led verlichting ipv t5

S

smidsy

Guest
Beste allemaal,
Ik heb een rio 180 dus de lengte is 100 cm.
Welke led strips kan ik t beste aanschaffen, voor een mooie mbuna bak?
2x 12000k white en 1x rgb en dan een time controller voor de zons opkomst/ ondergang? ?
Ik heb wat zelfbouw projecten gezien, maar heel erg handig ben ik niet.....0
Alle hulp is meeeer dan welkom.
 
Ik heb zelf led balken van Lum led lights en dan zelf een "led balk" gemaakt met aluminium en led strips.

Beide met controller en alles werkt goed, de zelf gebouwde balk (2x cool white, 1xwarm white en RGB strips)
heb alles op 70% wekend en geeft meer dan genoeg licht!

laat maar weten als je meer info wil
 
Ja ik zat ook te denken aan een u profiel van aluminium te pakken en daar de strip in te plakken.. Kan dit met goede secondelijm??
Heb je toevallig inderdaad wat meer info of foto's hoe je deze hebt bevestigd....
Wat waren de totale kosten en heb je toevallig de links??
 
De totale kost hangt af van wat je wil en van de lengte (ik heb 150 cm strips in mijn 180cm bak)
Ik heb de strips gekocht bij LedstripKoning.nl
Kijk onder aquarium led strip. Je kan ze in set kopen of de strips apart. Ik heb ze met een controller.
De alu profielen gewoon bij bouwmarkt winkel gekocht.

2 "L" profielen tegen elkaar en bovenop de naad een platte lat in alu, alles vastgemaakt met secondeslijm.

p2_eANfZWHXzRZv2CiXZjjiV68mxXtHv.jpeg


dan de 4 ledstrips erin geplakt met de bijgeleverde lijm van ledstripkoning.

p2_eANfZWHXzRZv2CiXZjjiV68mxXtHv.jpeg


Zal morgen proberen een foto of 2 te maken van de balk in het aquarium (dan zie je ook de bovenkant
met de "platte" lat op de naad v/d "L" profielen.)
 
Hey thanks, en die 2 witte kabels lopen naar de controler, bijvoorbeeld de tc 420, en dan een adapter met stroomkabel naar t stopcontact?? En om een gesloten circuit te krijgen van die eindkapjes met 2 of 4 stroompuntjes mocht je ze willen inkorten??
Ik had de volgende oplossing gezien... Hier wil ik ze dan in gaan lijmen..
www.azaqua.nl/techniek/1241-daytime-eco-t5-montage.html

Zouden voor een Malawi bak 3 witte en 1 rgb strip voldoende zijn, of te veel, T gaat om een rio 180.
Ik dacht met 3 witte strips kan ik ze bijvoorbeeld op 75% zetten, zodat ze niet zo warm worden...
Heeft hier iemand een malawibak met led?? En welke kleur temp gebruiken jullie dan, want van tl heb ik nu een 10000k en een 8000k..??

Hoe zit het trouwens met de verlichtingsduur, kun je led zonder problemen langer laten branden, want ik hoor dat veel mensen de zonsopkomst nabootsen, of doen ze dit dan pas om 14:00...??

Ik had nog wat vraagjes haha, hoop dat iemand de antwoorden heeft...
 
Zijn de volgende led's goed bruikbaar voor in een malawi aquarium??
http://eud.dx.com/product/hml-waterproo ... yCUadSLTRY

kunnen deze makkelijk zonder te solderen in meerdere strips op maat te maken zijn... dat ik van die 5 m 3 strips van 90 cm ong kan maken???
 
Ledstrips zijn sowieso af te raden.
Deze kan je niet koelen zoals het hoort en zullen een korte levensduur hebben.
Bovendien zal de lichtopbrengst per watt verbruik met dergelijke strips aanzienlijk lager zijn dan met tl.

Die clusterleds van azeaqua zijn h��l goeie leds. Daar haal je topprestaties mee.
Wel zou ik met led geen gesloten kap meer gebruiken aangezien leds het beste presteren in een koele omgeving. Een gesloten kap is alles behalve optimaal.
 
smidsy zei:
Dit is trouwens een betere oplossing, deze vervangt de gehele lichtbalk van Juwel....

http://www.azaqua.nl/daytime-eco-led-aq ... -juwel_100

Heeft iemand toevallig een idee of de in mijn vorige post geplaatste link goede led's zijn??


Maar wel een dure oplossing. GHL biedt hetzelfde principe aan, de zogenaamde APL plaat die beter is. We hebben hem al geruime tijd in gebruik op een Juwel Rio 180.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1529859


Groet,
Ben.
 
smidsy zei:
Dit is trouwens een betere oplossing, deze vervangt de gehele lichtbalk van Juwel....

http://www.azaqua.nl/daytime-eco-led-aq ... -juwel_100

Heeft iemand toevallig een idee of de in mijn vorige post geplaatste link goede led's zijn??



Ik zou dit soort leds laten liggen.... Ga voor kwaliteit!
Hier krijg je echt spijt van.



Groet,
Ben.
 
kom ik op 1000� om 4 T5 lampen te vervangen...
Ik denk dat ik wel nog ff wacht tot de markt verzadigd is.
 
Kun je onderbouwen waarom deze leds volgens jou minder zijn dan bijvoorbeeld de leds van de 2 andere bekende websites? ?
 
Ik heb 2 katten, dus de kap moet wel dicht blijven... Worden de leds dan zoveel warmer dan t5??
 
Doe die 2 katten weg. Heb je ook meteen 3 problemen opgelost. Voor je vissen, dat je een kat hebt, en dat je dr 2 hebt. Ellendige dieren.
 
Ik zocht eigenlijk een andere oplossing...
 
smidsy zei:
Ik heb 2 katten, dus de kap moet wel dicht blijven... Worden de leds dan zoveel warmer dan t5??
Leds kunnen gewoon heel slecht tegen warmte.
T5 kan daar veel beter mee om gaan.


AquariaManiak zei:
Doe die 2 katten weg. Heb je ook meteen 3 problemen opgelost. Voor je vissen, dat je een kat hebt, en dat je dr 2 hebt. Ellendige dieren.
Heb ook twee katten. Schatten van dieren. :)
Ze zitten altijd op het middelste glas te kijken als ik in de bak bezig ben.
 
Die van mij kunnen vanaf de bank alles mooi in de gaten gaan houden. ..
Maar wat is dan wel een goede en relatief betaalbare oplossing, want als ik bij de bekende sites ga kijken, kom ik op ongeveer 250 euro uit......
 
Terug
Bovenaan