Led verlichting

GTC

Member
Lid geworden
21 februari 2016
Berichten
11
Heb ledverlichting aangekocht voor mijn Aquarium, heb deze besteld via VIDAXL. Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met deze verlichting. Bestaat uit een lichtbalk met drie rijen leds waar van de middenste blauwe leds zijn. Graag reactie.
Alvast mijn dank.
 
Zou handig zijn als je een directe link naar die ledverlichting zou plaatsen!
Nu ga je geen antwoord op je vraag krijgen.
 
Ik neem aan dat je deze bedoelt?

https://www.vidaxl.nl/p/41218/led-aquar ... auw-en-wit

Wees voorzichtig met deze verlichting. Deze is amper spatwaterdicht! De kwaliteit van de verlichting is iets persoonlijks denk ik al is de opbrengst minimaal. Afhankelijk van de eisen van je bak heb je twee van deze bakken nodig voor voldoende opbrengst.
 
Afhankelijk van je de inrichting van je bak even opletten... Er staat "witte en blauwe leds". Daarmee mist deze balk automatisch Rood en Groen. Daardoor minder compleet licht zeg maar en dat kan niet heel handig uitpakken voor eventuele planten.
 
Deze bedoelde ik inderdaad.
Blijkbaar geen goede keuze gemaakt dan.
Wat kunnen jullie me dan aanraden?
 
Homerno1 zei:
Afhankelijk van je de inrichting van je bak even opletten... Er staat "witte en blauwe leds". Daarmee mist deze balk automatisch Rood en Groen. Daardoor minder compleet licht zeg maar en dat kan niet heel handig uitpakken voor eventuele planten.

groen heb je niet nodig voor planten, is enkel om het licht een beetje mooi te maken voor mensen ogen.

rood heb je daaintegen wel nodig zeker als het niet voldoende aanwezig is in de witte leds (klinkt raar maar hangt af van het spectrum dat ze produceren hoeveel rood er uit de witte leds komt.)

ik raad voorlopig geen leds meer aan gezien ik me eigen kap ga bouwen met bridgelux leds.

JMB en HVP strips zijn goede strips waar ik veel positiefs over hoor, ik heb zelf HVP en heb weinig moeite met planten te laten groeien onder een 10.000K+rgb en in een andere bak onder een 7.00K+rgb
 
Zou desnoods een andere led verlichting bij willen kopen maar dan zo geen balk meer.
Misschien een ledlamp in het model van een buislamp.
 
Planten gebruiken wel degelijk groen licht, maar in mindere mate dan rood en blauw.
 
Niet zo simpel dus. Ga het gewoon even aanzien wat het gaat doen. Bedankt voor jullie reactie.
 
GTC zei:
Heb ledverlichting aangekocht voor mijn Aquarium, heb deze besteld via VIDAXL. Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met deze verlichting. Bestaat uit een lichtbalk met drie rijen leds waar van de middenste blauwe leds zijn. Graag reactie.
Alvast mijn dank.

Mijn advies zou zijn; zorg voor kwaliteit, goedkoop blijkt op led gebied vaak duurkoop. Let bijvoorbeeld op lichtopbrengst, zijn de led waterdicht afgesloten enz. Er zijn gerenommeerde merken die dit alles bieden in tegenstelling tot goedkope rommel die wel beloven maar niet leveren. Veel mensen merken dit tot hun teleurstelling als ze zien dat hun planten, op den duur, verpieteren. Denkelijk is het door jou genoemde merk daar een voorbeeld van! Zelf gebruiken we, tot tevredenheid, JMB ledbalken maar er zijn meerdere goede merken op de markt. Kijk daar na, lees over de ervaringen van anderen en je zult zeker een goede keus kunnen maken!

Groet,
Ben.
 
Led verlichting voor juwel rio 400

Heb prijsopgave van wesdijk barendrecht.

