Wat is er nieuw

LEDS???Rio400

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ((§è!ç
  • Startdatum Startdatum
§

((§è!ç

Guest
Hallo iedereen,,

Bestaan er voor een rio400 leds voor vervanging t5lampen die daar in passen???
En hoeveel leds zijn er nodig ter vervanging van een t5lamp 54watt?
mvg chris
 
Is nu beetje een achterhaald de info van het topic uit 2009.

Er zijn nu gewoon led balken in de maat van normale T5 verlichting die in verhouding dezelfde lichtsterkte geven.
Heb zelf een 7 watt ledbuis ipv de originele 15 watt tl buis voor m'n bakje gekocht gekocht bv.
Is van superfish maar er zijn ook nog andere merken die dit hebben.
 
hallo iedereen,

Bedankt voor het snelle reageren en zouden ze dit ook in Belgie leveren en verkopen??

mvg chris
 
Erm lol bijna 400 euro voor een balkje?

Zoek ergens kwalitatieve led strips, plak die eronder, controller erop

en eventueel een ab en je bent klaar. Zijn er echt wel te vinden voor in

de aqua. Er zijn zelfs mensen hier die een tut geplaatst hebben van ikea

strips die ze erin gemaakt hebben. Beetje handigheid vereist maar 400 voor

1 balk...lol
 
webhond zei:
Erm lol bijna 400 euro voor een balkje?
Zat even voor mijn Trofis te kijken, kwam een bedrag uit, dan ga ik liever zelf wel knutselen. 😀
 
Klopt,wordt nu alleen maar naar de aanschafprijs gekeken die idd niet misselijk is maar vergeet niet de besparing van de electra kosten.
 
Scheelt haast 90 watt per /uur. x 12. x 365.
 
Seabait zei:
Klopt,wordt nu alleen maar naar de aanschafprijs gekeken die idd niet misselijk is maar vergeet niet de besparing van de electra kosten.

Maar om bv. +- 300 euro(als je zelf iets voor 100 euro in elkaar kan steken)te besparen?
dan moet je al heel veel branduren tellen denk ik 😉
 
Tuurlijk er is een goedkopere manier om het te doen maar zo netjes als het kant en klare systeem krijg je met losse stripjes niet voor elkaar maar is voor iedereen weer persoonlijk om te kiezen voor de manier van afwerking natuurlijk.
 
Seabait zei:
Tuurlijk er is een goedkopere manier om het te doen maar zo netjes als het kant en klare systeem krijg je met losse stripjes niet voor elkaar maar is voor iedereen weer persoonlijk om te kiezen voor de manier van afwerking natuurlijk.

Heb je natuurlijk helemaal gelijk mee,
Alleen iIk vergelijk zoets als deze met bv. een T8 in een aquariumwinkel en een T8 die je koopt in een elektriciteitswinkel.
In de eerste betaal je 4 tot 5 keer meer dan in de tweede, en dit voor hetzelfde product.

Voorlopig vind ik de prijzen voor zo'n ledverlichting buiten alle proporties(hoe mooi ze ook zijn)
 
Ja,Dat is zo.

Kan je nu losse strippen met elkaar verbinden,kan je ook die op lengte maken.
De strippen zijn wel zelf te fabriceren.
www.circuitsonline.net
Kost wel wat tijd.
 
hallo,

Geeft deze leds voldoende licht als deze tlampen 58w,en zo ja moet ik zo dan zo 2 balken plaatsen of is 1 balk genoeg??
Heb gezien dat superfisch ook een uitvoering geeft maar past dit in een t5 houder (staat dat het enkel is voor t8 lamp is de houder is verschillend)Iemand die dit bezit zou u aub eens een foto plaatsen om te zien wat een licht dit geeft zodat ik niet teleurgesteld ben.
led lampen flikkert dit niet of geeft dit nadelen voor de planten sorry zijn misschien wat domme vragen maar heb geen ervaring met led lampen voor de aquarium.
Alle tips zijn welkom alast bedankt voor de raad!!!
Mvg chris
 
Een T5 past niet in een T8 deze hebben verschillende lengtes en diameters.

Vergeet ook niet dat je je komplete armatuur moet aanpassen de VSA moet namelijk uit het cirquit gehaald worden wat betekent dat je je kap aan de binnenkant moet openzagen aanpassen en weer dichtlijmen.
Het is vele malen eenvoudiger om je kap gewoon in orginele staat te houden en er lichtstrips in te plakken. Is qua kosten ook nog voordeliger
 
Ja,dat kan ik je wel vertellen,is huilen met de pet op.

