LED verlichting koelen

F

Ferry Heibrink

Guest
Ik heb 3 balken van 96 watt boven mijn bak hangen. Deze hebben wel een koelprofiel, maar worden ondanks dat ontzettend heet. Ik kan ze niet langer dan 5 seconden vasthouden.

Is hier op een of andere manier iets aan te doen? Aangezien het 3 lange, dunne balken zijn is een ventilator niet echt een optie, daarnaast zou ik de warmte eigenlijk wel graag voor een deel naar het water exporteren, maar hoe?

Ik heb de lampen nu iets gedimd, omdat ik het toch wel erg warm vond, maar vraag me af of er op een of andere manier warmte afgevoerd kan worden. De lampen tegen het water hangen lijkt me geen optie om verschillende redenen, o.a. vervuiling, maar wat er er verder nog mogelijk?

Ik heb zelfs zitten denken om met een klein pompje en 3 luchtslangetjes water over de lampen te laten lopen (koelprofiel loopt in de lengte). Dan sta je een klein beetje warmte af aan het water, wat meteen de verwarming in de bak compenseert, maar ik vraag me af of dat slim is. De leds zitten overigens wel helemaal in een gel laag, waardoor deze niet nat worden, enige wat nodig is is dat de lampen aan 1 kant een paar millimeter hoger hangen dan aan de andere kant.

Iemand al eens met dit bijltje gehakt?
 
Een makersled heatsink is een knappe koelkop.

Maar op evilbay staan zat kleine heatsinks die je erop kan monteren met koelpasta.
 
Heatsinks zijn helaas geen oplossing, want er zit al een ribbelprofiel op de leds, dus geen glad oppervlak om iets op te monteren.

Water over het profiel laten stromen, of lucht lijken me de enige manier, geleiding ga ik niet voor elkaar krijgen. Nu nog bedenken hoe.
 
Water over het profiel laten stromen lijkt een goed idee. Er zijn kant en klare systemen verkrijgbaar die aldus werken. In jouw geval zou ik niet kiezen voor luchtslangetjes om het water door te laten lopen. Plastic of ander kunststof materiaal geleiden warmte of kou minder goed. Er zijn echter in de modelbouw metalen pijpjes verkrijgbaar in geschikte lengtes en verschillende diktes. Zij zouden, zo denk ik, een koelend effect beter afgeven aan je ribbelprofiel, misschien kan je zelfs tussen de ribbels leggen.

http://www.proton-modelbouw.nl/category.php?id_category=130

Een andere alternatief zou kunnen zijn om eens te kijken bij een autosloper, in automotoren wordt ook wel gebruik gemaakt van metalen pijpleidingen.
 
Heb je een foto van de lampen? Of een link of iets?
 
Het zijn JMB lampen, powerleds.

Plaatje waarop de achterkant te zien is van de website:
228795fcb921f4cd4f8f4258dc50b116.jpeg


Hier lijken ze heel erg op.

Het zijn eigenlijk de zeewater lampen, maar in plaats van 20000K zitten er 7000K lampen in. Heb ze op de Vivarium gekocht bij JMB.
 
Foutje, het merk is HVPAqua. Die afkortingen lijken ook allemaal op elkaar.

Mijn lampen zouden ook vrij uniek zijn. 7000K powerleds verkopen ze normaal niet met dit vermogen op een balk, maar in mijn geval was dit de ideale lamp voor mij.
 
Ik heb nu voor de time beeing een intern filtertje gepakt, daarop een 12/16 slangetjes gezet met een kraantje, daarachter 3 luchtslangetjes gestoken en elk boven een lamp gemonteerd en deze links een centimeter verhoogd.
Met de kraan heb ik hem zo gezet dat er over elke lamp een heel klein straaltje water loopt. De lampen blijven nu letterlijk koud.

wWeet niet dat dit een echte langetermijn oplossing is, maar als ik niets doe gaat dat voor de lampen sowieso niet goed zijn. Het is nog wat houtje touwtje, maar ik zal even voor wat betere montagematerialen moeten zorgen.

Extra voordeel is dat er aan de andere kant lauw water van de lampen af stroomt. Moet ik alleen even in de gaten houden dat de temperatuur in de bak binnen normale grenzen blijft, met name in de zomerperiode,
 
Foutje, het merk is HVPAqua. Die afkortingen lijken ook allemaal op elkaar.

Mijn lampen zouden ook vrij uniek zijn. 7000K powerleds verkopen ze normaal niet met dit vermogen op een balk, maar in mijn geval was dit de ideale lamp voor mij.

Je schrijft in je eerste post iets over 96 Watt is dat wel juist? Moet dat niet 96 cm. (lengte) zijn? Dan zouden je balken 30 Watt zijn. 96 Watt balken lijkt me wel erg veel. Zelfs hun 146 cm. balken zijn nog maar 48 Watt. Als dit zo is lijkt mij extra koeling overbodig. Trouwens, zomaar water over laten lopen, zelfs bij een IP68 balk, ik zou het niet zo doen. Zelf heb ik JMB balken die 105 lumen per Watt bieden, in dezelfde orde als HVP dus, die ik nooit extra koel. Blijkt ook niet nodig ze worden warm niet heet.
 
Ze zijn toch echt 96 watt. Balken zijn 146cm.

De leds zijn 2 watt per led.

Het zijn deze lampen:
http://www.hvpaqua.nl/a-39957638/coral-led-wit-20-000k/146cm-wit-coral-led-lamp-96w/#description

Met als enige verschil dat de mijne 7000K zijn. Qua licht zijn ze fantastisch!

Jammer dat ze niet in het standaard assortiment zitten, dan had ik er een 4e balk bijgekocht en ze iets terug gezet in vermogen.

Heb jij dan een zoutwaterbak? Jij hebt, denk ik, toch niet deze (zoetwater) balken, die inderdaad 7000 Kelvin zijn?

http://www.hvpaqua.nl/a-48892129/zoetwater-power-led/146cm-7-000k-wit-power-led-lamp-48w/
 
Heb jij dan een zoutwaterbak? Jij hebt, denk ik, toch niet deze (zoetwater) balken, die inderdaad 7000 Kelvin zijn?

http://www.hvpaqua.nl/a-48892129/zoetwater-power-led/146cm-7-000k-wit-power-led-lamp-48w/

Ik heb ze met 2 watt leds, dus dubbel vermogen. Deze zitten niet in het assortiment, dit was volgens HVP een productiefoutje. Zou alleen super zijn als ze deze wél in het assortiment brengen, want ze zijn fenomenaal :)

Is een zoetwaterbak.
 
Ik heb ze met 2 watt leds, dus dubbel vermogen. Deze zitten niet in het assortiment, dit was volgens HVP een productiefoutje. Zou alleen super zijn als ze deze wél in het assortiment brengen, want ze zijn fenomenaal :)

Is een zoetwaterbak.

De hitte zal wel het foutje zijn.:stars:
 
misschien kun je kijken bij waterkoeling voor pc's
 
Terug
Bovenaan