2 x wespro led tropical excellent 1200mm
2 x wespro led day +
1 x wespro led voeding day and night 80w met afst bed
2 x wespro led voeding extra aansluiting day and night

dit kost 1296,65

energiekosten t5 per jaar 230,94
jaarlijks nieuwe lampen 116,00 (4x)
afschrijving lichtbalken 88,33 ( gem 4 jaar dan stuk )
totaal 434,25

energie wespro led 64,54
aanschaf led 124,50
totaal 189,04

Besparing 246,23 per jaar.Ook al zouden de t5 armaturen nooit stuk gaan dan bespaar je nog 160,00 per jaar.

a) wie heeft er ervaring met dit type
b) in hoeverre is bovenstaande calculatie wel of niet reeel?

c de groot
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Wij kennen twee bakken met de verlichting van Wesdijk. Mooi spul is het in ieder geval en de eigenaren ervan zijn er tevreden mee.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

t5 hoef je niet meer te vervangen jaarlijks, deze lampen kan je blijven gebruiken tot ze stuk zijn.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

ok maar ik lees ook veel over verminderde lichtopbrengst na 9 a 10 maanden.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Ik heb zelf zeer goede ervaringen met de Sera LED lampen. Deze kun je net zo opbouwen als je wilt en zo duur maken als je wilt. Zelf heb ik deze ook in mijn Vision 180 bak (3 stuks). De fotosynthese gaat als een speer en het licht is prettig aan de ogen. Ook komt er veel minder warmte van af, vergeleken met de oude buizen.

Desgewenst kun je deze ook aanvullen met een dimmermodule, deze heeft een klok en kan het licht op gezette tijden laten opkomen (zonsopkomst) en weer langzaam laten doven. Dit is voor je vissen ook prettiger. Oude TL verlichting wil koud nog wel eens wat minder licht geven dan warm. LED is in 1x op volle sterkte. Zonder dimmer schrikken de vissen er wel van.

Qua stroom is het een stuk zuiniger, maar door de verminderde warmteafgifte moet je verwarming wel iets harder werken (in de koudere periodes). Er is dus wel een energiebesparing, maar die is niet zo enorm groot als verkopers je willen doen geloven. Ik monitor de bak via plugwise, waardoor je precies kan zien wat de werkelijke besparing is.

Voor mijn nieuwe bak heb ik wederom voor Sera gekozen. Mijn 2 meterbak zal worden voorzien van 7 LED balken en 2 dimmermodules.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

ceesPapcity zei:
Heb prijsopgave van wesdijk barendrecht.

2 x wespro led tropical excellent 1200mm
2 x wespro led day +
1 x wespro led voeding day and night 80w met afst bed
2 x wespro led voeding extra aansluiting day and night

dit kost 1296,65

energiekosten t5 per jaar 230,94
jaarlijks nieuwe lampen 116,00 (4x)
afschrijving lichtbalken 88,33 ( gem 4 jaar dan stuk )
totaal 434,25

energie wespro led 64,54
aanschaf led 124,50
totaal 189,04

Besparing 246,23 per jaar.Ook al zouden de t5 armaturen nooit stuk gaan dan bespaar je nog 160,00 per jaar.

a) wie heeft er ervaring met dit type
b) in hoeverre is bovenstaande calculatie wel of niet reeel?

c de groot

T5 lampen gaan 25000 uur mee. Zo'n 5-6 jaar dus. :)
En als jij denk dat je met 70% minder stroom ook evenveel licht zal halen heb je het nog meer fout

Goeie leds geven evenveel licht als T5 en verbruiken ietsje minder. zeg maar 10-15% minder dan T5.

Sites die u besparing beloven van 30-50% mag je negeren. Dit zijn grove leugens.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

ceesPapcity zei:
ok maar ik lees ook veel over verminderde lichtopbrengst na 9 a 10 maanden.
10% minder licht na 20000 branduren is dit tegenwoordig...
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

JurgenD zei:
T5 lampen gaan 25000 uur mee. Zo'n 5-6 jaar dus. :)
En als jij denk dat je met 70% minder stroom ook evenveel licht zal halen heb je het nog meer fout

Goeie leds geven evenveel licht als T5 en verbruiken ietsje minder. zeg maar 10-15% minder dan T5.

Sites die u besparing beloven van 30-50% mag je negeren. Dit zijn grove leugens.

Waar baseer je dat op? Ik heb hier een bak draaien die permanent gemonitord wordt. Die besparing van 60% is absoluut waar. Mijn lampen zijn van 80 watt naar 40 gegaan, daarbij heb ik een hogere lichtopbrengst en meer fotosynthese dan met TL lampen.

De enige reden dat de energiebesparing lager uitvalt aan het einde van de rit is vanwege het feit dat LED minder warm wordt. TL zorgt er voor dat het water aan de bovenkant niet afkoelt. Dit effect is behoorlijk! Maar dan nog geeft TL wel meer warmteverlies, daar heb je het verschil.

