led verlichting

S

selina

Guest
heeft er hier iemand ervaring met deze ledlampen? Sera Led X-Change.
ik heb een rio 180 waar 2 tl5 balken in zitten en zou graag naar led over gaan,ook als mensen geen ervaring hebben met sera led x-change zou ik graag mening willen weten over deze led lampen
hier een link naar deze lampen


http://www.aqua-zeeland.nl/sera-led-x-change-tubes
 
Ik heb ze ook gezien en ben ook benieuwd naar ervaringen
 
Hoi Heb vorige week een 54 watt daylightsunrise en een planten lamp boven mijn Rio 400 gehangen (Amazone zwart water biotoop)
De �looks� zijn mooi!
Nu kijken hoe de planten reageren...

Eerste indruk is dat ze het wel fijn vinden!

Michiel
 
Kun je een foto erop zetten? Ik zit ook te denken aan led verlichting voor mijn bak (Rio 180). Ik ben erg benieuwd welk effect deze kleur geeft.
 
Met de leds van Sera kun je in de avond geen blauw "maanlicht" simuleren, werd mij verteld. De mogelijkheden van programmeren zijn dus beperkt. Mocht je dat graag willen dan zou ik voor een ander systeem kiezen.
 
Dit is hoe mijn bak er nu uit ziet.
De 54 watt zijn te klein voor mijn rio 400. Maar aangezien ik een donker biotoop wil klopt de verdeling toch best.
De Echinodorus amazonicus kreeg een behoorlijke klap. D.w.z. verbrandingsverschijnselen. Maar is nu op zijn retour en de nieuwe blaaren zien er mooi uit. Het sterrekruid (Heteranthera zosterifolia) gaat als een speer!
Staurogyne is nog niet veel aan te zien maar hij lijkt of hij in de breedte gaat i.p.v. de hoogte.

Vooralsnog tevreden!
(In 'het echt' is er wel wat meer licht dan op de foto te zien is. Incl de mooi schitteringen op de bodem en de slagschaduw op de vissen en planten!)

A3Xt-CZ3H19uTp831IKRUql9oB4OVJ9L.jpeg
 
Ik gebruik momenteel 4 LED T5 tl's in mijn aquarium.
Ik heb de 'oude' transformatoren eruit gehaald en de LED tl's gemonteerd.

3x 5000K 18W
1x 2500K 18W

Deze worden 's ochtends en 's avonds automatisch gedimd met een 'sunriser'.
Ik ben h��l tevreden over de nieuwe LED lampen, ten eerste omdat de planten er beter door zijn gaan groeien in mijn geval.
Ten tweede omdat ik nu de TL's kan dimmen.
Ten derde omdat de 4x 18W tl's meer licht geven dan de oude 54W tl lampen. (maar deze waren aan vervanging toe.)


Dus al met al hebben de nieuwe LED tl lampen voor mij alleen maar voordelen opgeleverd.
 
Terug
Bovenaan