LEd verlichting meer voeding


S

Schaive78

Guest
Zou het zo kunnen zijn dat ik nu ik de led verlichting daytime eco he ook meer plantenvoeding moet toevoegen. Ik heb de led verlichting nog maar tot max 50 % gehad, maar krijg toch wat baardalgjes.
 
Ligt er aan welke verlichting er eerst boven de bak hing. Waarschijnlijk (aanname ) is de led verlichting inderdaad sterker waardoor de planten meer voeding willen. Tevens zou ik ook aan een CO2 tekort denken bij baard algen.
 
Ik ging van een Juwel met twee T5 naar een Aquatlantis met 1 LED balk.
Bakken meer licht, geprobeerd in het begin maar ik kreeg inderdaad last van baardalg. Plantenvoeding voegde ik al toe en zou in principe voldoende aanwezig moeten zijn. Bij mij was achteraf waarschijnlijk een tekort aan CO2.
Heb gebruik gemaakt het het licht flink gedimd en het probleem is opgelost, maar natuurlijk moet ik wel rekening houden met de keuze van planten met deze zwakkere verlichting.
 
Bij meer licht of langer licht is de kans aanwezig dat er meer voeding moet worden toegevoegd.
 
Eens met wat Nicole zegt, maar als de alg weg is probeer dan na een maandje of 2 dimmen eens heel langzaam elke week een procent erbij, de verlichting te verhogen dan kan je weer meer verlichting geven, maar de planten moeten er ook aan wennen vandaar heel langzaam aan, dit heb ik zelf uit getest en werk nu zelfs zonder Co2 en met voldoende zicht verlichting.
 
Als je veel dimt moet je wel kijken of je geen planten hebt die wat meer licht nodig hebben. Anders krijgen die problemen met de groei en dat kan ook weer algen opleveren.
 
naamloos.png
Denk aan de bekende driehoek. Meer licht vraagt meer CO2. Of de overige meststoffen ook aanvulling behoeven vertelt meting je.
 

Bijlagen

  • naamloos.dib.bmp
    263.7 KB · Weergaven: 131
Ik heb mijn CO2 geregeld op een ph van 6,6 . zou hij nog lager moeten dan? Ik zal eens wat gaan spelen met de lichtintensiteit en de plantenvoeding.
 
Ik zal eens wat gaan spelen met de lichtintensiteit en de plantenvoeding.
Zorg dan dat je de gegevens hebt van de waterwaarden en deze goed staan op 20/2 Nitraat / fosfaat, dan alleen het licht wat bijregelen en een weekje of 2 afwachten wat het gaat doen voor je de volgende aanpassing maakt, zo kunnen de planten daar op wennen en reageren.
 
Dan sta ik ook voor dit probleem want op deze bak die ik nu heb zit ook een serieuze Led balk verlichting van het merk Aquatlantis.
 
Dan sta ik ook voor dit probleem want op deze bak die ik nu heb zit ook een serieuze Led balk verlichting van het merk Aquatlantis.
Het kan ook goed gaan. En anders ga je het licht dimmen of je voegt CO2 toe ;)
 
Dus groen is beste dan ? En wat doet een dropchecker dan ?
Een drop checker gebruik je als je CO2 toevoegt, niet als je geen CO2 installatie hebt. Kan we hoor :D maar heeft weinig zin. Beter kun je (in mijn ogen) aan de hand van de CO2 tabel bekijken hoeveel CO2 er in je water zit als je tegen problemen aanloopt.
Maar ik ben geen CO2 expert hoor, dus wellicht dat iemand anders deze vraag beter kan beantwoorden.
 
Dan sta ik ook voor dit probleem want op deze bak die ik nu heb zit ook een serieuze Led balk verlichting van het merk Aquatlantis.
Of je voor een probleem staat is nog maar de vraag. Alles hangt om. af van je plantenbestand. Jij, Johnny, hebt in ieder geval een plant die een bak licht behoeft, ik heb daar eerder iets over geschreven in een ander topic. Hierboven schreef ik al over de driehoek. Zelf ga ik altijd het eerst uit van de optimale lichtbehoefte van mijn plantenbestand, daaraan wordt de CO2 aanvoer op afgesteld. Als laatste voer ik de verdere bemesting behoefte in. Hierboven schrijf je dat er voor CO2 nu nog geen mogelijkheid is dan zal je denkelijk toch je plantenbestand daar op moeten aanpassen. Dus planten die een mindere lichtbehoefte hebben. Vermoedelijk heb ik in mijn bak behoorlijk wat meer licht dan de afgegeven hoeveelheid van Aquatlantis zonder problemen. Om zondermeer te stellen dat een Aquatlantis teveel licht geeft en er gedimd moet worden lijkt mij in ieder geval te kort door de bocht.

Ik heb mijn CO2 geregeld op een ph van 6,6 . zou hij nog lager moeten dan? Ik zal eens wat gaan spelen met de lichtintensiteit en de plantenvoeding.
Zie hierboven, mijn pH staat overigens rond de 6.9.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Ben ik ga mijn best doen om alles uitstekend te laten verlopen.
 
En wat doet een dropchecker dan ?
Een dropchecker is eigenlijk niets meer dan een vereenvoudigde vorm van een pH-testkit.
Veel hobbyisten bezitten een dropchecker die typisch een blauwe kleur laat zien als het water alkalisch is (hoger dan pH7), groen als neutraal (gelijk aan pH7) en geel als het licht zurig is (lager dan pH7).
Dit is de standaard wanneer de vloeistof in de pH-testset/ dropchecker Broomthymolblauw is. ( Leuk testje is om met een rietje voorzichtig in deze vloeistof te blazen; dan word ie gelijk kanariegeel)

Wat we hopen is dat deze checker ons de pH laat zien waarbij we het water in onze bakken hoog genoeg hebben om aan de vraag van de planten te voldoen maar laag genoeg is om niet-toxisch te laten zijn voor de vissen.
En daarbij heb je deze Broomthymolblauw vloeistof die bedoeld is voor 20ppm CO2 en een variant die bedoeld is voor 30ppm CO2.
 
De vraag is waarschijnlijk al ooit eens gesteld geweest maar kan het niet echt vinden.
Wat betekend ppm eigenlijk ?
 

Terug
Bovenaan