Led verlichting voor 100x60x50 cm sterk beplant aquarium

Sjefke

Member
Lid geworden
19 november 2010
Berichten
13
Hallo allen,

Ik ben al een hele tijd aan het 'aankloten' met mijn aquarium. Kort samengevat: Slechte plantengroei en (baard)alg. Na alle oplossingen voor het verdrijven van de alg te hebben toegepast (heb zelfs een compleet nieuwe aquasoil bodem erin gedaan) is het aantal algen wat afgenomen, maar blijft het toch wat sluimeren. Daarnaast groeien mijn planten nog steeds matig. Ik voeg voldoende CO2 toe, watertesten geven allemaal perfecte waardes dus daar ligt het niet aan.
Mijn allerlaatste redmiddel lijkt de verlichting te zijn. Ik heb een vrij diepe/hoge bak (60 cm) met daarboven een ledbalkje van aquaterraleds. Daar lijkt meer dan voldoende licht vanaf te komen, echter vraag ik me nu sterk af of het voldoende en kwalitatief goed licht is om mijn planten te laten groeien. Ik heb in het verleden ook ledstrips gehad van Kitelight, echter zijn deze oud en werken niet goed meer. Had toen een ander aquarium (minder hoog) dus weet niet of deze strips voldoende licht geven om de bodemplantjes te bereiken.
Jullie voelen de vraag al aankomen: Wat nu? Ik ben al uren aan het spitten op het web naar een goede betaalbare oplossing (<€300). Ik heb nog een controler van Kitelight dus het zou fijn zijn wanneer ik daar eventueel nieuwe apparatuur op aan kan sluiten. Hebben jullie concrete tips / suggesties wat ik nu het best kan aanschaffen?

Bakgrootte 100x60x50 (lxhxb)

Alvast dank voor jullie reactie!
 
Bij een wat hogere bak zou je wellicht kunnen denken aan een 3 watt power led systeem. JMB, zo weet ik, heeft ze in elk geval maar er zijn zeker meerdere merken die op dit gebied iets te bieden hebben.
 
Ga mee in de opmerking van Ben, JMB levert 3 Watt led systemen alleen daar zou je naar moeten vragen of ze dat willen maken want staat niet in de standaard webshop.
Zelf maak ik gebruik van de 1 Watt uitvoering wat ruim voldoende is, alleen is mijn bak 50 hoog en waterhoogte 40 cm.
Bij andere merken ben ik niet bekend maar zal vooral eens kijken naar JMB.
 
Ga mee in de opmerking van Ben, JMB levert 3 Watt led systemen alleen daar zou je naar moeten vragen of ze dat willen maken want staat niet in de standaard webshop.
Zelf maak ik gebruik van de 1 Watt uitvoering wat ruim voldoende is, alleen is mijn bak 50 hoog en waterhoogte 40 cm.
Bij andere merken ben ik niet bekend maar zal vooral eens kijken naar JMB.
Jawel hoor, kijk hier maar eens:

https://www.jmbwebshop.nl/c-1681810-3/jmb-aquarium-led-verlichting/
 
Bedankt alvast voor jullie advies! Zal eens een mail die kant op doen voor advies. Hebben jullie toevallig ervaring met de ledlampen van aquaterraleds? Want die heb ik nu en mijn vermoeden is dus dat dit de problemen veroorzaakt maar als die lamp gewoon goed is is het natuurlijk veel geld om zomaar even andere lampen aan te schaffen....
 
aquatlantis maakt erg mooie lichtbalken voor hun eigen aquaria, misschien kun je er daar 2 van erboven hangen?
 
Ben ook wel benieuwd naar wat je perfecte water waardes noemt?

Maar denk wel dat je richting JMB gaat of van die daytime (als ik het goed heb)
 
Ik voeg voldoende CO2 toe, watertesten geven allemaal perfecte waardes dus daar ligt het niet aan
Ik denk dat juist hier het probleem ligt; bij je voeding en bij de CO2. Ben dus wel benieuwd hoe je dit gemeten hebt en naar de cijfertjes
 
Waterwaardes:
PH ong 7.0
Kh 10
Gh 8
NO2 0
NH3 0
NO3 20
PO4 0
 
PO4 is te laag, dit moet richting de 2 zijn.
Kan je nog alle techniek perfect hebben maar zonder goede voeding zal je alg blijven
 
Oke ga ik dat eerst nog proberen op te lossen, bedankt!
 
Terug
Bovenaan