LED verlichting: strip of spot?

WillyP

Member
Lid geworden
19 oktober 2020
Berichten
11
Leeftijd
74
Goedenavond,

Op dit moment heb ik twee T5 balken boven mijn aquarium hangen, maar ik ben wel geïnteresseerd in LED lampen. Nu heb je die in allerlei soorten en maten. Je ziet balken en strips en die nemen als het ware de plaats in van de TL balken. Je ziet ook - en dan vaak bij zeewateraquaria maar ook bij nano bakjes - van die LED spots, die op het wateroppervlak schijnen. Eerlijk gezegd vind ik dat wel mooi, maar ik kan niet goed overzien wat de voor- en nadelen van beide systemen zijn.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Groet,

WillyP
 
Met spots heb je geen verspreide verlichting, wellicht handig te vermelden hoe lang je bak is? (in cm) een foto doet ook veel goeds
 
Dank je wel voor je antwoord. Het aquarium meet 130 bij 60 bij 64. Een foto heb ik geplaatst in mijn voorstel topic. Hier komt ie nog een keer.

Willy
 

Bijlagen

  • 6A1FDB8A-77BA-4280-B8D1-321E0649C85E.jpeg
    6A1FDB8A-77BA-4280-B8D1-321E0649C85E.jpeg
    75.6 KB · Weergaven: 79
balken of strips e.d. hebben als voordeel dat het licht redelijk gelijkmatig over de bak verdeelt wordt zodat planten overal goed groeien en netjes naar boven en niet allemaal richting het licht van de spot.

spot verlichting heeft als voordeel dat het meer de zon immiteerd, je krijgt verschillen in de lichtintensiteit en beweging van het wateroppervlak zie je terug in lichtschitteringen over de bodem. dat geeft een erg natuurlijk effect.

Spots worden daarom vooral toegepast in biotoop bakken.
Voor kleinere aquaria met een min of meer vierkant bodemvlak zijn spots ook geschikt omdat ze dan vrij gemakkelijk de hele bak beschijnen.
 
In deze bak kun je prima spotverlichting doen omdat je toch geen beplanting erin hebt en het creeert een leuk effect, er is een fototopic met een bak met spotverlichting en die oogt heel sfeervol, ben alleen vergeten welk topic dat was
 
Je hebt kennelijk een cichliden bak. Zonder of in ieder geval zo te zien met heel weinig planten. Lichtintensiteit is dus van minder belang. Spots kunnen dan mooie licht/ donker effecten geven. Strips geven, als eerder aangegeven een meer verspreid licht. Iets wat nog wel een rol zou kunnen spelen hoe het licht zich in de overige ruimte verspreid, bijvoorbeeld wanneer de verlicht boven de bak hangt.
 
Dank voor alle reacties. Inmiddels zijn de plannen gewijzigd. Bij nader inzien vond de vrouw des huizes de spotjes toch niet zo mooi. Wat ze wel mooi vond, is bijgaande opstelling. Tenminste, tot ze de prijs hoorde. Daarbij is het de bedoeling dat de staander in het aquariummeubel wordt geschroefd. Misschien lukt het ook met een plank die achter het meubel verdekt wordt opgesteld.

ONF Square Stand.jpg


Maar jullie snappen de bedoeling. Een balk die opgehangen kan worden, waarbij de kleur die van RVS of aluminium moet zijn.

Ik zit ook te denken aan zoiets: de standaard wordt op de ruit geklemd en dan zou het toch mogelijk moeten zijn om de staaldraden aan de standaard (via een gaatje?) te bevestigen.

Standaard.jpg


Ik ben alweer aan het rondkijken geweest, maar dat is me nog niet meegevallen. Heel veel valt er af. De Duitse merken bieden zoiets wel vaak aan, JBL bijvoorbeeld, alleen hebben die een onhandig systeem waarbij je eigenlijk twee balken nodig hebt. Aqua Media zou kunnen, de recensies zijn niet positief. Van Juwel wel en dat is weer zwart. Idem Fluval. JMB zou kunnen misschien, of Eheim, daar moet ik nog eens goed naar kijken.

Willy
 
Opzich is een stuk rvs cv buis prima te buigen met een buigijzer, enige wat je nodig hebt zijn spierballen.
de rest heeft de bouwmarkt :p

lampje eraan hangen en gaan met die banaan.
Hang je er een mooie daytime lamp aan of een chihiros
 
Terug
Bovenaan