Led verlichting Juwel Rio 180


retb

Well-known member
Lid geworden
15 april 2010
Berichten
97
Locatie
Eindhoven
Zoals de titel al aangaf ben ik op zoek naar goede led verlichting voor mijn Juwel Rio 180.
Hiervoor heb ik een paar jaar 'goedkope' led verlichting gehad die ik een aantal jaren in dit aquarium gebruikt heb. Dat ging eigenlijk best wel goed behalve dat het laatste half jaar de verlichting steeds minder sterk werd. Nu ben ik tijdelijk overgestapt op de T5 verlichting die standaard in het aquarium zit, maar dat bevalt eigenlijk niet erg goed. Alles kleurt veels te groen.

Nu wil ik niet weer goedkope led's bestellen maar voor iets goeds gaan.
Ik had al gezien dat Juwel tegenwoordig de Helialux heeft wat een optie is.
Maar zoals ik hier vaker op dit forum heb gelezen schijnt Daytime Eco ook wel een goede optie te zijn (De Daytime Cluster versie ziet er nog wel beter uit, maar vind ik toch echt te duur)
Daarnaast is er ook nog JMB, maar die wordt volgens mij niet zo 'kant en klaar' verkocht.

Ik wil dus een keuze maken uit de Juwel Helialux of de Daytime Eco (met 3 balken: 2x Ultra White en 1x Neutral white is me aanbevolen) aangestuurd door een TC420 die ik al heb.

Maar op internet kan ik niet echt vinden welke van de 2 nu de beste keuze is. Heeft iemand hier ervaring of advies over 1 of beiden van deze opties?
 
Wat je ermee bedoelt weet ik niet maar JMB wordt wel degelijk kant en klaar verkocht. Zo hebben ze een nieuwe controller die zowel balken zonder ingebouwde drivers kan aansturen, vergelijkbaar met een TC420, maar ook die met ingebouwde drivers. Het nadeel van de Juwel systemen vind ik overigens het gemis van rode leds. Rood licht is erg belangrijk voor planten groei. De Daytime eco systemen behoren ook tot de betere. Waarbij als pluspunt een ophangsysteem voor een Juwel bak verkrijgbaar is. Hetgeen ik trouwens ook heb bij mijn JBM balken nl. die van GHL.

https://www.aquariumcomputer.com/products/ghl-illumination/aluprofile-3/
 
Geen ervaring met beide..
De helialux intergreerd mooi met de bestaande lichtkap
Wit en blauw zijn apart in te stellen

Bij de daytime eco weet ik niet hoe mooi het intergreerd maar daar zijn de kanalen niet afzonderlijk te bedienen heb ik begrepen.

In beide gevallen hoeft een gebrek aan “losse” rode leds een probleem te vormen.
 
Wat je ermee bedoelt weet ik niet maar JMB wordt wel degelijk kant en klaar verkocht. Zo hebben ze een nieuwe controller die zowel balken zonder ingebouwde drivers kan aansturen, vergelijkbaar met een TC420, maar ook die met ingebouwde drivers. Het nadeel van de Juwel systemen vind ik overigens het gemis van rode leds. Rood licht is erg belangrijk voor planten groei. De Daytime eco systemen behoren ook tot de betere. Waarbij als pluspunt een ophangsysteem voor een Juwel bak verkrijgbaar is. Hetgeen ik trouwens ook heb bij mijn JBM balken nl. die van GHL.

https://www.aquariumcomputer.com/products/ghl-illumination/aluprofile-3/

Wat ik bedoelde was dat ik nergens kon vinden hoe ik deze makkelijk op het juwel aquarium kan leggen. Maar ik begrijp dat dit dus kan met zo'n GHL profiel
 
Geen ervaring met beide..
De helialux intergreerd mooi met de bestaande lichtkap
Wit en blauw zijn apart in te stellen

Bij de daytime eco weet ik niet hoe mooi het intergreerd maar daar zijn de kanalen niet afzonderlijk te bedienen heb ik begrepen.

In beide gevallen hoeft een gebrek aan “losse” rode leds een probleem te vormen.

Jammer dat de helialux geen aparte rode leds heeft.
Mij is trouwens wel verteld dat wanneer ik 2x ultrawhite en 1x neutral white van daytime neem ik voldoende rood heb voor goede plantengroei.
 
Daytime eco zijn gwn witte strips hoor ;)
 
In eerste instantie wilde ik gaan voor 2x ultrawhite en 1x rood/blauw. Maar dat werd me afgeraden. 2x ultrawhite en 1x neutral white zou beter zijn voor de plantengroei.
 
Helialux komt later dit jaar met een nieuwe variant inclusief rode led's. Aldus LFS.
 
Dat is wel interessant. Misschien de moeite waard om daar op te wachten
 
Dan zul je ook wel een nieuwe controller nodig hebben. De huidige heeft geen aansturing voor rood en updaten wil niet.
 
Misschien probeert juwel nu nog van de oude voorraad af te komen. Ik zie op verschillende sites nu kortingen voor de helialux.
Rond de 160 euro voor de helialux van 100cm. Plus ongeveer 80 euro voor de controller.
 
Zoiets zal het wel worden vrees ik, zeker in het begin. Au.
 
Voor de Vision 450, 422 euro + controller :stom: Niet cool @Jewel :6
 
Het is inderdaad wel erg veel wat ze daarvoor vragen. Ik denk dat er dan wel goedkopere alternatieven zijn. Die je dan bv niet via wifi kan bedienen. Maar dat hoef ik toch niet.
 

Terug
Bovenaan