LED verlichting Juwel Vision 180

theblacksheep

Active member
Lid geworden
9 september 2015
Berichten
36
Hallo iedereen,

Ik vind de standaard verlichting van mijn Juwel Vision 180 niet zo mooi. Ook verbruikt het best veel. Daarom zou ik graag over willen stappen op LED. Ik ben alleen echt zo atechtnisch als maar kan. Heeft iemand hier ervaring mee en welke lampen moet ik dan hebben? Kan ik ze dan gewoon in de standaard houders klikken waar nu de TL's in zitten of moet ik een ander ophangsysteem? Ik heb echt 0 verstand an T5, T8, aantal Watt en cluster en eco systemen. Hoop dat iemand me advies kan geven.

Groetjes Ellen
 
Ha Ellen,

Zelf ben ik sinds kort in het bezig van een Sera Led-X Change Sunrise systeem; een led systeem wat tevens de zonsopkomst en -ondergang kan simuleren. Super mooi! Voor mijn aquarium heeft dit complete systeem ongeveer 180 euro gekost. Ik heb er dan echter wel een extra balk bij geplaatst. Het ziet er dan uiteindelijk zo uit: https://youtu.be/0pVpLnu91Xc (is niet mijn aquarium, dus credits naar de uploader van het filmpje ;) )

Hoe dan ook is het wel van belang dat je weet welke verlichting je nu hebt (T5 of T8). Het Sera systeem werkt met adapters waardoor je, inderdaad, de led balk in je huidige armatuur kan klikken. Over wattages hoef je je geen zorgen te maken; als je de juiste lengte ledbalk kiest, zit je wattage wel goed omdat je de stroom via een ander circuit gaat regelen. De ledverlichting vraagt namelijk andere stroom dan je TL verlichting. Daarom komt er een transformator bij die dat keurig voor je regelt. Let wel; de stekker van je huidige verlichting kan dus uit het stopcontact omdat je die niet meer nodig hebt ;). Als het goed is staat op de TL buis die je nu hebt welke fitting het is; T5 of T8. Ook staat de lengte erop.

Hoop dat je hier iets aan hebt?

Grt. Rob
 
Hoi Rob,

Bedankt voor de info. Supermooi dat filmpje! Ik heb nu de standaard lampen van Juwel erin. Dat zijn twee T5 buizen van 35 watt. Als ik het goed begrijp kan ik van Sera een systeem kopen met ledbalken die ik in het armatuur kan klikken wat ik al heb? En die transformator heb ik dan nog nodig om de goede stroom te krijgen. Is dat makkelijk te installeren? En welke ledbalken heb je er dan precies in? Een rode en een blauwe?

Fijn dat ik nu info heb, kan ik gaan googlen op dat systeem!

Groetjes Ellen
 
Klopt Ellen! De ledbalken van Sera kun je door middel van adaptertjes (los bij te kopen, ongeveer 5 euro) in je bestaande armatuur klikken. Je klikt eerst de adapter op de ledbalk en daarna hang je hem zo in het armatuur.

Aansluiten is erg makkelijk. De kabels zijn allen voorzien van een soort kliksysteem; je schuift de aansluitingen gewoon in elkaar en klaar is kees! Als je ook de Sera Sunrise erbij wilt hebben wordt dit het boodschappenlijstje voor jouw aquarium:

1 x Sera LED Daylight Sunrise 820mm ledbalk (� 41,36)
1 x Sera LED Plantcolor Sunrise 820mm ledbalk (� 41,36)
2 x Sera LED Adapter T5 (� 4,95 per stuk, � 9,90 voor twee)
1 x Sera LED Triple Cable (� 4,95)
1 x Sera LED ballast (voorschakelapparaat / travo) 60 watt DC 3 A (� 29,95)

Subtotaal bedrag: � 122,57

Optioneel, als je ook zonsopkomst en -ondergang wil simuleren (aanrader!!):
1 x Sera LED Digital Dimmer (� 49,95)

Totaal bedrag wordt dan: � 172,52

(alle bedragen opgezocht op http://www.aquarium-winkel.nl/aquarium-led-verlichting-sera-led-verlichting-c-4_426_427.html)

Het is even een flinke smak geld, maar bedenk je wel dat de gegarandeerde levensduur van LED verlichting vele malen hoger licht dan dat van TL buiten plus dat LED verlichting door de jaren heen haar lichtsterkte niet laat verminderen. Iets wat TL buizen wel doen...

Ben benieuwd of je het gaat doen en hoe het er uiteindelijk uit gaat zien! Ik weet in ieder geval wel zeker dat het een hele mooie aanwinst voor het aquarium zou zijn :)
 
Indien je de verlichting terug zet naar maar 6 uur per dag krijg je hetzelfde.
Je verbruik gaat dan met 20 euro per maand achteruit..

Als de kleuren niet mooi zijn, kun je bv een arcadia freshwater proberen..
 
Terug
Bovenaan