Leeftijd Corydoras en afzetten


Ludger

Well-known member
Lid geworden
20 april 2010
Berichten
8,395
Locatie
Heerenveen
Website
www.voervoorvis.nl
Ik heb een groep Corydoras aeneus en Corydoras paleatus waar de vissen beiden ongeveer 6 jaar oud zijn. Voorheen zetten ze erg veel eieren af alleen heb ik al een hele tijd geen eieren meer gezien, zou de leeftijd hier een rol bij spelen? Ik heb wel eens gelezen dat Corydoras op zich prima 10+ jaar oud kunnen worden.
 
Ik dacht dat er voor de corydoras paleatus zo�n 15 jaar gegeven wordt. Dan zouden ze zich met 6 jaar oud toch nog volop voort moeten planten zou je zeggen.
 
En ook Corydoras aeneus en sterbai kunnen aardig oud worden.

Ik denk dus ook niet dat het aan de(ze) leeftijd ligt. Soms zetten ze gewoon een tijd niet af, en dan opeens weer wel. De verhouding mannen-vrouwen speelt ook mee. Hoe zit dat in jouw groepen?

Mijn Aspidorasgroep (lijken op Corydoras in dit opzicht) bevat volgens mij veel mannetjes, en enkele vrouwtjes. Er zijn regelmatig eitjes.
Mijn Corydoras aeneus goldstripe zijn a) slechts met zijn drie�n, met b) enkel 1 mannetje en 2 (grotere) vrouwen. Geen eitjes nog. Althans niet dat ik ze heb zien afzetten.
 
Bij mij hadden de paleatus ook al een tijdje niet afgezet (5 jaar oud) maar nu ik er een pomp op heb staan met een sterkere stroming zijn ze weer volop bezig. Dit is trouwens een patroon, ze zetten meestal af bij een waterwissel en sterkere stroming...
 
mijn cory's van 10-12 jaar oud zetten ook nog met plezier af (en eten het daarna ook op :stom: )...
 
Bedankt voor de reacties! Dan ligt het dus duidelijk niet aan de leeftijd. Misschien moet ik dan iets aan de stroming doen, in de stelling is deze niet zo sterk. Ik zal dit weekeind eens 2 stromingspompjes plaatsen en kijken hoe ze daar op reageren.
 
Een goede waterwissel met water van enkele graden lager wil ook weleena werken. De dieren ascosieren dit met het begin van het regenseizoen.
 
Stroming kan inderdaad helpen en uiteraard koelere waterwissels.
Maar je kan er soms niet veel van zeggen. Ik heb een koppel paleatus (overgebleven uit bak bij mijn ouders). Nooit geen eitjes gehad.

Na apart zetten hier en flinke waterwissels binnen een paar dagen eitjes.
Nu ruim 75 (al bijna half was) jongen van een enkel vrouwtje (eerste leg) en een 30 van een later legsel.
 

Terug
Bovenaan