LED Vragen

N

NL Animal

Guest
Ik ga een nieuw aquarium bouwen en nu ben ik bezig met de verlichting uit te zoeken.
het aquarium wordt 200x50x60 lxbxh. ik wil LED verlichting en ben me aardig aan het inlezen.
Hier op het forum wordt steeds aangeraden om 40 lumen per liter te nemen voor een sterk beplant aquarium.
maar ik lees nu ook op verschillende sites dat je met LED met de helft hiervan af kan.
Tot nu toe werd er altijd gerekend met de richtlijn van 40 Lumen per liter water voor een beplant aquarium. Maar deze richtlijn is eigenlijk bedoeld voor TL verlichting en is ook een bruikbare richtlijn hiervoor.

Dit geld echter niet voor aquarium LED verlichting.

Omdat Lumen staat voor de totale zichtbare hoeveelheid licht dat word afgegeven, is er een groot verschil tussen LED verlichting en bijna elke andere soort verlichting. LED verlichting heeft namelijk nauwelijks essentiel licht verlies door weerkaatsing of door het simpele feit dat een TL lamp rond is en daardoor veel verlies heeft in andere richting behalve naar de aquariumplanten (zelfs met gebruik van reflectoren). Ik gebruik het woord essentiel licht omdat aquariumplanten maar van een bepaald gedeelte van het lichtspectrum gebruik maken. Later meer hierover!


Een LED heeft gerichte lichtbundel onder een bepaalde hoek en daarom kan een LED met minder energie en minder Lumen toch in verhouding efficiënter licht produceren. Aquarium LED verlichting kan met de helft van het aantal Lumen (en soms nog minder) voldoende essentiel licht produceren voor aquariumplanten of koraal.

heb ik hier gelezen.http://www.aquaria-info.nl/index.ph...d-verlichting-hoeveel-lumen-heb-je-nodig.html.

terwijl ik ergens anders weer dit rijtje tegen kom op een forum


  • 10-20 Lumen per liter = Geschikt voor ondershoudsarme waterplanten zoals Anubias, Cryptocorynen, Amazone zwaardplanten, Javavarens, Vallisneria, biotoop aquaria (bijvoorbeeld garnalen, diskus of Afrikaanse meren)

  • 20-30 Lumen per liter = Voor iets meer geavanceerde waterplanten zoals mos, Hygrophila, Pogostemon, Amazona’s, CO2 bemesting, bodem- en vloeibare plantenvoeding aan te bevelen.

  • 30 en meer Lumen per liter = Voor zeer geavanceerde waterplanten zoals Hemianthus callitrichoides, Glossostigma, Rotala. CO2 bemesting, bodem- en vloeibare plantenvoeding en speciaalbemesting ten zeerste aan te bevelen.
  • Nu pak ik de hobby naar een paar jaar afwezigheid weer op. en als ik van het laatste rijtje uitga dan zit ik met 30 lumen per liter redelijk voldoende maar ook niet te moeilijk voor mij.

als ik dan van die 30 lumen regel uit ga, en daar op ga zoeken dan zit ik naar de lampen van JMB te kijken.
Heb ik met 2 rijen genoeg licht dan? Ik zou dan 2x 90cm rood/wit en 2x 90cm blauw wit kunnen nemen. deze zijn 27watt per lamp. in de beschrijving van de lampen staat:
Ruim 100 Lumen per 1 Watt High Power Led (wit) en ca. 50 Lumen (blauw)
betekend dit dat ik van 150 lumen per watt uit kan gaan? 100 voor het wit en 50 voor het blauw

want dan kom ik op 27x150=4050 en 4050x4 lampen= 16200 / 540 liter water = 30 precies.

nu ga ik er vanuit dat je je netto liters moet gebruiken en niet moet rekenen met de afmetingen van je bak.


Nu wil ik natuurlijk ook zo`n controller erbij hebben, voor een mooie zonsopkomst en zonsondergang. krijg je dat voor elkaar zonder rgb strip, dus met alleen wit/rood en wit/blauw?
 
Ik zou juist wel rekenen met de totale inhoud van je bak, omdat je die maten weet. Dan heb je je verlichting iets ruimer en kun je die iets gedimd laten draaien. Minder warmte, langere levensduur.

De berekening die je maakt lijkt me niet helemaal kloppen, de witte leds geven 100 lumen per watt, de blauwe 50 lumen pet watt. Hoeveel watt zijn de blauwe leds? En hoe zit het met de rode?
Je kunt niet zomaar zeggen ik heb 27 watt dus 2700 voor wit en 1350 voor blauw. Het telt niet op, het is gedeeld omdat er een bepaald aantal blauwe en witte leds in je balk zitten.
Daarbij, de specificaties zijn altijd overdreven.
Of je op een 250cm bak genoeg hebt aan 4 tubes van 90cm durf ik je niet te vertellen.

Zonsopkomst en zonsondergang zou je wel kunnen simuleren, je laat 's ochtends de rode balk opkomen voor de blauw, en 's avonds de rode eerst dimmen en dan pas de blauwe. Zou kunnen werken.
 
als ik dan van die 30 lumen regel uit ga, en daar op ga zoeken dan zit ik naar de lampen van JMB te kijken.
Heb ik met 2 rijen genoeg licht dan? Ik zou dan 2x 90cm rood/wit en 2x 90cm blauw wit kunnen nemen. deze zijn 27watt per lamp.

Benvo (lid hier) heeft JMB lampen boven zijn bak dacht ik dus je kan eens in zijn album kijken, de specs van zijn setup staan meermaals vermeld.
Zelf heb ik geen ervaring met JBL dus wat je juist nodig hebt durf ik niet zeggen.


