Ledverlichting eindelijk af

S

Stefanfr

Guest
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig geweest om m'n eigen ledverlichting te maken voor in mijn aquarium en kan nu eindelijk zeggen dat het project geslaagd is!

Ik ben er dan wel een aantal maanden zoet mee geweest met testen, falen en weer testen maar heb nu eindelijk het gewenste resultaat.

Het is een systeem met 84 1w leds die samen een opbrengst geven van 6500+ lumen dit alles gemonteerd op vierkante profielen. Deze profielen heb ik met elkaar verbonden zodat ze water gekoeld worden door de uitstroom van mijn filter.
Hierdoor blijven de leds lekker koel en het water word verwarmd dus de heater hoeft minder lang tot niet meer aan.

Een meer gedetailleerde omschrijving over dit project ga ik later plaatsen wanneer deel 2 van het project klaar is. Namelijk een lcd scherm om temperatuur en dergelijke weer te geven.

Hier een foto:
20160918_010841_HDR.jpg


Het aquarium is nu nog leeg.
 
Gaaf, klinkt goed, die watergekoelde leds.
Watvoor afmetingen is het aquarium en wat ga je erin doen?
 
Geinig gedaan, ben benieuwd naar hoe je alles hebt gebouwd en watvoor samenstelling je hebt gebruikt
 
Ik ben ook erg benieuwd wat voor led's je gebruikt hebt en hoe je het in elkaar heb gezet.
Omdat ik op het moment aan het twijfelen ben hoe ik mijn standaard Juwel balken (1047mm) kan gaan vervangen. Ik wil af van die afwijkende maat en dat ik daar niet langer aan vast zit.
Ik kan in mijn lichtkap 1,20mtr kwijt dus ik heb 2 opties.
1- Zelf lichtbalken maken voor t5 lampen van 1149mm, Dit zou dan incl. de voetjes net moeten passen. Deze kan ik dan dimbaar gaan maken, dimbare EVSA's heb ik al liggen.
2- Led verlichting zelf maken, zelf maken omdat wat er te koop is veel te duur is of de kwaliteit te wensen overlaat.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit aan moet pakken, en zeker welke power led's en hoeveel ik moet gebruiken.
Dus ik ben afhangkelijk van iemand die me daar meer over kan vertellen of kan adviseren.
 
Ik ben ook erg benieuwd wat voor led's je gebruikt hebt en hoe je het in elkaar heb gezet.
Omdat ik op het moment aan het twijfelen ben hoe ik mijn standaard Juwel balken (1047mm) kan gaan vervangen. Ik wil af van die afwijkende maat en dat ik daar niet langer aan vast zit.
Ik kan in mijn lichtkap 1,20mtr kwijt dus ik heb 2 opties.
1- Zelf lichtbalken maken voor t5 lampen van 1149mm, Dit zou dan incl. de voetjes net moeten passen. Deze kan ik dan dimbaar gaan maken, dimbare EVSA's heb ik al liggen.
2- Led verlichting zelf maken, zelf maken omdat wat er te koop is veel te duur is of de kwaliteit te wensen overlaat.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit aan moet pakken, en zeker welke power led's en hoeveel ik moet gebruiken.
Dus ik ben afhangkelijk van iemand die me daar meer over kan vertellen of kan adviseren.
bridgelux vero's op een makersled heatsink, aangedreven door meanwell LDD-H drivers en een meanwell 48V voeding moet je een heel eind komen ;)
je kan me altijd een PB sturen met vragen
 
Ik heb 4 strips van ieder 10 witte 5 fullspectrum en 5 royalblue leds allemaal 1w. Deze heb ik zo aangesloten dat ik ze per rij van 4 los kan aansturen achteraf gezien had ik dit niet hoeve doen. Misschien dat het in de toekomst nog voordelen gaat geven met aanpassingen in mijn programma maar momenteel gaat bij mij alles tegelijk aan. Het enige voordeel hiervan op dit moment is dat als er een led of driver kapot gaat er maar 4 uit gaan in plaats van alles of een grotere groep.
Ook zou ik nu onweersbuien en wolken kunnen simuleren maar of de vissen daar vrolijk van worden weet ik niet :p.

@BenA: Mijn aquarium is 120x50x60 en er komt een aziatisch thema in met op het hout javamos en javavaren aan de linker kant veel planten en aan de rechterkant drijfplanten en er onder een tappijtje van lage plantjes (nog geen idee wat). De reden dat rechts laag blijf is om de vissen ruimte te geven om "de benen te strekken" en een plek waar ze rustig en veilig kunnen schuilen. De drijfplanten helpen daar als het goed is bij zodat er minder licht doorheen komt en de vissen zich sneller op hun gemak voelen. qua vissen komt er in:
  • 6 x Aplocheilus Lineatus
  • 25x rasbora espei
  • 3 x trichogaster trichopterus
  • 3-6 x Botia lohachata
  • 1 x Epalzeorhynchos Bicolor
 
Terug
Bovenaan