Wat is er nieuw

led verlichting klopt deze info

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Raffie
  • Startdatum Startdatum
R

Raffie

Guest
Ik wil mijn verlichting uitbreiden met Led verlichting.

Nu heb ik deze twee strips gezien.

witte led
blauwe led

Gek vind ik dat ze allebei 6000K zijn. Kelvin is toch de lichtkleur. Het kan dan toch niet allebei 6000K zijn.

En ik heb hier op het forum gelezen dat het dan handig zou zijn om een rode led strip erbij te hangen voor de plantengroei. Geld dat ook voor deze leds?

Alvast bedankt voor de Reacties.
 
Kleurtemperatuur is alleen zinnige info op "witte" verlichting, licht met een breed spectrum. Een zuiver blauwe led heeft geen (althans geen zinnige) kleurtemperatuur dus die 6000 klopt niet. Kleurtemperatuur is grofweg de tint die je verkrijgt bij verwarming van een hypothetisch zwart voorwerp tot een bepaalde temperatuur. Zo'n voorwerp gaat dan gloeien. Dat begint bij rood en gaat via geel naar blauwachtig wit hoe heter het wordt. Daarbij komt licht vrij in een breed spectrum van golflengten.
Een blauwe led heeft maar ��n vaste kleur met heel nauwe golflengte (blauw). Dit gedrag is helemaal anders dan een gloeiend voorwerp en daardoor is de Kelvinschaal hierop niet van toepassing. Lichtopbrengst in lumen is interessanter.
 
Bedankt voor de uitleg. Hoe komt het dat je overal voor led de combi wit met blauw vind? Terwijl ik hier op het forum lees dat rood belangrijk is
 
Volgens mij omdat LED vooral op zeebakken gebruikt wordt en blauw nodig is voor koraalgroei.. Maar het zou ook zomaar kunnen dat ik hier hartstikke uit m'n nek klets.
 
zo'n vermoeden had ik dus al. Ik zit eraan te denken om ledstrips bij banggood.com te gaan kopen.

Nu lees ik alleen verschillende verhalen over IP65, IP67, IP68

Ze worden in de kap gekit van een Juwel RIo 300. Welk type moet ik dan hebben? De ��n zegt IP65 wordt minder heet en is beter te koelen dan IP68. Een ander zegt weer IP65 is niet waterdicht en dus af te raden.
Op de site van banggood valt mij op dat IP65 wle is in te korten en die andere twee niet.

Wie heeft wijze raad?
 
IP65: spatwaterdicht
IP67: onderwater te gebruiken, bij bepaalde condities (diepte, tijd etc)
IP68: onderwater te gebruiken

Als het goed is, zijn alle non-digitale LED strips gewoon in te korten. De volledig IP68 versies zijn echter helemaal gesealed en zullen dus na het inkorten ook weer dichtgekit moeten worden. Mijn IP68 LED strip is helemaal in een flexibele en transparante molding geplaatst.

Een niet submersed LED strip hoeft in principe geen IP68 te hebben. En iedere LED strip met matige tot hoge performance heeft de neiging om warm te worden. Of dit verschilt tussen de verschillende IP's weet ik niet, maar het is wel logisch dat een minder gesealde strip - zijn warmte beter af kan voeren. Zeker als we het over bijv. de Samsung strips hebben, welke in een alu profiel geplaatst zijn.
 
Ik heb meerdere flexibele strips gehad en deze verlichting ook de kwaliteit is helaas niet echt super. Ze zijn goedkoop maar met een reden...

De lichtsterkte van deze strips viel zeer tegen. Dit komt ben ik nu achter doordat de lenzen helemaal geseald zijn door het waterdichte omhulsel. Dit houd veel licht tegen en ze worden best warm.

