Wat is er nieuw

LED voor 60x30x30

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Julian D
  • Startdatum Startdatum
J

Julian D

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben aan het kijken voor LED verlichting voor mijn 60x30x30 aquarium, maar nu heb ik geen idee wat hier allemaal bij komt kijken. Zo weet ik niet op wat ik moet letten bij de aanschaf.
Zijn er bepaalde eisen die gesteld moeten worden? Welke kleuren moeten het zijn? etc, etc..

Als iemand mij hiermee kan helpen zou dit fijn zijn.
 
Is het een juwel aquarium?
 
Nee een Marina, hoezo?
 
Als ik het wil gebruiken als hoofdverlichting, dus ter vervanging van mijn TL-buis T8 15w
 
Ik heb zelf voor m'n 60cm zo'n superfish retro fit ledbuis gekocht.
Past gewoon in de aansluiting van de t8,kreeg hier wel een alglaag dus gebruik de buis niet meer.
Was de witte maar ze hebben die ook met kleur en is misschien beter.

Hier een link,

http://www.beest.nl/nl/aquarium/

Chips,de site is veranderd en niet alle lampen staan in de link...

Hier een betere,

http://www.beest.nl/nl/aquarium/diverse ... g78/p7952/
 
Hmm heb zelf de LED verlichting en alle vereisten een tijdje terug (maand ofzo) uitgezocht. Heb sindsdien in bijna alle LED topics er wat over uitgelegd - maar meestal blijft het daarna stil of koopt men alsnog een set waarop 272% verkoopmarge zit..

Daarom even mijzelf quoten uit die topics..

"IP65: spatwaterdicht
IP67: onderwater te gebruiken, bij bepaalde condities (diepte, tijd etc)
IP68: onderwater te gebruiken

Als het goed is, zijn alle non-digitale LED strips gewoon in te korten. De volledig IP68 versies zijn echter helemaal gesealed en zullen dus na het inkorten ook weer dichtgekit moeten worden. Mijn IP68 LED strip is helemaal in een flexibele en transparante molding geplaatst.

Een niet submersed LED strip hoeft in principe geen IP68 te hebben. En iedere LED strip met matige tot hoge performance heeft de neiging om warm te worden. Of dit verschilt tussen de verschillende IP's weet ik niet, maar het is wel logisch dat een minder gesealde strip - zijn warmte beter af kan voeren. Zeker als we het over bijv. de Samsung strips hebben, welke in een alu profiel geplaatst zijn."




"IP65 valt onder spatwaterdicht '12.5liter per minuut besproeien', zou dus voldoende moeten zijn boven een aquarium. Ze worden ook volop verkocht als aquariumlicht.
Zelf heb ik voor 100% zekerheid gekozen met IP68: mijn LEDstrip zit vastgeplakt aan de zijkant. Zou de strip loslaten dan valt hij dus in het water. Mijn ledstrip merkt daar niets van en gaat door - een IP65 zou dan waarschijnlijk kortsluiten."




"Nodig: spatwaterdichte (IP65) of volledig waterdichte (IP68) LEDstrip.

Deze LEDs werken op een bepaald voltage, meestal 12v, maar ook 24v is mogelijk.
Deze LEDs gebruiken een bepaald wattage, afhankelijk van de kracht en hoeveelheid LEDs.

Nu je het wattage �n voltage weet, kun je uitzoeken hoeveel ampere je voeding moet hebben, meestal is dat 1 tot 3 amp.

Je kan ook een kant en klaar setje kopen, dan is bovenstaande al uitgerekend."




"Let er verder op dat dit enorm dunne strips zijn, waarvan meestal aangeraden wordt om deze niet rechtstreeks op een kunststof kap te plakken ivm de hitte. Ook LEDs kunnen koeling nodig zijn. Meestal is het monteren op een alu strip aan te raden of een kant en klare, wat hogere klasse LED strip te kopen.

De combinatie tussen een RGB en een witte strip is wel handig: het lumens wat een RGB oplevert is sterk afhankelijk van de geselecteerde kleur. Rood en blauw kosten niet zoveel stroom, maar leveren ook minder licht. Het meeste verbruik / licht geeft: wit."



"Natuurlijk kan het goedkoper! Des te meer je zelf uitzoekt en des te meer geduld (wachten op verzending uit China bijv.) je hebt, des te goedkoper het k�n worden.

Net zoals mijn voorbeeld. Ik was nog geen �10 kwijt, maar moest zelf wel dingen bij elkaar sprokkelen. Ik had ook de componenten bij Kitelight kunnen bestellen. Stuk makkelijker, maar daar kwam ik volgens mij uit op �38 voor een soortgelijke set..."




"Voorbeeld: je koopt een RGB ledstrip van 36watt en 12volt.
36 / 12 = 3. Je bent dus een voeding nodig met 3ampere (mag ook meer) en 12volt (mag absoluut niet meer zijn)."
 