Ruim 100 Lumen per 1 Watt High Power Led (wit) en ca. 50 Lumen (blauw)
betekend dit dat ik van 150 lumen per watt uit kan gaan? 100 voor het wit en 50 voor het blauw

Je maakt een rekenfout door blauw en wit op die manier op te tellen.
Stel dat je (puur hypothetisch) 27 watt aan leds hebt waarvan 20 watt witte leds en 7 watt blauwe leds dan ga je 20x100 (2.000lm )+ 7x50 (350lm) hebben dus 2.350lm voor een balk met dergelijke verdeling (dus enkel blauw en wit, geen rood meegerekend maar je snapt wel wat ik bedoel veronderstel ik)

Kijk ook eens op Azaqua naar de Daytime systemen. Daar vind je ook veel info over lumen en zo.
Ik gebruik zelf de Matrix unit maar kom met mijn combinatie net niet aan 40lm/liter als alles op 100% staat denk ik.
Mijn lampen branden echter nooit op meer dan 60% en dat is al voldoende om HC mooi compact en laag te houden dus in hoeverre 40 lumen essentieel is durf ik te betwijfelen maar misschien vergis ik me.

Ga je ook CO2 toevoegen eigenlijk? Zonder CO2 kan je beter wat minder licht gebruiken namelijk...

Afhankelijk van de gebruikte leds kan je een TC420 kopen om de boel te besturen, daarmee maak je dan een lichtschema met dimpercentages per kleur. De TC420 is goedkoopst op aliexpress ed.
 
Je maakt een rekenfout door blauw en wit op die manier op te tellen.
Stel dat je (puur hypothetisch) 27 watt aan leds hebt waarvan 20 watt witte leds en 7 watt blauwe leds dan ga je 20x100 (2.000lm )+ 7x50 (350lm) hebben dus 2.350lm voor een balk met dergelijke verdeling (dus enkel blauw en wit, geen rood meegerekend maar je snapt wel wat ik bedoel veronderstel ik)

Duidelijk. Jammer dat er dan niet bij staat hoeveel watt elke kleur heeft of gewoon hoeveel lumen 1 zo'n balk geeft.

Er komt ook c02 in de bak.
 
Dacht dat ik mijn grote bak op 30lm/liter heb staan nu ongeveer.

Maar je hebt met JMB dacht ik 1/4 gekleurde leds, dus 3 witte en dan 1 blauwe of rode
 
Duidelijk. Jammer dat er dan niet bij staat hoeveel watt elke kleur heeft of gewoon hoeveel lumen 1 zo'n balk geeft.

Er komt ook c02 in de bak.
Op mijn Rio 180 heb ik een wit rode balk (21 wit en 6 rode leds) een wit blauwe balk (22 wit en 5 blauwe leds) en een witte balk (dus 27 witte leds.) (90 cm balken van 27 watt elk)
 
dat veranderd het aantal lumen nogal per strip haha.
dan is het dus 2400 lumen voor de rode balk en 2450 voor de blauwe balk

2x2400=4800
2x2450=4900
2x2700=5200

als ik dat deel door 600 liter kom ik op iets minder dan 25 uit.

eigenlijk zou ik dan nog een rij witte erbij moeten doen.
dan kom ik op 20100 lumen uit. delen door 600 is 33.5.
alleen wordt me dat te duur 1 zo`n strip 110 euro.
dan wordt het bijna 1000 euro aan licht.
 
dat veranderd het aantal lumen nogal per strip haha.
dan is het dus 2400 lumen voor de rode balk en 2450 voor de blauwe balk

2x2400=4800
2x2450=4900
2x2700=5200

als ik dat deel door 600 liter kom ik op iets minder dan 25 uit.

eigenlijk zou ik dan nog een rij witte erbij moeten doen.
dan kom ik op 20100 lumen uit. delen door 600 is 33.5.
alleen wordt me dat te duur 1 zo`n strip 110 euro.
dan wordt het bijna 1000 euro aan licht.
Yup, ik kwam op €1200 toen ik voor JMB ging kijken..
Enkel de strips waren dat, mij werd toen de 3w versie aangeraden, mijn bak is 10cm hoger dan de jouwe ;)
Was nu voor iets minder dan €1400 rond met DIY met ver over de 30.000 lumen..

Is helaas allemaal een heel stuk duurder als je bak groter word en je wilt wat moois en kwaliteit...
 
Ik zou juist wel rekenen met de totale inhoud van je bak, omdat je die maten weet. Dan heb je je verlichting iets ruimer en kun je die iets gedimd laten draaien. Minder warmte, langere levensduur.

De berekening die je maakt lijkt me niet helemaal kloppen, de witte leds geven 100 lumen per watt, de blauwe 50 lumen pet watt. Hoeveel watt zijn de blauwe leds? En hoe zit het met de rode?
Je kunt niet zomaar zeggen ik heb 27 watt dus 2700 voor wit en 1350 voor blauw. Het telt niet op, het is gedeeld omdat er een bepaald aantal blauwe en witte leds in je balk zitten.
Daarbij, de specificaties zijn altijd overdreven.
Of je op een 250cm bak genoeg hebt aan 4 tubes van 90cm durf ik je niet te vertellen.

Zonsopkomst en zonsondergang zou je wel kunnen simuleren, je laat 's ochtends de rode balk opkomen voor de blauw, en 's avonds de rode eerst dimmen en dan pas de blauwe. Zou kunnen werken.
Sterker nog, dit werkt! Het geeft een heel natuurlijke zonsopgang en zonsondergang zonder "disco" effecten. Ik doe dit al jaren zo.
 
Terug
Bovenaan