LED verlichting kitelight RIO 125


T

TLL

Guest
Ik zag al snel dat er een behoorlijk wirwar is van topics over LED verlichting. Niet zo gek aangezien dit op internet ook het geval is. Mijn vraag hier is als volgt

Ik heb me redelijk ingelezen en heb besloten om de LED verlichting van Kitelight aan te schaffen. Ik wil dit bevestigen in mijn Juwel Rio 125 voorzien van redelijk wat beplanting. De T5 buizen schakel ik dan ook uit. Het geheel wordt aangestuurd door een controller voor de benodigde zonsopkomsten en /ondergangen

Nu heb ik twee opties in gedachten
1 Ik schaf 1 RGB unit aan van 52cm met 30 leds en 1 SMD unit met dezelfde afmeting
of
2 Ik doe het bovenstaande, maar voeg daar voor de uiterste hoeken nog een RGB en een SMD unit van 17cm en 9 leds extra bij aan.

Zal dat eerste te weinig of dat laatste teveel licht opleveren?
En zal de combinatie 1 op 1 van beiden de juiste zijn voor een goede plantengroei?

Ik ben benieuwd of ervaringsdeskundigen zijn
 
Ik heb nu sinds enkele dagen deze set in mijn rio 125 zitten.
Aan de voorzijde heb ik een SMD 52 cm en een 17 cm daar aan gekoppeld, de achterzijde heb ik een 52 cm RGB omdat ik daar met het filter zit en niet breder kan.
De lichtsterkte van de SMD staan op 90%, is beter voor de LED las ik van een forum gebruiker.
Wat ik wel ga doen is voor de achterzijde ook nog een 52 cm SMD aanschaffen, hier is het te donker naar mijn zin.
Wel merk ik dat de planten al wat positief beginnen te reageren op de nieuwe verlichting, ook de vissen reageren nu ook wel iets rustiger op de licht overgang.
 
Bedankt Geveltje voor je reactie! ik heb het interne filter verwijderd en achterin dus wat meer ruimte voor beiden. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen in je aqua als het er wat langer in zit.

Zijn er nog mensen die hier al meer ervaring mee hebben? Ik ben ook benieuwd of met name de bodembeplanting een beetje aanslaat. In mijn aquarium is dat nu het voornaamste probleem. (te weinig licht waardoor de beplanting voornamelijk omhoog groeit)
 
Zou je eens een linkje willen posten van de lampen die je in de gedacht hebt?
Ik ben er benieuwd :)
 
Kijk eens bij www.voordeel-toko.nl!
Daar vind je led verlichting van goede kwaliteit die opmaat gemaakt word zodat je de buizen in de houders van je t5 if t8 verlichting kan plaatsen.
Dus geen geklooi met beugels of frame's.
Deze levert ook de led controller als kitelight ( is zelf goedkoper)

Deze heer (rob) heeft zeer veel ervaring met zee aquaria en inmiddels ook met tropisch!

Ik heb deze set ook bestaande uit
1� warm wit
1�wit
1�rgb
1�nachtlampje

De 2 witte zittenin de houders en de rgb zit er aan vast dmv trekband

Zeer de moeite waard om hier eens naar te kijken!!
 
Ik merk dat het te weinig licht geeft als je 1 op 1 wilt vervangen.
Ik bedoel dus 1 tl vervangen met 1 led unit van kitelight leverd niet hetzelfde licht.
 

Terug
Bovenaan