Klopt helemaal Black Kiwi, alleen wil niet iedereen echt prutsen. Ik heb ook in China zitten kijken voor de ledstrips. Maar om het dan zelf eerst op aluminium te zetten en dan vast te kitten.. Dat gaat een flinke rotzooi geven. De controller heb ik wel in China besteld, dat scheelt gewoonweg 60 euro. Ik heb mijn leds bij Kitelight besteld, maar de controller in China bij Dx 😉
 
Zanziee zei:
Klopt helemaal Black Kiwi, alleen wil niet iedereen echt prutsen. Ik heb ook in China zitten kijken voor de ledstrips. Maar om het dan zelf eerst op aluminium te zetten en dan vast te kitten.. Dat gaat een flinke rotzooi geven. De controller heb ik wel in China besteld, dat scheelt gewoonweg 60 euro. Ik heb mijn leds bij Kitelight besteld, maar de controller in China bij Dx 😉
Dan noem ik al een perfecte oplossing hoor. Inventariseren wat je zelf nodig hebt, voor je zelf bedenken hoeveel k�n en w�l ik zelf doen, uitzoeken waar de onderdelen te vinden zijn (en voor welke prijs), uitzoeken of er technisch gezien aansluiting is tussen de producten...et voila.
 
@Black kiwi

Wat betekent dit voor mij? Hoeveel LEDs heb ik nodig voor mijn 60x60x30 bak.

Want zoals ik het nu begrijp heb ik:

- Controller
- spatwaterdichte (IP65) of volledig waterdichte (IP68) LEDstrip.

Dus dan denk ik aan:

http://www.miniinthebox.com/nl/waterdic ... 78799.html

of

http://www.miniinthebox.com/nl/waterpro ... 76098.html

Zoiets???? Of op wat moet ik letten dan?

Welke kleuren heb ik nodig? Wat is RGB? Heb ik deze nodig? Welke andere bestaan er? heb ik die nodig?

Wat is het verschil tussen bijvoorbeeld: 60x3528SMD 900-1200LM En 300x3528 SMD
 
En nog een laatste vraag voor nu, Wat is het verschil tussen koud witlicht en warm witlicht en welke heb ik nodig?
 
Oke, ik ga proberen wat antwoorden en/of mogelijkheden neer te zetten 😉


Eerst even enkele termen:

LM of Lumen = geeft aan hoeveel licht het geeft, dus een eenheid in lichtsterkte. Hoger = meer licht.

SMD = enkele kleur LED, dus de hele strook is bijvoorbeeld wit

RGB = staat voor Rood, Groen, Blauw, oftewel de primaire kleuren. Dat betekend dat die ledstrip eigenlijk alle kleuren kan worden. Hier ben je wel een controller bij nodig, want JIJ dient de ledstrip te vertellen welke kleur je graag wil zien.

Koud/Warm licht = dit wordt ook vaak uitgedrukt in ...k. Bijvoorbeeld 6000k. Naar mijn idee zijn beide kleuren wel geschikt voor het aquarium, het is enkel je voorkeur. Warm licht, de naam zegt het al, is wat meer geel, zoals de ouderwetse gloeilamp. Over het algemeen is warm licht prettiger voor in de woonkamer. Koud wit licht is puur wit, ijswit..of zelfs een beetje blauw. Veel intensiever maar dus ook minder sfeervol.


Dan is het zaak om eerst in kaart te brengen wat jouw gewenste situatie is. Aan de hand daarvan kan ik (of een ander forumlid) wel iets zeggen over je benodigdheden.
Vragen aan jou:
- kun je zelf solderen, kitten, en gewoon algemeen veilig een elektrisch circuit opzetten?
- wil je je gaan richten op plantengroei?
- wil je basisverlichting (wit) of lijkt je ook leuk om wat te kunnen spelen met de kleuren? (let op, dan dus ook een RGB ledstrip en een (eenvoudige) controller nodig, meer kosten)
- wil je dat het aquarium uit zichzelf bijvoorbeeld een zonsondergang nabootst qua kleuren, dus steeds minder fel en uiteindelijk 's nachts naar blauw licht? (let op, dit kost meteen redelijk wat meer geld!)


Verder nog reactie op je linkjes:
De eerste is IP44, dat is te weinig denk ik. Ze noemen het wel waterdicht, maar om nou echt risico daarvoor te lopen?
De tweede lijkt best goed qua prijs / lichtopbrengst

Verder hebben velen hier al goede ervaring met Kitelight.nl. Kijk daar ook eens naar zou ik zeggen, ze hebben een apart deel met aquariumverlichting en ook kant-en-klare oplossingen.
 
Je kan ook eens bij Signleds kijken. Hebben ze ook leds voor aquarium, alleen geen RGB, maar rood en blauwe leds. Groen schijnt door de planten toch niet te worden opgenomen. Echter kun je dan lastiger kleuren combineren.. De controller kun je het goedkoopste vinden in China, model TC420, kijk maar eens op DX (klik).
 
