Led verlichting voor juwel rio 180?

  • Onderwerp starter hayabusa
  • Startdatum
H

hayabusa

Guest
Hallo ik ben er over na aan het denken om mijn tl buizen te vervangen voor led verlichting. Mijn aquarium is 100x40x40 en er staan veel planten in. Op internet had ik deze balken gezien(http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=19529). Heeft iemand ervaring hiermee en hoeveel balken zou ik nodig moeten hebben?
 
Als je veel planten hebt, moet je sowieso een RGB ledstrip in je aquarium hebben. Blauw en rood zijn de kleuren die je planten doen groeien. Verder kan ik je adviseren om een aantal topics hier op het forum te lezen, staat genoeg over de benodigde verlichting, waar je het kunt halen, wat voor een keuze je het beste kan overwegen enz.
 
Hallo,


Op mijn Rio 180 hangen twee balken ledverlichting van JMB.
Een balk met 3 wit/1 rode led van 90 cm. lang.
Een balk met 4 wit/1 blauwe led van eveneens 90 cm. lang.
Ze zitten nu inmiddels zo'n maanden in mijn bak tot volle tevredenheid.
Middels de controller kan je 5 lichtprogramma's samenstellen naar eigen goeddunken.
Verder blijken Algenproblemen aanmerkelijk gereduceerd te zijn!
 
benvo zei:
Hallo,


Op mijn Rio 180 hangen twee balken ledverlichting van JMB.
Een balk met 3 wit/1 rode led van 90 cm. lang.
Een balk met 4 wit/1 blauwe led van eveneens 90 cm. lang.
Ze zitten nu inmiddels zo'n maanden in mijn bak tot volle tevredenheid.
Middels de controller kan je 5 lichtprogramma's samenstellen naar eigen goeddunken.
Verder blijken Algenproblemen aanmerkelijk gereduceerd te zijn!

Wil je eens een foto plaatsen hoe dat dan in je bak zit? Gewoon geplakt op de lichtbalk?
 
Hallo Pla,

Inmiddels is er een derde balk toegevoegd, een witte.
Niet geplakt. GHL, verkrijgbaar via Veldhuis aquaria, maakt een profielplaat (de APL3-100) die ook geschikt is voor een Rio 180. Hierin kan je hulpstukken schuiven waaraan je de ledbalken (van JMB) kan bevestigen.
Kijk maar eens op deze site: https://www.aquariumcomputer.com/de-DE/produkte-shop

Hopelijk ben je hiermee geholpen?

Eigenlijk zou ik je wel foto's willen zenden maar hoe dit allemaal werkt weet ik (nog) niet....

Groet,
Ben.
 
Hallo allemaal,

Even kijken of het lukt om een foto te plaatsen....

877811benvo_0_82_cimg1804.jpg



Daarna komt er een foto van mijn ophanging van de ledbalk.
446599benvo_0_82_cimg1811.jpg


en een closeup:

457227benvo_0_82_cimg1812.jpg






Groet,
Ben.
 
Dat heb je mooi gedaan Ben!

Ik zou als ik jou was wel een flinke laag steentjes eruit halen, veelte veel van het goede!
 
Ja, inderdaad, teveel steentjes voorin. Voorheen hadden we een heuveltje gemaakt in het midden met daarop wat hout. Ons echtpaar Ancistrus Dolphinus verkoos deze plek als woonplaats en maakte er binnen de korts mogelijk tijd een puinhoop van...
Uiteindelijk wel m'n eigen schuld, zo'n heuveltje moet je met schotjes verstevigen...waar ik dus door voornoemd echtpaar duidelijk op gewezen ben... Maar ok, daarvoor ben ik ook maar een beginner, nietwaar.

Groet,
Ben.
 
Hoi ben sluit jij je kap ook af ?

Ik was erg ge�nteresseerd in therealmb post maar dit ziet er ook simpel uit.

Ik heb een juwel vision 180.
 
Dag Benvo

Dit is een oud topic maar wie weet lees je hem nog.

Ik zie dat jij de ghl apl3 plaat hebt gebruikt.
Deze heb ik net toevallig 10 minuten geleden ook online besteld.

Heb jij onder die plaat nou een complete ledbalk geschoven of heb je daar ledstrips in geplakt?

Mijn bedoeling is namelijk om onder die apl3 plaat,3 waterdichte ledstrips te plakken..wit,naturewit en rgb met controller in de kast.
En dan die plaat ipv de t5 unit te gebruiken.

*voor de mensen die niet weten wat ik met APL3 plaat bedoel,,,,dat is die alumminium kleurige plaat waar de 2 klapdeksels in vallen*

Ik heb nergens de breedtje maten kunnen vinden van de ruimte ONDER de apl3 plaat dus ik moet maar hopen dat er 3 ledstrips naast elkaar in passen.
 
Oeps, ik lees dit wel erg laat. Sorry daarvoor.

Ik heb de Balk(en) middels aluminium profieltjes met elkaar verbonden en deze met Hangbeugeltjes, leverbaar door dezelfde leverancier als de APL3 plaat, in deze plaat geschoven. Deze hangbeugeltjes worden bij GHL aan de TL balken middels schroefjes vastgemaakt. Ik heb ze dus voor mijn balken gebruikt. Hopelijk heb ik je hiermee voldoende ge�nformeerd?


Groet,
Ben.
 
hahaha alsnog bedankt voor je reactie Benvo.

Inmiddels hangt mijn verlichting al 2 maand maar ok...maakt niet uit.
 
Terug
Bovenaan