LED verlichting voor 120 bak

MsFelix

Well-known member
Lid geworden
4 november 2009
Berichten
4,219
Locatie
Rotterdam
Ik zit al een tijd te kijken naar led verlichting voor in mijn bak.
Mede ook omdat de huidige verlichting veel te veel warmte afgeeft. Ik ben genoodzaakt om de kappen open te laten, waardoor ik erg veel licht in mijn huiskamer heb. Vind het ook niet mooi staan, ik wil de kappen dicht. Maar mijn water is nu nog steeds 24 graden terwijl ik hem eigenlijk voor de vissen terug wil hebben naar een graad of 20.

Nu komt het.
Ik heb bij een voordelige webshop led verlichting gezien.
Echter hebben ze alleen de volgende keuzes:

2 strips van 100 cm beperkte mogelijkheden simulatie
5 strips van 100 cm alle mogelijkheden simulatie

2 strips van 150 cm beperkte mogelijkheden
5 strips van 150 cm alle mogelijkheden

Het liefste wil ik alle mogelijkheden kunnen nabootsen. Daglicht, maanlicht, bewolking, schemering... noem maar op.
Maar mijn bak is ook Zuid Amerikaans. Dat houd in dat er niet teveel licht in zou moeten komen.
Wat is nu de beste keuze? Ik denk zelf dat die 5x150 teveel is voor een bak met veel hout en weinig planten. Ik denk dat die meer bedoeld is voor plantenbakken.
De 2 strips zouden dan beter zijn, maar ik wil eigenlijk alle mogelijkheden.

Kan iemand mij helpen een goede keuze te maken?
 
Ik weet niet naar welke strips jij aan het kijken bent, maar als ik naar je basis bak maar kijk 120 (wat is diepte en hoogte?) dan denk ik dat je zou kunnen denken aan:

JBM 100cm LED
kleur in gewenste keuze
en dan 2 stuks zou al meer dan genoeg moeten zijn om het op (afhankelijk van beplanting) op 70% ongeveer te laten branden.

Hiermee heb je niet veel warmte ontwikkeling en een verbruik van minder als 2 x 30W.

Ik heb zelf geen biotoop bak, maar wel zuid amerika, en hier heb ik sinds enkele weken JMB LED boven zitten. Eerst 2 balken, maar voor mijn forse plantenbestand vond ik dit toch iets te mager. Heb nu een derde 90 cm erbij geplaatst.

Is wel beperkt in kleuren instellen, maar qua dimmen werkt het prima.

Wat je met losse strips en andere dimmers kan, daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Succes met je zoektocht en keuze hierin, voor ieder persoonlijk en volgens mij altijd een redelijk ingewikkeld proces.
 
Dank je wel Steven.

Kun je nog vertellen wat voor aquarium jij hebt? Welke maten bedoel ik?
 
Natuurlijk, ik heb een bak van 120 x 50 x 70 (60cm water hoogte). Aquatlantis Evasion 120
 
Dank je wel.

Ik zit echt te twijfelen of die 2 led strips nu voldoende zouden zijn.
5 lijkt mij meteen weer zo veel. Waarom bieden ze niet iets daar tussen aan?

Anyway, ik heb de fabrikant om advies gevraagd, even kijken wat daar uitkomt.
Wie er nog meer tips heeft, graag....
 
Ik heb de lum led light RGB balken en dag & nacht controller, zeer tevreden !!!
 
Ik kan mij nog herinneren jou eens in mijn Fotoalbum tegen te komen en toen zei je wauw wat een prachtige verlichting.
Je geeft aan Zuid amerika en weinig planten te willen houden.

Mijn aquarium is qua in houd bijna 2 x jou aquarium. Ik gebruik 4 x 45 cm led strips 2 x RGB en 2 HW met een TC240 controller dit heeft mij 130� gekost en ik zet de verlichting nooit hoger dan 60%.
Hou de G...A in de gaten daar heb ik ze vandaan
 
Dank voor alle reacties.

Ik heb de LUM led light bekeken, maar dat vind ik een te grote uitgave.

mss, zoals jij het zegt, zou mijn bak ook toe moeten komen met 2 strips van 100 cm of evt 5 strips van 75 cm?
De ledstrip winkel adviseert uiteraard de 5x100 en dan dimmen maar ja.. als het goedkoper kan, is altijd mooi meegenomen.

Hier nog even een foto van mijn bak en planten:
467251msfelix_0_82_dsc_1023.jpg


Op de foto lijkt het een behoorlijk beplante bak, maar momenteel zitten er minder planten in.
Het gaat met name om Valisneria, wat Echinodorus, Waterpest en Hydrocotyle leucocephala.
De Valisneria overheerst de hele bak.

Ik heb op het moment last van wat algen, waaronder baardalg, steenalg (of hoe heet die korrelige algsoort) en ook blauwalg. In eerste instantie leek de achterwand het probleem, maar ik begin nu te denken dat de hitte van de lampen een probleem is. Als de lampen aan gaan, dan kraakt alles. Dit gebeurd ook als ze weer uit gaan. De lampen worden kokend heet en als ik de kappen open doe, dan voel ik de hitte eraf komen. Als er een druppel op de lamp komt, dan komt er stoom vanaf.
Ik laat de kappen nu open staan, maar dit vind ik eigenlijk helemaal niet mooi.
Vind het eigenlijk maar raar dat die lampen zo kokend heet worden, dat zou toch niet zo moeten zijn.
Verder heb ik een bestand gekozen, die op kamertemperatuur gehouden moet kunnen worden. De meeste soorten in mijn bak verlangen een koudere periode, die ik hen in de winter had willen bieden. Echter staat de temperatuur in de bak nu nog steeds op 24 graden, gewoon alleen door die hete lampen.
Vandaar ook mijn overstap.

Ik zit er wel aan te denken om misschien nog een gewone lamp mee te laten draaien met de led verlichting. Als ik dat doe, dan zou ik denk ik wel genoeg hebben aan de set van 2 strips van 100 cm.
Of die van 75 haha... jeetje....
 
Zeg maar Stijn,
Je kunt altijd met je strips spelen dat is het fijne zeg je hebt ze op 50% maar je merkt dat dit niet voldoende is voor je planten ga je hoger in % al ben ik geen expert in planten maar dat wat je noemt kan ook onder matig licht leven in de natuur dus lijkt me dat dit ook goed mogelijk moet zijn in je aquarium.

licht is iets wat belangrijk is daar is geen twijfel over mogelijk maar TMC etc die zijn echt aan de prijs soms kun je er een aquarium voor kopen qua geld.

Als ik het zo lees is LED voor jou inderdaad geschikt zeker als je zegt dat de lampen zo warm worden.

Ik zeg kijk of je 3 x 75 cm leds kunt vinden met controller dat moet echt meer dan voldoende licht geven. Plaats ze in midden maar niet volledig na achter zo cre�er je ook nog diepte.

De winkel zal je altijd meer willen aanraden of ieder geval een MERK dit is in mijn ogen niet nodig om een mooi uit ziende bak te maken.

Foto is verlicht met 3 x 45 cm leds 2 x RGB 1 x high white op 55%
pGX2cBsdIg15LrOcZTVu7ZpRZv3sAUnN.jpegIMG_2103 by stijn koch, on Flickr

Oordeel maar of je dit te donker vind of juist mooi
Dit is trouwens een 400 liter aquarium waterhoogte 55 cm.
 
Mooi..
Ik vind mijn bak op het moment te licht, ik hou wel van zo'n donkere sfeer.

Ik heb nu die LUM light balken zitten bekijken. Die hebben een rij RGB in het midden, voor de dag-nacht simulatie. Dan warm wit en koud wit erbij.

https://www.aquaria-shop.nl/Lum-Iight-A ... escription

Weet alleen niet of dit nu wel of niet compleet met adapter etc is. Voor mijn maat komt het al op 194 euro. Als er dan nog spul bij komt...... vind ik een beetje te gek worden.

Nu heb ik dit op het oog:
http://www.ledstripkoning.nl/aquarium-l ... ller-sets/

Ik twijfel dus alleen tussen 75 cm of 100 en tussen 2 of 5 led strips.
 
Terug
Bovenaan