Zanziee zei:
Je kan ook eens bij Signleds kijken. Hebben ze ook leds voor aquarium, alleen geen RGB, maar rood en blauwe leds. Groen schijnt door de planten toch niet te worden opgenomen. Echter kun je dan lastiger kleuren combineren.. De controller kun je het goedkoopste vinden in China, model TC420, kijk maar eens op DX (klik).
Niet alle kleurkeuzen zijn puur voor de planten bedoeld. Een groene gloed kan ook een natuurlijkere aanblik voor de kijker geven. Vis schiet er niets mee op, plant ook niet, maar het oog wil ook wat 😉

Mbt de controller: de vraag is natuurlijk nog wel wat het budget is. De TC420 is een stuk goedkoper dan wat je in NL vind, maar het kan ook 'gewoon' met een �7 afstandsbediening.
 
@Blackkiwi

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg, dat is nu wel duidelijk voor mij.

Black Kiwi zei:
Vragen aan jou:
- kun je zelf solderen, kitten, en gewoon algemeen veilig een elektrisch circuit opzetten?
- wil je je gaan richten op plantengroei?
- wil je basisverlichting (wit) of lijkt je ook leuk om wat te kunnen spelen met de kleuren? (let op, dan dus ook een RGB ledstrip en een (eenvoudige) controller nodig, meer kosten)
- wil je dat het aquarium uit zichzelf bijvoorbeeld een zonsondergang nabootst qua kleuren, dus steeds minder fel en uiteindelijk 's nachts naar blauw licht? (let op, dit kost meteen redelijk wat meer geld!)

Hierop kan ik antwoorden:

- zelf solderen zou eventueel wel kunnen en kitten en dat soort dingen zou met behulp van familie ook wel lukken.
- Ik zou graag wel willen dat de planten doormiddel van de led wat beter gaan groeien, maar tegelijk wil ik dat het aquarium voor het oog er ook mooi uitziet. (dus dit zou betekenen dat ik wit licht erop moet zetten maar tegelijk extra rood en blauw licht?)
- Denk dat voor mij de RGB het meest geschikt is wat ik wil gaan doen en ben me ervan bewust dat ik dan ook een controller moet gebruiken iets als deze?:

http://www.aliexpress.com/item/NEW-Prog ... 67416.html

- Wil inderdaad dat het aquarium uit zichzelf een zonsondergang/opgang kan nabootsen, dus wat heb ik hier dan extra's (in totaal voor nodig)? Nog een vraag; kan in het aquarium dan 24/7 licht branden? dus de hele nacht door blauw licht of is dat slecht voor de planten dan?
 
Okay dat geeft al wat duidelijkheid!

Voor de zonsopkomst, zonsondergang, bewolking en andere effecten heb je inderdaad zo'n controller zoals bij Aliexpress nodig.

De complete aansluiting wordt dan:

Adapter ---[kabel]--- RGB controller ---[kabel]--- Ledstrip 1: wit
|
---[kabel]--- Ledstrip 2: rgb

Meestal wordt er voor gekozen om 1 strip met enkel witte leds te nemen, en daar naast een 2e strip rgb voor de (plantengroei) kleuren. Ondanks dat je geen enorm aquarium hebt, moet je er rekenschap mee houden dat ledstrips het licht heel lokaal geven: 1 zo'n strip in het midden schijnt gewoon recht naar beneden. Daarom wordt er vaak voor gekozen om 2 of 3 strips te nemen, en die te verdelen over de kap, zodat het hele aquarium licht krijgt.

Hoeveel lumen je precies moet hebben - geen idee. Ik zou zeggen dat je beter iets te sterke kunt kiezen - want die kun je dimmen.

Mijn (persoonlijke) plan zou zijn:
1. ledstrips uit zoeken welke je kan inkorten, of welke al standaard slechts 50-55cm lang zijn (gezien de lengte van je aquarium). Voldoende waterdicht en ook voldoende qua kwaliteit. Denk dan ook aan warmte-afvoer...leds worden ook warm. Een high power ledstrip strak op je kap vastplakken gaat erg heet worden. Daarom zijn er ook strips in een aluminium 'heatsink'. Kies voor beide strips hetzelfde voltage (12v en 24v worden gebruikt, 12v komt meer voor).

2. een rgb controller/computer bestellen welke om kan gaan met je voltage keuze hierboven, dus 12v of 24v.

3. aan de hand van het voltage en de benodigde wattage, is ook het amp�re uit te rekenen. Dit is nodig om te weten hoe sterk de voeding moet zijn. Deze voeding mag wel meer amp�re hebben (de controller gaat tot 20 amp�re volgens mij) maar niet minder.
 
Of een (zwak) blauw licht voor de nacht slecht is om de hele nacht te laten branden weet ik niet. Ik had hem altijd 1 a 2 uurtjes max aan.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan