LED verlichting voor een Aquarium van 165 x 60 x 65

D

dutchborg

Guest
Wie kan mij advies geven voor LED verlichting, ik heb al diverse topics door gelezen maar blijft voor mij nog niet echt duidelijk :p

Ik heb een Aquarium van 165 x 60 x 65, ik wil hiervoor LED verlichting gaan aanschaffen.

Ik zelf dacht aan 4 lichtlijnen met Witte LEDS en 2 lijnen met RGB.

Mijn vraag is nu welke lichtkleur is het beste voor een planten aquarium met zuid Amerikaanse vis bezetting ( Appistogramma's - maanvissen - Neon - .... )

Ik heb de keuze uit 24V 5050 High power LEDS 60 per meter. maar in de volgende lichtkleur:

- Warm 2500 ~ 3500 K
- Neutraal 5200 ~ 5700 K
- koel wit 7000 ~ 9000 K

Wat is jullie ervaring / advies voor de beste planten groei maar wat ook voor vissen het prettigste is ?
 
Is meer een kwestie van smaak welke witte je kiest, althans dat is mijn ervaring.
Ik heb een bakje met een 10.000K en rgb strip en daar groeit alles prima in
Ook groeide alles goed op 7.000K + rgb

En heb nu 5.600K + diep rood, blauw en violet
Daarop groeien de planten ook goed.

Het is niet zo zeer welk licht je aan bied zo lang het maar genoeg is
 
Zoals bij vele vragen is een juist antwoordt geven vaak moeilijker als op het eerste gezicht lijkt.

Welke planten/vissen zou je bijvoorbeeld willen hebben. Ga je een bepaalde biotoop maken. Ga je extra's bijvoorbeeld CO2 toevoegen. Al dit soort zaken en nog meer bepalen de benodigde lichtintensiteit/lichtduur en dus ook de keuze van je ledverlichting.


Groet,
Ben.
 
Oeps, sorry, ik moet eerst goed lezen en dan pas reageren, jullie hebben gelijk.


Groet,
Ben
 
Thx voor de reply :)

Ik ben op dit moment mijn bak opnieuw aan het opstarten na enkele jaren met malawi bezetting waarbij ik de planten wel miste.

Mijn Aquarium draait nu ongeveer 2 maanden waarbij sinds 2 weken de eerste lichting zuid amerikaanse vissen in zitten.
Wat ik wel heb geleerd is dat goedkoop duurkoop is want bij die Chinese rommel is na 1 jaar al 50% aan leds stuk zijn of 50% van hun licht opbrengst geven. Daarom wil ik het dit keer goed aanpakken maar wel met zelf bouw en wil de Luxalight Long Life LED strips gaan gebruiken.

Ik denk dat ik dan voor de 7000K ga met RGB ;)

Wanneer dit allemaal goed werkt wil ik zeker voor een CO2 installatie gaan maar stap voor stap wordt anders te kostbaar in een keer.
 
Terug
Bovenaan