Ik heb uiteindelijk de led strips van HVP aqua genomen en deze zijn helemaal top! De lichtsterkte is zeer hoog, en als je een RGB lamp neemt kun je rood toevoegen aan je bak. je hebt dan wel een controller nodig. Daarmee kun je ook je verlichting dimmen enzo net als zonsopkomst en ondergang.

De lenzen van deze lampen zijn gewoon vrij, alles er omheen is wel waterdicht geseald.

Wat mij ook erg beviel zijn de lange aansluitsnoeren, alles kan nu gewoon netjes in mijn kast.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Gr. Pollie
 
@black kiwi,

begrijp ik uit jouw verhaal dat IP65 voldoende is voor in een aquarium?

@pollie

ik heb op die site zitten kijken, maar weet jij welke leds er gebruikt worden en hoeveel lumen ze geven?
 
Raffie zei:
@black kiwi,

begrijp ik uit jouw verhaal dat IP65 voldoende is voor in een aquarium?
IP65 valt onder spatwaterdicht '12.5liter per minuut besproeien', zou dus voldoende moeten zijn boven een aquarium. Ze worden ook volop verkocht als aquariumlicht.
Zelf heb ik voor 100% zekerheid gekozen met IP68: mijn LEDstrip zit vastgeplakt aan de zijkant. Zou de strip loslaten dan valt hij dus in het water. Mijn ledstrip merkt daar niets van en gaat door - een IP65 zou dan waarschijnlijk kortsluiten.
 
@black Kiwi,

bedankt voor de uitleg. Ik heb een reactie van banggood.com gehad en zij geven inderdaad aan dat alle strips knipbaar zijn. ze leveren alleen geen eind kapjes.

Hoe maak je zo'n strip dan weer waterdicht?
 
Op mijn verpakking stond SMD 5050. Volgens mij is dat het type, dit vind ik ook vaak terug bij de strips. Alle aansluitingen op de ledlamp zijn helemaal ingesealed en dus waterdicht.

Ik heb de mijne op de stabilisatie strips liggen, dus in het water vallen kunnen ze niet meer. Ik heb met installeren perongeluk een punt met kabel in het water gehad maar er gebeurde niets.

Het zijn stugge strips van geanodiseerd aluminium. Aan de zijkant zitten ook gleufjes voor warmte afvoer, het viel mij verder op dat ze heel compact zijn 14mm X 7mm
 
Raffie zei:
@black Kiwi,

bedankt voor de uitleg. Ik heb een reactie van banggood.com gehad en zij geven inderdaad aan dat alle strips knipbaar zijn. ze leveren alleen geen eind kapjes.

Hoe maak je zo'n strip dan weer waterdicht?
Eindkapjes er bij kopen en met watervaste siliconenlijm vastzetten, zou ik denken.
 
pollie zei:
Op mijn verpakking stond SMD 5050. Volgens mij is dat het type, dit vind ik ook vaak terug bij de strips. Alle aansluitingen op de ledlamp zijn helemaal ingesealed en dus waterdicht.

Ik heb de mijne op de stabilisatie strips liggen, dus in het water vallen kunnen ze niet meer. Ik heb met installeren perongeluk een punt met kabel in het water gehad maar er gebeurde niets.

Het zijn stugge strips van geanodiseerd aluminium. Aan de zijkant zitten ook gleufjes voor warmte afvoer, het viel mij verder op dat ze heel compact zijn 14mm X 7mm
SMD5050 is inderdaad een type LED. Het is 5,0 x 5,0 mm, waarbij alle 3 de RGB kleuren op 1 chipje zitten. Ze zijn vrij populair ivm hoge opbrengst.

5050ledstrip-3528ledstrip-verschil.jpg
 
@black kiwi,

kan ik die dan bij de bouwmarkt halen? want banggood levert geen losse kapjes helaas.

Bedankt voor de reacties. Ik vraag me alleen af of een SMD5050 in zo'n balk meer licht zal geven dan de smd5630 strips van banggood? (ip68)

Ik zou die strips bijvoorbeeld op max 80 procent kunnen laten branden waardoor ze niet zo heet worden.
 
5050 led geven voelde licht maar hou in de gaten dat een rgb led type 5050 maar 1 led per kleur heeft dus er zitten 3 led in 1 5050 led, rood blauw en groen.

dus als je alleen rood aan hebt brand er maar 1 van de 3 ledjes in een 5050 led.

mocht je nu een 5050 strip kopen met alleen de kleur rood dan heb je 3 x zoveel licht want dan zitten er 3 rode leds per 5050 led.

ik heb bij mij ook alleen maar led licht zitten.
en dit is meer dan voldoende .

hier foto's van mijn led verlichting.

zie link hier onder

klik hier



hier heb ik mijn ledverlichting gehaalt
 
@henkie73

hoe heb jij de strips dan weer waterdicht gekregen? Miniinthebox verkoopt namelijk ook geen eind caps.
 
Raffie zei:
@henkie73

hoe heb jij de strips dan weer waterdicht gekregen? Miniinthebox verkoopt namelijk ook geen eind caps.

krimpkous om het einde heen
ook trouwens bij het begin zo gedaan
vullen met siliconen kit

daarna de krimpkous verwarmen

laten drogen en klaar
 
Ik spreek uit ervaring dat het buiten het waterdicht krijgen van strips wat inderdaad goed met krimpkous te doen is , het vroeg of laat altijd weer los gaat laten. Als je de 3M plakstrips gebruikt die er vaak bij zitten is het binnen een mum van tijd los.

Het langste werkt kitten maar daarmee plak je de achterkant waarmee de led moet koelen vast waardoor het de warmte niet kwijt kan en dit gaat weer ten koste van de levensduur. Het belangrijkste van LED is dat het zijn warmte goed kwijt kan. Dit kan helaas in de strips niet altijd.

En IP68 led strips hebben altijd iets voor de lens van de led zitten waardoor het licht altijd gebroken wordt en niet 100% optimaal is. in het aquarium. dit is met geringe waterhoogte van +-30 CM niet erg maar als je dieper moet wel.

Zo op het zicht lijkt het mee te vallen maar naast elkaar zit er wel echt heel veel verschil in lichtopbrengst op de bodem tussen een strips en een vaste balk die ik heb. De lenzen daarvan zijn helemaal vrij.
 
Waar haal je krimpkouzen?

Ik snap je tips qua balken, maar het prijsverschil is me te hoog.
 
https://www.google.nl/#q=krimpkousen

de rgb strip gewoon op aluminium strip vastzetten met Tie rips
ipv 3m plakstrip

en inderdaad met alleen krimpkous zal dat einde loslaten, vandaar voor verwarmen eerst vullen met silicone_kit
 
lowie1960 zei:
Raffie zei:
@henkie73

hoe heb jij de strips dan weer waterdicht gekregen? Miniinthebox verkoopt namelijk ook geen eind caps.

krimpkous om het einde heen
ook trouwens bij het begin zo gedaan
vullen met siliconen kit

daarna de krimpkous verwarmen

laten drogen en klaar

ja zo heb ik het gedaan.

alleen heb ik hem op een RVS geplaatst en ik moet zeggen dat het behoorlijk warm word.

mijn strip zijn niet waterdicht.
maar ik heb een soort plakband gebruiken om led waterdicht te krijgen.
het is een soort plakfolie. ik weet niet waar het van dan komt.
het kan een temperatuur van bijna 100 graden aan en is UV bestendig ( niet dat dit nodig is).

ik vindt het persoonlijk een veel mooier licht verdeling te geven dan TL, je krijg met led heel mooie strakke schaduw van de planten.
ik vindt het 1000 % mooier dan TL.
ik heb er GEEN RGB controller op zitten.
is niet nodig.
ik had ze er wel bij bestel, maar heel snel er weer vanaf gehaald.

