zal het niet zijn.
 
Terug
Bovenaan