Ik kan aan mijn metingen perfect aflezen dat de lampen 50% minder stroom verbruiken en veel meer licht geven, maar dat de verwarming, met name in de koudere periode veel harder moet werken. Het voordeel is wel dat je in de zomerperiode minder snel last hebt van te hoge temperaturen.

Tevens zeg je dat T5 het 5 a 6 jaar volhoud. Ook dat is niet correct. Er komt nog wel licht vanaf, maar het lichtspectrum waar je planten behoefte aan hebben is niet meer aanwezig, dit wordt omgezet in warmte ipv licht.

Het is niet voor niets dat als je alle lampen in 1x zou vervangen, je grote problemen kunt krijgen in een plantenbak. Ineens worden de planten weer gedwongen tot fotosynthese, terwijl dit met de oude lampen amper het geval was.

TL is leuk voor 1 max 1,5 jaar, daarna zijn ze nog prima om de schuur mee te verlichten, maar meer niet. Mocht je dat willen verifi�ren, dan zou je eens in een lab een meting moeten laten uitvoeren van het lichtspectrum van de TL lamp, je zult versteld staan!

PS. Wist je dat TL verlichtig ook v��l milieubelastender is in vergelijking met LED. We halen tenslotte een stukje natuur in huis, laten we daar dan ook op letten. Mijn aquarium wordt in ieder geval 100% gevoed door een grote zonnepanelen-installatie. Het dak van mijn huis voed ons eigen stroomverbruik, de schuur zorgt voor het aquarium.

PS2. Als je een perfecte situatie zou hebben, dwz, geen zomers en daarnaast perfecte warmteisolatie boven de bak, zou het verschil tussen TL en LED qua energie wegvallen, maar door het warmteverlies bij TL is LED zuiniger, omdat perfecte isolatie niet bestaat en we hier in Nederland (gelukkig) ook nog een beetje zomer hebben.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Philips T5 en T8 lampen verliezen 10% licht na 20000 uur.
Dennerle adviseert om na 3 jaar te vervangen.
Eheim Adviseert om ze na 20000 uur te vervangen.

T5 lampen geven zo'n 90-95 lumen per watt afhankelijk van het type bij 35�C
T8 doet dit bij 25�C

Leds geven doorgaans 70-110 lumen per watt bij....20�C
Reken voor goeie leds maar een flinke investering die je pas na 15 jaar terug hebt...

Wijk ja af van de temperaturen verlies je rendement.

Ook deze waarden zijn in labo's getest. :)

btw, met wat meet je uw licht als je zegt dat uw leds meer licht geven dan uw tl?
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Trouwens, als je u zo'n zorgen maakt over het spectrum blijf je beter zo ver mogelijk van led weg...
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

JurgenD zei:
Philips T5 en T8 lampen verliezen 10% licht na 20000 uur.
Dennerle adviseert om na 3 jaar te vervangen.
Eheim Adviseert om ze na 20000 uur te vervangen.

T5 lampen geven zo'n 90-95 lumen per watt afhankelijk van het type bij 35�C
T8 doet dit bij 25�C

Leds geven doorgaans 70-110 lumen per watt bij....20�C
Reken voor goeie leds maar een flinke investering die je pas na 15 jaar terug hebt...

Wijk ja af van de temperaturen verlies je rendement.

Ook deze waarden zijn in labo's getest. :)

btw, met wat meet je uw licht als je zegt dat uw leds meer licht geven dan uw tl?

Je benoemt lumen, en dat is precies het probleem. Lumen zijn gebaseerd op zichtbaar licht en die waarden zijn voor planten totaal niet interessant. Een "rode" ledlamp speciaal voor planten heeft maar weinig lumen vergeleken met een TL plantenlamp, maar in het spectrum waar de plant er profijt van heeft is deze veel sterker.

Terugverdienen van LED pas na 15 jaar is simpelweg onjuist.
Het stroomverbruik is bij een tropische bak geen 50% vanwege de lagere warmteafgifte, maar de stroombesparing is zeker wel aanwezig. Hoe meer open de bak aan de bovenkant is (dus hoe slechter de isolatie), hoe groter de besparing wordt als je led gebruikt!
Tegenwoordig zijn er veel open aquaria en die profiteren optimaal en zijn meestal al voorzien van led.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Daar moet de verwarming dan wel meer warmte afgeven, dus weg besparing, Ferry.

Dichte bakken houden de warmte vast. en wordt aan het water afgegeven.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Nee, rood licht is gewoon moeilijker te maken met led. Vandaar dat ze minder lumen hebben.
Want wij met onze ogen zien verschilt niet zo heel veel van wat planten gebruiken.