ik heb nu van de RGB strip de blauwe & de rode led aanstaan.
groen gebruik ik niet.

ik heb er 2 timer opzitten.
led gaat om 11:00 met alle blauwen led aan en 1 strip van helderwit.
om 13:00 gaan alle led's aan.
tot 22:00 dan gaan alle led's uit behalven alle blauwen en 1 strip van helderwit.
deze gaat om 0:30 uit.

v9Ad7kolQ_ETK9WLy3x-WInZZZjp0nJj.jpeg


op de foto kun je het misschien niet goed zien.
maar je ziet er een beetje mysterieus uit.
in het echt is het wel donkerder dan op de foto.

v9Ad7kolQ_ETK9WLy3x-WInZZZjp0nJj.jpeg


deze foto staat ook in het andere topic.



en ik was in het totaal � 80,-- kwijt voor de led strips en ik heb er genoeg van in zitten dacht ik zo.
 
Bedankt voor de tips en het meedenken.

Ik heb nu een strip SMD5630 warmwit IP68 besteld en een SMD 5050 RGB IP65. Het zal wel even duren voordat het binnen is 😀

Nog ��n vraagje. hoe kort is de bocht die je met zo'n strip kan maken? Ik wil namelijk de volgende indeling:

1 meter RGB
1 meter wit
1 meter RGB
kan ik die rgb strip in een bocht om de witte heen laten lopen waardoor die dus uit ��n geheel bestaat?
 
Raffie zei:
Bedankt voor de tips en het meedenken.

Ik heb nu een strip SMD5630 warmwit IP68 besteld en een SMD 5050 RGB IP65. Het zal wel even duren voordat het binnen is 😀

Nog ��n vraagje. hoe kort is de bocht die je met zo'n strip kan maken? Ik wil namelijk de volgende indeling:

1 meter RGB
1 meter wit
1 meter RGB
kan ik die rgb strip in een bocht om de witte heen laten lopen waardoor die dus uit ��n geheel bestaat?

dat is mij niet gelukt

zelf heb ik geknipt en opnieuw bedrading gesoldeerd

wel bedrading met vaste kern
 
Bedankt voor alle tips. Hopelijk gaat het allemaal lukken.
 
Raffie zei:
Bedankt voor alle tips. Hopelijk gaat het allemaal lukken.

als het mij gelukt is

kunnen heel veel mensen het
 
lowie1960 zei:
Raffie zei:
lowie1960 zei:
Raffie zei:
Bedankt voor alle tips. Hopelijk gaat het allemaal lukken.

als het mij gelukt is

kunnen heel veel mensen het

laten we het hopen 😛


niks hopen gewoon doen

Idd. en heb nog een paar weken om me voor te bereiden ee het binnenkomt 😀
Gaat zeker goedkomen, iemand die elektricien is gaat me helpen. Dus dan komt het zeker goed 😀
 
Ik heb toch nog een vraagje 😀

Ik wil de led strips monteren op een aluminium strip en die dan tegen de kap aan kitten. Nu las ik in een topic dat je daar aquarium kit voor moet gebruiken. Nu was ik vandaag in de AC Tion en daar verkochten ze siliconen kit voor sanitair. Bij de omschrijving staat dat het zeergeschikt is voor cohtige ruimtes en neutraal uithardend is.
Is deze kit dan ook geschikt?
 
Je moet een kit hebben zonder schadelijke stoffen erin, zoals antischimmelmiddelen. Het staat meestal wel op de tube als het geschikt is. Bv Soudal aquariumkit (gamma ed) en Bison Siliconenkit Glas zijn prima.
 
Het staat er niet specifiek op. Het enige wat me opviel was dat bij de andere tubes stond niet voor aquaria. Dat staat er bij de tube van sanitair silicone kit niet op. En omdat er bij stond neutraal uithardend dacht ik dat het misschien wel kan. Jullie zoude dat risico niet nemen?
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan