Led verlichting voor Trofis colisa 1200 of 1500

Y

Yolaana

Guest
Hoi aquarianen,

Ik ben mij aan het oriënteren voor led verlichting, ik zie nu door de bomen het bos niet meer...

Inleidend: Ik wil volgend jaar graag een Trofis a-1500 of a-1200 aanschaffen met LED verlichting. Nu zie ik dat led-verlichting enorm prijzig is en neig ik daardoor toch naar de a-1200 om zo kosten te drukken... Het liefst zou ik alsnog de a-1500 willen kopen...

Nu heb ik een aantal vragen, om even te beginnen..:
1) Is er een goedkoper en (bijna) evengoed alternatief voor JMB aqua leds? De bak is 65 hoog. (Kitelight?)
2) Heeft iemand leds in een trofis, zo ja welke en hoe gemonteerd?
3) Is er echt meer voordeel aan led tov de lampen die er al in zitten? (4 x 54 Watt T5) Ik zou graag een zonsondergang en zonsopgang willen nabootsen, is dat ook mogelijk zonder andere lampen te nemen?

Alvast bedankt voor het antwoorden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bezuiniging op licht is beslist af te raden. Licht is van groot belang in een aquarium. Kitelight's kwaliteit is zeker voor een bak van de door jou genoemde hoogte af te raden. Ze komen niet in de buurt van JMB.
Mochten de JMB balken echt buiten je begroting vallen kies dan gewoon voor TL. Op zich is daar niets mis mee!
 
T5 lampen zijn prima alternatief voor LED. Kwa lichtopbrengst per Watt blijven die niet of nauwelijks achter bij de meeste LED producten.
LED is hipper moderner en je kunt er leuke RGB effectjes mee maken en precies op maat voor je bak, maar voor de aquariumverlichting worden meestal niet de hoogste kwaliteit LED's gebruikt, en dus niet veel zuiniger of beter dan de "oude" T5 buizen.
 
Dank jullie wel!! Ik ga me dan iets beter oriënteren op JBM en kijk tegen die tijd of ik het geld er voor over heb. Fijn om te horen dat de T5 die erin zitten ook goed zijn! :D
 
Terug
Bovenaan