Hou je brokken over.
 
Red Biker zei:
Vergeet ook niet dat je je komplete armatuur moet aanpassen de VSA moet namelijk uit het cirquit gehaald worden wat betekent dat je je kap aan de binnenkant moet openzagen aanpassen en weer dichtlijmen.
Het is vele malen eenvoudiger om je kap gewoon in orginele staat te houden en er lichtstrips in te plakken. Is qua kosten ook nog voordeliger

Sorry maar is dus duidelijk dat je niet weet waar je over praat.
Zoals in de link van Lex is te zien zijn er ledbuizen te krijgen die door speciale opzetstukjes gewoon in het bestaande armatuur passen en hebben de ledbuizen hun eigen kabel met adapter voor stroomvoorziening.
Dus niks aanpassen zagen en andere dingen in de originele lichtbalk.
Alles netter en makkelijker aangepast kan bijna niet op deze manier alleen heb je extra kabels lopen van de ledbuizen en kost een paar cent.
 
hallo,
Bedankt voor het vele reageren maar zijn er mensen die dit gedaan hebben rio400 t5 tl vervangen hebben door deze leds en
wat is hun ervaring .Deze van superfisch voor t8 lampen zullen waarschijnlijk niet p�ssen,colorplus Led genoemd al is het juist vast te steken in de t5 fitting ,bestaan daar geen hulpstukken voor???.Zijn deze leds voor juwel rio400
ook hier in belgie te verkrijgen? en zo waar??Wat ik nu wel vind heb 4tl lampen achter 2*day-light voor 2*color tl.
Vind dit nogal veel en sterk belicht ,nadeel van deze juwelverlichting dat de balken met 2 lampen moeten aangesloten of ze willen niet branden!!alle meningen welkom bedankt en hoop op een oplossing zodat de bak goed en mooi verlicht wordt zodat ik meer van mijn vissen kan genieten en de planten toch mooi blijven!!
vriendelijke groeten Chris
 
Excuses ik had inderdaad nog niet gezien dat de voeding erbuiten omging. Dan is het een mooi systeem.
Voor m'n werk ben ik meer gewend om te werken met bijv. Substitube van osram waar je wel het armatuur voor moet aanpassen.
 
Zijn er die leds gebruiken op een rio400 en wat zijn hun ervaringen???
Mvg Chris :thumbs:
 
Dat moet nu specifiek voor een rio 400 zijn maar voor een lengte aqua150cm .
Kan men in belgie ook deze leds (wesstdijk.nl)solar stinger led verkrijgen en waar???
Of kunnen ze dat leveren in Belgie??
alle info is welkom en bedankt alvast !!!
groeten chris
 
Moet je eens opzoeken hoeveel lumen die leds geven. Zal je vast stellen dat dit veel minder is dan tl...
 
Misschien niet helemaal on topic, maar ik heb gehoord dat de buizen van bv Philips ook hun spectrum kunnen verliezen. Dus niet alleen de lichtopbrengst dus.
 
Jep klopt.
Aan hetzelfde tempo van het lichtverlies. 🙂

Ze verliezen 10% licht op 20000 uur.
Hoe gaat dat? Simpel niet alle kleur vergaat tegelijk.
Bepaalde kleuren verzwakken sneller dan andere. Daardoor verschuift het spectrum ook wat. 🙂
 
Ok, dus bij normaal gebruik is het niet zo dat na 1 of 2 jaar het spectrum al dusdanig minder is geworden van de buizen. Dan zit je nog maar rond de 7500 branduren denk ik.
 
Het zou idd niet mogen zijn nee. 🙂
 
Ok, dat is duidelijk. Dus je moet zonder problemen je buizen tot 20000 branduren boven de bak kunnen gebruiken (rekening houdende met een verlies van max 10%).
 
Zou in principe geen probleem mogen zijn.

Let wel: de meeste gaan geen 20000 uren mee gaan.
T8 gaat met vsa 15000 uur mee, met evsa 20000 uur.

T5 gaat met evsa 30000 uur mee.

Dat zijn cijfers met 50% fail rate.
Dus aan dat aantal uur zijn 50% van de lampen al stuk.

Dit wordt ook zo getest met leds als ze spreken van aantal branduren.
Het is dus geen minimum levensduur, maar een gemiddelde.
 
Ok, ik dacht een max maar dat zijn dus gemiddelden begrijp ik. Je moet het allemaal maar net weten zeg 😉.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan