Led-verlichting

kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
Ik zou graag led-verlichting willen kopen, ivm temperaturen in m'n aquarium (zonder verwarming +/- 27!! graden en verlichting aan). Alleen nu vraag ik me af: wat voor spullen heb ik nodig.

Het betreft een Juwel Rekord 800
 
Ik heb niet veel te besteden en hoef niet pers� in nederland te bestellen.

ik kijk nu zelf bij dx en heb de volgende 2 producten gezien waarvan ik denk dat ik dat kan gebruiken:
RGB strip met controller
witte strip
zijn deze 2 goed en zo ja, wat heb ik nog meer nodig?
 
LEDs worden ook warm hoor ;)

Nodig: spatwaterdichte (IP65) of volledig waterdichte (IP68) LEDstrip.

Deze LEDs werken op een bepaald voltage, meestal 12v, maar ook 24v is mogelijk.
Deze LEDs gebruiken een bepaald wattage, afhankelijk van de kracht en hoeveelheid LEDs.

Nu je het wattage �n voltage weet, kun je uitzoeken hoeveel ampere je voeding moet hebben, meestal is dat 1 tot 3 amp.

Je kan ook een kant en klaar setje kopen, dan is bovenstaande al uitgerekend.
 
ja maar +/- 8 graden?

verder zag ik deze controller

Kan ik deze er beter bij nemen?
 
kaylee_D zei:
Ik heb niet veel te besteden en hoef niet pers� in nederland te bestellen.

ik kijk nu zelf bij dx en heb de volgende 2 producten gezien waarvan ik denk dat ik dat kan gebruiken:
RGB strip met controller
witte strip
zijn deze 2 goed en zo ja, wat heb ik nog meer nodig?
Die RGB strip is 'waterproof' maar typisch DX dat er niet bij staat welke klasse..meestal wil je dat wel weten. Mijn LED strip mag bijvoorbeeld ook onderwater gebruikt worden - of per ongeluk in het water vallen.

Daarnaast bestaat deze set uit een strip, kabels, rgb controller en afstandsbediening...maar een voeding ontbreekt nog. Aangezien het 12w/12v is, dient dat dus 1amp te worden...of meer mocht je ruimte willen houden voor uitbreiding.

Let er verder op dat dit enorm dunne strips zijn, waarvan meestal aangeraden wordt om deze niet rechtstreeks op een kunststof kap te plakken ivm de hitte. Ook LEDs kunnen koeling nodig zijn. Meestal is het monteren op een alu strip aan te raden of een kant en klare, wat hogere klasse LED strip te kopen.

De combinatie tussen een RGB en een witte strip is wel handig: het lumens wat een RGB oplevert is sterk afhankelijk van de geselecteerde kleur. Rood en blauw kosten niet zoveel stroom, maar leveren ook minder licht. Het meeste verbruik / licht geeft: wit.
 
Ik was in ieder geval van plan om 2 witte en 1 rgb te nemen (had ik hier ergens op het forum gelezen, dat dit het beste is)

Welke strips raad jij aan? ik heb niet zo heel veel geld te besteden (+/- 50 euro)
 
kaylee_D zei:
ja maar +/- 8 graden?

verder zag ik deze controller

Kan ik deze er beter bij nemen?
Nee een LED lamp zal het aquarium minder opwarmen, maar wordt zelf wel heet.

Zo'n controller wordt veel gebruikt om je RGB instelling volledig te programmeren. Zonsopkomst, ondergang, nachtlicht etc. Natuurlijk op DX flink goedkoper - in NL zijn ze rond de �90 volgens mij.

Heb je ook al eens gekeken op samenkopen.net? Staan vaak / veel LEDs op.
 
Bij mij was het echt het water die zo warm werdt.

Ik heb even op samenkopen.net gekeken, maar kom er niet echt uit of er op dit moment ledstrips te koop staan (wel er 2 met ledstrips gezien, maar staat verder niet bij hoe en wat)

Is er toevallig ook een andere site waar ik goedkoop led-strips kan kopen?
 
kaylee_D zei:
Ik was in ieder geval van plan om 2 witte en 1 rgb te nemen (had ik hier ergens op het forum gelezen, dat dit het beste is)

Welke strips raad jij aan? ik heb niet zo heel veel geld te besteden (+/- 50 euro)
Een RGB controller+timer, zoals de Easy Time (of een DX goedkopere variant) + 1x RGB strip + 2x wit strip + voeding..dat gaat zelfs via stuntaanbiedingen of DealExtreme heel lastig (zeg maar onmogelijk) te bereiken zijn onder de �50.

Het meeste geld gaat zitten in die controller/timer. Als je een handmatige RGB controller er tussen zet, is het denk ik wel te doen.

Prijs is sterk afhankelijk van wat je zelf kunt/wilt samenstellen. Voor mijn aquarium heb ik uitgezocht dat ik ongeveer 50cm witte LEDs nodig was. Een waterdichte losse strip gekocht a �7, hiervan de specs berekend (12v, 12w, 1amp) en daarmee naar de kringloop winkel om een bijpassende voeding te zoeken. Liggen er genoeg, was �1,50. Kabeltjes kan ik zelf wel aan elkaar solderen - en zo was ik in 2 dagen en minder dan �10 klaar.
 
Het hoeft niet pers� onder de 50, ik wil rond de 50 euro betalen.

Ik heb nu de controller voor 28,19.
Nu moet ik dus nog 3 strips (hoe groot? ik heb een rekord 800: 81x36x39.) en een voeding.

Mijn vader kan de kabeltjes wel solderen.
 
kaylee_D zei:
Bij mij was het echt het water die zo warm werdt.

Ik heb even op samenkopen.net gekeken, maar kom er niet echt uit of er op dit moment ledstrips te koop staan (wel er 2 met ledstrips gezien, maar staat verder niet bij hoe en wat)

Is er toevallig ook een andere site waar ik goedkoop led-strips kan kopen?
Er lopen wel wat acties op dit moment, bijvoorbeeld deze. Dit is wel zelf uitzoeken wat bij elkaar past.. het verzenden loopt ook vanuit China.

Verder wordt vaak Kitelight aangeraden, hier. Zij werken voornamelijk met modulaire oplossing (mocht je willen uitbreiden) en kant en klare sets. Je hoeft minder zelf uit te zoeken, dus de prijs stijgt ook een beetje.
 
kaylee_D zei:
Het hoeft niet pers� onder de 50, ik wil rond de 50 euro betalen.

Ik heb nu de controller voor 28,19.
Nu moet ik dus nog 3 strips (hoe groot? ik heb een rekord 800: 81x36x39.) en een voeding.

Mijn vader kan de kabeltjes wel solderen.
Maar is die controller ook goed? Misschien kan iemand anders daar antwoord op geven - ik weet het iig niet.

De meeste LEDstrips zijn in te korten om de 3 of 9 LEDs. Ik heb enkele strips waar men dit zeer duidelijk heeft gemaakt door om de zoveel cm een klein schaartje (doorknippen) weer te geven. Dan zou je dus 3x 1 meter kunnen halen, en dan het laatste stukje inkorten. Anders zou zo'n 60cm ook wel kunnen denk ik...maar LEDs schijnen meestal recht naar beneden, dus geven weinig spreiding. De strips moeten dus wel lang genoeg zijn.
 
Hoeveel cm strips heb ik nodig?

als ik 52cm kies zou ik
deze 2x, 1 keer met en 1x zonder output of gaat dit niet?
en 1x deze

Dan ben ik:
28,19 voor de controller
34,90*3 voor de strips
_____
132,89 excl. verzendkosten kwijt. Om eerlijk te zeggen vind ik dit een beetje veel als niet-werkende student.
Is er een mogelijkheid om de strips goedkoper te krijgen?
 
kaylee_D zei:
Hoeveel cm strips heb ik nodig?

als ik 52cm kies zou ik
deze 2x, 1 keer met en 1x zonder output of gaat dit niet?
en 1x deze

Dan ben ik:
28,19 voor de controller
34,90*3 voor de strips
_____
132,89 excl. verzendkosten kwijt. Om eerlijk te zeggen vind ik dit een beetje veel als niet-werkende student.
Is er een mogelijkheid om de strips goedkoper te krijgen?
Natuurlijk kan het goedkoper! Des te meer je zelf uitzoekt en des te meer geduld (wachten op verzending uit China bijv.) je hebt, des te goedkoper het k�n worden.

Net zoals mijn voorbeeld. Ik was nog geen �10 kwijt, maar moest zelf wel dingen bij elkaar sprokkelen. Ik had ook de componenten bij Kitelight kunnen bestellen. Stuk makkelijker, maar daar kwam ik volgens mij uit op �38 voor een soortgelijke set...
 
Ik wil best een tijdje wachten tot de bestelling is, daarom bestel ik bijv. de controller bij dx dat zit ook in China. Ik vind het helemaal niet erg als ik een tijdje zou moeten wachten.
 
Terug
Bovenaan