Het enige verschil is dat planten minder de groene golven gebruiken.
Maar de uitersten verschillen niet zo gek veel.

50nm of zo...
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Klopt, maar daarom heeft LED bij open bakken meer voordeel dan bij dichte. Bij open bakken komt de warmte van de TL nooit bij de bak aan, daarom kun je het best zo zuinig mogelijk licht hebben in dat geval. Met een dichte bak kun je die warmte nog enigzins vasthouden.

Los van het energieverhaal vind ik de zonsopkomst en ondergang bij de led lampen wel een stuk mooier en is een ledbuis sterker, een keer per ongeluk stoten levert geen gebroken lamp op.

Mocht ik in de toekomst tijd over hebben, dan zal ik nog eens uitzoeken hoeveel procent het allemaal scheelt en wat de verhouding is qua licht besparing versus het harder moeten werken van de verwarming.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Heb er veel zien overstappen naar led, en een groot deel hebben al weer deels hun tl lampen bij gezet omdat de leds niet haalden wat ze moesten halen.

Goeie leds bestaan, maar die kosten een pak geld en zijn niet zo gek veel zuiniger dan tl.
10-15% of zo. Laat staan dat je ze terug verdient.

Heb je geen licht en moet je sowieso iets kopen is het een ander verhaal uiteraard.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

JurgenD zei:
Heb er veel zien overstappen naar led, en een groot deel hebben al weer deels hun tl lampen bij gezet omdat de leds niet haalden wat ze moesten halen.

Goeie leds bestaan, maar die kosten een pak geld en zijn niet zo gek veel zuiniger dan tl.
10-15% of zo. Laat staan dat je ze terug verdient.

Heb je geen licht en moet je sowieso iets kopen is het een ander verhaal uiteraard.

Bij mij was het zo dat mijn lampen aan vervanging toe waren, ik heb toen besloten om naar led te gaan en heb enorm goede ervaringen, maar kwaliteit moet je wel naar op zoek, want lang niet alle lampen zijn goed, daar heb je gelijk in. Ik heb geluk gehad en ben met lampen begonnen die blijkbaar wel de kwaliteit licht leveren die wenselijk zijn. Sera heeft 3 soorten lampen, rood voor planten, wit met rood als allrounder en wit met blauw als 'zonlicht'. In mijn huidige bak zitten ze alle 3 en in mijn nieuwe bak komt deze opstelling ook, maar dan zullen ze met 7 zijn, waarvan 1 als maanlicht gaat dienen, deze haal ik uit mijn huidige bak en krijgt een aparte voeding met een lagere spanning, zodat mijn bak 's nachts niet onzichtbaar is (wel zo veilig met bijna 800 liter in de woonkamer.

Qua prijs is Sera ook heel netjes. Er zijn veel duurdere merken. Daarnaast kun je het zo duur maken als je wilt, zoals bijvoorbeeld de controller erbij kost natuurlijk ook extra, maar dat is een keuze. Ik heb straks in ieder geval 3 controllers draaien en die zijn het echt wel waard. Mijn huidige bak ga ik verkopen, maar die controller houd ik zelf.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

60 lumen per wat...
Daar gaat uw rendement...

Maar als jij tevreden bent met uw licht moet je die zeker houden hoor. :)
Meer licht is niet altijd beter.
Uiteindelijk heb je ook minder verbruik, maar het gaat gepaard met nog minder licht.

Koop ik ooit leds wordt het iets in dit genre:
http://www.azaqua.nl/daytime-cluster-le ... _red_white

Maar is tegenwoordig nog veel te duur.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

JurgenD zei:
60 lumen per wat...
Daar gaat uw rendement...

Jammer dat je 't niet wil snappen, ik leg het notabene nog uit.
Ik ga wat nuttigers met mijn tijd doen.

Have a nice day!
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Je legt uw theorie uit. Maar die klopt niet...
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Wat klopt er dan wel? Is een beetje welles-nietes geworden zo waar niemand echt wijzer van wordt.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Zie ander topic.
 
Re: Led verlichting voor juwel rio 400

Mascha&Ivo zei:
Wat klopt er dan wel?

Dat je S... buizen met smd LEDjes kunt gebruiken als je geen lage of bijzondere planten gaat gebruiken..
 
Ik hou het voorlopig nog gewoon bij t8 en een floramate dimmer.............
Al ben ik erg benieuwd naar zinvolle discussies omtrent LED
 
Terug
Bovenaan