led verlichting

toine-R1

Member
Lid geworden
13 januari 2014
Berichten
10
Locatie
vlijmen
hallo

ik heb sinds vandaag led verlichting in mijn aquarium en deze wordt aangestuurd door een TC 420. Nu was mijn vraag of ik overdag voor de planten ook nog een kleur moet inschakelen. Heb 2x wit en 1x RGB.Was benieuwd of de planten nog een kleur licht nodig hebben.
alvast bedankt. Toine
 
Rood is het belangrijkste voor de planten (als je alles gelooft wat ze erover schrijven.)

Kijk eens op verschillende sites en je kan zo je TC420 inschakelen naar wens. kijk eens op aquariashop.nl, die hebben wat info!
 
Puur uit interesse voor mezelf omdat ik ook bezig ben met led.

Heb je nu alleen ledverlichting of heb je nu
zowel led als de bestaande Tl balken

Dat is misschien belangrijk voor het antwoord op je vraag.
 
Rood en blauw is het belangrijkst
Groen schijn je alleen maar algen van te krijgen..
 
Blauw is doorgaans de algentrigger. Met name 400nm en eronder
 
IK HEB NU ALLEEN LED. DE ORIGINELE TL BALKEN WAREN DEFECT (NIET DE LAMPEN MAAR DE AANSTURING)EN HEB DAARDOOR VOOR LED GEKOZEN. WELKE KLEUR IS NU SLECHT OM ALGEN TE KRIJGEN WANT IK ZIE NU 2 VERSCHILLENDE ANTWOORDEN
 
denk je dat je een beter antwoord krijgt met capslock aan?
 
Je krijgt geen algen door een bepaalde licht kleur, is eerder een makkelijk excuus om de onkunde van de gebruiker te verbergen.
Stel je verlichting zo in dat het voor jou een aangenaam kijklicht geeft, en trek je niet teveel aan wat het beste is voor je planten, die zullen wel groeien als de voedingsstoffen, CO2 en onderhoud goed is.
 
Er wordt nog vaak gedacht dat (veel) blauw ligt een trigger is voor algen.
 
Ik heb hier al een hoop discussies over gevolgd in de laatste paar jaar, het enige wat ik ervan denk geleerd te hebben is dat planten het hele spectrum gebruiken, dus ook de kleur groen is belangrijk daarin alleen is dit de minste waarde.
Een echte trigger heb ik hier ook niet in weten te ontdekken, kijk eens naar de mensen welke uren lang de nachtverlichting op rood of blauw hebben branden, dan zouden deze allen last krijgen aan de bovenste bladen.
Zelf heb ik als laatste licht de kleur groen, puur om dat ik dat het mooiste vindt.
 
Ton, als je sub-par licht geeft (te weinig voor fotosynthese) zal je idd ook geen last krijgen van algen.
Dit omdat het te weinig is voor iets om te kunnen groeien, daarom kunnen mensen met nachtverlichting een algenvrije bak hebben
 
Naar mijn bescheiden mening is te veel licht niet eens mogelijk, te weinig zou kunnen, maar niet zomaar... Het moet in balans zijn.

Heb je enorm veel licht boven de bak hangen (Ik heb zelf 165 watt aan led boven de bak hangen, niet extreem, maar ook niet weinig), maar dat betekent wel dat ik absoluut dagelijks plantenvoeding moet toedienen en co2 moet toevoegen (via controller).

Doe je dat niet, of ga je er laks mee om, dan heb je in no-time een bak vol algen!

Ook regelmatig verversen is een must. Ik zie het na de verversing altijd bijna direct aan mijn planten, die gaan veel sneller zuurstof aanmaken dan voor het verversen.
 
backplay zei:
Je krijgt geen algen door een bepaalde licht kleur, is eerder een makkelijk excuus om de onkunde van de gebruiker te verbergen.
Stel je verlichting zo in dat het voor jou een aangenaam kijklicht geeft, en trek je niet teveel aan wat het beste is voor je planten, die zullen wel groeien als de voedingsstoffen, CO2 en onderhoud goed is.

Met planten is het net als met verf. De kleur die wij zien, is de kleur die gereflecteerd wordt. Dus die de plant NIET nodig heeft.
Maar als je dan simpel denkt, die kleur laat ik dan achterwegen. Tja dan zit je naar fletse planten te kijken. Want ze kunnen die kleur niet reflecteren.

Daarnaast zijn alle planten iets anders van kleur, dus heb je alle kleuren dus nodig. (UV uitgezonderd, zien we ook niet)

De samenvatting van Backplay is dan ook correct. Kies licht waarbij jij vind dat jouw bak er mooi uitziet.
 
bedankt voor de adviezen. zal nog wel wat uitproberen wat hier het beste werkt
 
Terug
Bovenaan