Wat is er nieuw

Lego in aquarium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Holymoly
  • Startdatum Startdatum
H

Holymoly

Guest
Aangezien ik in mn nieuwe aquarium een stuk zandstrand voor de corydora's wil hebben, vroeg ik mij af of ik dit van het substraat kan scheiden dmv lego. Ik hoor nml dat substraat en zand zich na een tijdje sowieso gaat mengen.
Aangezien hier nog redelijk wat lego ligt vroeg ik me af of dit hiervoor een oplossing zou zijn.

ik wil het er ook wel mooi uit laten zien, door het in een grillige vorm door het aquarium te laten lopen en dan beplanting eromheen.
Maar als eenvoudige stelling laten we er even van uitgaan dat het een vierkant bakje midden in het substraat wordt gevuld met zand. Alle scherpe hoekjes vijl ik bij.

Zou dat kunnen?

Vriendelijke groet.

garnalen zijn niet echt een fan van plastic en zouden er door dood kunnen gaan. Volgens mij is lego ziezo giftig tenzij je het in spuit

Bij twijfel zou ik het natuurlijk nog kunnen bewerken met een bewezen aquarium-vriendelijk middel.

Het drijven had ik al over nagedacht, zou het natuurlijk gewoon vast kunnen lijmen aan de bodem.
Maar ik denk dat als ik onderaan platte dwarsbalkjes plaats, waar het substraat en zand op komt te liggen het toch niet zo snel omhoog zal komen.

Zou het niet aan de bodem vastlijmen maar aan een leisteenplaatje, dan kun je het makkelijk verwijderen

Ik zou met garnalen het in elk geval niet durven.

Ik weet t natuurlijk ook niet, vandaar ook de vraag.
Maar ik ga er toch van uit dat de regelgeving op kinderspeelgoed véle malen strenger is dan dat van bijv. aquariumdecoratie (al heb ik geen idee waar dat van gemaakt wordt hoor)

Daar heb je een punt maar er is denk ik wel een verschil tussen wat kinderen kunnen hebben en garnalen. Daarbij weet ik ook niet of het veilig is en wat de invloed van water kan zijn.
Ik ben van mening dat ik gewoon zelf geen risico zo willen lopen met zoiets en daarbij hoort het eigenlijk ook niet in een aquarium;)k

hoort het eigenlijk ook niet in een aquarium
Daar heb je enigzins een punt, maar er staan wel vaker dingen in die er niet in horen.

Lego is denk ik wel veilig, kleine kinderen zitten er ook met hun mond aan (duplo)

TJa, een kind mag een stuk chocola maar een hond kan er wel dood aangaan. Misschien een raar vergelijk maar ja garnalen zijn erg gevoelige beestjes.

Kwestie van uitproberen met 2 garnalen.

Is hier niet al eens eerder een draadje over geweest op dit forum een aantal jaar terug?

Laat ik voorop stellen dat het welzijn van de dieren voorop staat....

Inmiddels heb ik de vraag ook uitstaan bij LEGO™️ HQ.

Wat een paniekzaaierij, plastic is niet giftig en lego al helemaal niet, als je nou niet weet hoe en wat, is het beter er geen uitspraken over te doen
sommige soorten plastic zijn wel degelijk giftig en zeker garnalen hebben hier vaak last van.

Je kan het alsnog altijd even inspuiten met diervriendelijk spul. Er staan genoeg middelen die worden gebruikt voor de achterwand die goed zouden kunnen zijn hiervoor. Bijv epoxyhars

Ik vind het niet zo snel terug op het wereldwijde interwebz maar ben vrij zeker dat ik ooit een reactie las van de technische dienst van Lego waarin ze bevestigden dat Lego aquariumsafe is. Ook in zoutwaterbakken trouwens!

Onderstaande quotes vind ik bvb wel snel terug:

Is LEGO® safe in an aquarium for both the fish inhabitants and LEGO®?
After consultation with The Lego Company, it is indeed safe for all concerned. LEGO® is comprised of a very stable inert hard plastic and will therefore not breakdown in an aquarium environment.

Facts About Atlantis At LegoLand
Atlantis contains approxomitly 600,000 liters of water.
Every hour the water is re-circulated, which works out to 10,000 liters a minute.
20,000 Tonnes of salt were used to make the aquarium saltwater.

It contains 4 lego submarines, 15 lego divers and a skeleton. The fivers are 90cm's tall and the largest submarine is 4.5 meters long.
In all 230,000 lego blocks were used in the aquarium.

Dus 230.000 legoblokjes in hun bak(ken), hé!:thumbs:

In Windsor is/was er blijkbaar ook een "legoland" met zoutwaterbakken met veel legoconstructies

Lego.jpg

Ik zou er dus vrij gerust in zijn eerlijk gezegd.
En inzake de lucht in de blokken:
Als je ze onder water "monteert" kan je (door ze even om te draaien) toch zeer makkelijk de lucht vervangen door water lijkt me?! :!
Dus ook daar zie ik het probleem niet zo direct.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gelet op het bovenstaande lijkt het inderdaad dus veilig.

Zou het niet aan de bodem vastlijmen maar aan een leisteenplaatje,

Ik ben geen lego-adept maar als je dan op de, door Nicolientje geadviseerde, leisteen onderstaande baseplate bevestigt ben je toch wel goed vertrokken denk ik!

https://www.brickshop.be/lego-educa...MIusKY_P2m3wIVRed3Ch0ITgMdEAQYAyABEgLld_D_BwE

Eindeloze mogelijkheden met andere woorden...
Vanaf nu zal ik lego nooit meer op dezelfde manier kunnen voorbijlopen...
Had ik maar een doosje lego... :engel:

Ik zou wel 'nieuwe' blokjes gebruiken want nadat klein mannen er mee hebben gespeeld zou ik de blokjes niet meer vertrouwen... 😀

Lijm ze op glasplaatjes. Zet dat in de bak, dan glas afdekken.

Had ik ook gedaan, met gebakken klei muurtjes.

op stroken glas gelijmt.

Dit is de reactie van Lego....

Standaard LEGO® steentjes raken niet beschadigd door water. Sommige speciaal ontworpen scheepsrompen uit één stuk drijven zelfs op het wateroppervlak, al geldt dat niet voor de meeste LEGO® bouwwerken.

Aan de andere kant raden we je niet aan om LEGO® steentjes te gebruiken als decoraties in je aquarium of vissenkom. Daarnaast zijn er ook een paar soorten LEGO® onderdelen die nooit in het water mogen. Hoe goed het kwaliteit van LEGO steentjes ook is, als ze de hele tijd in het water blijven dan zal er op een gegeven sowieso kleurstof afgeven.

Misschien niet het antwoord wat u wilde horen, maar nu weet u in ieder geval dat het beter is om het niet te doen.

Dan stroken glas lijmen. doe er wat voor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan