Wat is er nieuw

LED verlichting juwel Rio180

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Christiaan80
  • Startdatum Startdatum
C

Christiaan80

Guest
Aangezien mijn verlichting er al meer dan 2 jaar inzit en dus aan vervanging toe is, wil ik overstappen op led. Nu wil ik gelijk een dimmer erbij en ik heb deze op het oog:
Led Dimmer
Kleine 15 euro incl verzending. Iemand ervaring met dit apparaat? dit van kitelight is natuurlijk een topding, maar 6x zo duur.....

Is het handig om op de plek van de t5 een aluminium frame te maken als ondergrond voor de leds? Ik wil liever geen nieuwe kap maken, dus op de bestaande kap. Ik lees ook veel over waterdicht of niet ivm warmte afvoer. Waterdicht of spatwaterdicht doen?

Mocht er iemand een zelfbouwproject voor een rio180 hebben of weten, dan houd ik mij aanbevolen.
 
Als je liver led hebt ok maar de T5 verlichting is pas aan vervanging toe als deze het niet meer doet lijkt me.
 
Christiaan80 zei:
dit van kitelight is natuurlijk een topding, maar 6x zo duur.....

6x zo duur? Ik heb mijn TC420 op dx.com (hopelijk geen probleem dat ik een link post) besteld voor 30eur inc. verzending. Je moet er wel een drietal weken op wachten, dat wel.

Voordeel is dat je deze via een pc kunt programeren!
 
@Seabait; mijn verlichting vervang ik nu nog niet, maar de vervanging moet wel klaar staan voor het geval dat.... 🙂.

@jastas; heb je de rest daar ook vandaan? zou ja, zou je met dat in een pm kunnen zetten? Die controller lijkt mij wel wat ja.
 
tl moet je elk jaar vervangen bij normaal gebruik a12uur per dag.
na 1 jaar gaat de opbrengst echt super hard naar beneden.

als je over wilt stappen op led, neem dan wel een beetje kwaliteit armatuur!
die china dingen vallen allemaal tegen, zeker onder een dichte kap.

jmb maakt mooie balken voor weinig
 
Dat is met T8 in combinatie met een echte plantenbak wel het geval maar met T5 niet meer hoor fred.
 
Wat John zegt klopt. De T8 wordt iedere keer minder en an een aantal jaren is de opbrengst sterk teruggelopen.
Maar bij een T5 daalt het tot 90% en blijft dan stabiel tot het moment dat de buis het begeeft.
Dus T5 hoef je niet te vervangen tot het moment dat de buis de geest geeft.
Dat is weer een voordeel van een T5 buis dus.
 
Dat is handig om te weten, ik heb een T5 buis in mijn aquarium. Dus die hoeft pas vervangen te worden wanneer hij stuk is, super! 🙂
 
Ik heb 2x T5; brandt 11 uur per dag sinds januari 2012. We gaan jaar 3 in. Ik wil de opvolger klaar hebben voor het opeens afgelopen is. Ik ben op zoek naar zelfbouw projecten. Heeft iemand een paar linkjes voor mij? Ik heb er hier een paar gezien, maar ik heb geen idee hoe ik dit op mijn kap kan monteren. Ik zie mensen die de strips op de (afgekoppelde) tl geplakt hebben. Is dat aan te raden? Of moet ik er een balkje (welk materiaal??) tussen maken?
 
Ik zit te kijken naar het verschil tussen 3528 leds en 5050 leds.

De type nummers zijn afgeleid van de afmetingen van de led strips. Een 3528 ledlamp is 3,5mm x 2,8mm groot en een 5050 ledlamp is 5mm x 5mm.

Een 5050 ledlamp is samengesteld uit drie 3528 leds, hierdoor kan het tot drie keer zoveel meer licht opbrengen. Het energieverbruik is eveneens drie keer zoveel.

Een 3528-LED diode geeft 6 lumen licht af, en een 5050-LED diode will zorgt voor ongeveer 18 lumen. Dit geldt dus ook voor het energieverbruik, een 3528-LED diode verbruikt 0.06 - 0.08 Watt en een 5050-LED heeft een energieverbruik van 0.18 - 0.24 Watt.

Verder is ook nog een kleine verschil in de afmetingen. Een SMD 3528 Ledstrip is 8mm breed en een SMD 5050 Ledstrip is 10mm breed.

Kort samengevat, SMD 5050 Led strips geven meer licht maar gebruiken ook meer energie.[\quote]

Dus 5050 lijkt mij altijd beter in een aquarium. Eens?

Ik heb ongeveer 3 meter aan led verlichting nodig. 2 stroken wit en 1 strook blauw. Als ik 5 meter rgb koop, heb ik toch alles? rgb kan toch ook wit maken?

Ik zie nu ook rgb+w strips. Kun je kleur en wit maken uit ��n strip. Lijkt mij nog idealer 🙂
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan