Legoloco’s Scaper’s tank


legoloco

Well-known member
Lid geworden
19 november 2008
Berichten
1,080
Locatie
velden(limburg)
Na meer dan een jaar afwezigheid is de Rio125 weg, niet ver want hij staat bij een buurvrouw 3 deuren verderop.

Tussentijds heeft de Cube 20 gedraaid en na herinrichting vd huiskamer kwam er er een plek vrij van max 60x40.

Na wat meten, zoeken en overwegen is de keuze op een Dennerle Scaper’s tank gevallen, de 55 ltr variant.

Ditmaal een gebruikte gekocht met een Dennerle scapersflow buiten filter en een Dennerle Trocal led lamp.

Ik heb nog een vergelijkbare lamp liggen die er evt nog bij kan maar dat zullen we tegen die tijd wel zien.

Alles is iig schoon en netjes.

Hier een aantal foto’s van de kale boel.( Sorry, ze zijn wat donker)

7ECE7F8B-67AD-4F35-8A3B-781C15B140B8.jpeg
8978D9E1-A142-4BC1-A06C-415539F03A81.jpeg
342A1886-5057-4395-9454-B4E79965A283.jpeg
 
Zo, hier even 2 wat duidelijkere foto’s.

Achterzijde wordt iig zwart,voor de diepte en er komt dit keer geen hout in.
Ga op zoek naar mooie stenen.
Qua planten iig mos en pelia, rotala “indica” en misschien een lotus.
Rest is nog onzeker.
Bewoners, de L144, blauwe neons, een corysoort en otto’s.

Techniek, iig geen Co2 en max 8u licht. Wel easy carbo en Dupla plant 24.

Wil iig geen slaaf vd bak worden.

82056EFC-D433-497F-8BFF-CEF1A5B92EFB.jpeg

7E01CBDA-19E4-424E-80FF-ACD7CE1BFABA.jpeg
 
Ik ben geen expert maar is dat niet krap voor een L144 want ik lees dat die 10 cm worden en soms lees ik wel 12 cm.
 
Zij komt via mijn Cube60 en Rio125, tijdelijk nu zelfs on een Cube20 naar deze bak.

Zij is nu rond de 8 cm en 2.5 jaar. Maak me over de maat bak niet zo’n zorgen en als zij toch nog een groeispurt mocht maken dan is er backup beschikbaar in vorm van een Rio125 of zelfs een 2 mtr bak.
 
Net de folie op de bak geplakt, zwarte Vinyl. Ziet er gelijk wat strakker uit.

Verder had ik nog wat Efhy substraat van Eheim staan, wel even voor de zekerheid uitgekookt.

CC5A001D-D917-4EEF-A46E-AB2DD61F6F39.jpeg
2506230D-5DA0-453F-8F31-27EF5744643E.jpeg
51AE41E9-031F-4D53-AD4B-D3578A8737FB.jpeg
 
Allereerst mijn complimenten voor de goede smaak hoor. Ik moet zeggen dat ik het een erg mooi maatje vind en dat het er inderdaad erg strak uitziet met dat zwarte folie.

Ik heb wel het idee dat alle vissen die je wilt huisvesten in deze bak niet in deze bak thuishoren. Dit bakje lijkt mij verreweg te klein voor alle vissen die je er in wilt houden. Misschien dat het voor een otocinclus nog net kan, maar eigenlijk zou ik denken dat dit bakje daar ook te klein voor is.

Wil iig geen slaaf vd bak worden.
:D:D:D Ik begrijp precies wat je bedoelt! Ik ken mensen die zeker afhaken als ze horen wat er allemaal bij kan komen kijken.
 
Zo, niets is beter als een bak met water en draaiend filter.

2045AD77-9232-45BB-84EB-309EC5E0E46D.jpeg


Ben alleen bang dat ik de folie opnieuw mag doen, doekje met water was waarschijnlijk toch nie5 schoon genoeg en nuzit er een lelijke waas tussen ruit en folie.....

@Hoogheid, denk dat het wel meevalt met het bestand. Otto’s en cory’s worden geen grote groepen en de blauwe neon wilde ik op 10 houden.
Uiteraard is het filter ruim voldoende en hou ik de zaak wel bij met voldoende waterwissels.
Is tot nu toe altijd goed gegaan door een bestand te kiezen dat elkaar niet in de weg zit qua lagen en gedrag.
 
Vandaag wat stenen gekocht, dragonstone. Uiteraard wat te gretig geweest en ze zijn wat aan de grote kant....
Ze staan nu na een goede schrobbeurt in een emmer water te weken. Meeste kanalen zijn schoon gemaakt van klei, zand en plantenresten.

De bodem wordt Sansibar dark van JBL, daar heb ik nog een zak van liggen. Morgen maar eens spoelen en wat gaan stoeien met de plaatsing vd Hardware.
Denk dat ik de stenen wat moet splijten maar dat zien we morge wel, heb een bepaald idee in mijn hoofd.

Plantjes ben ik nog niet helemaal uit maar dat komt wel als de hardware inrichting klaar is.

Denk iig aan een mix van scape en plantenbak,

De folie laat ik zitten, meeste is weggetrokken en er komen uiteraard ook plantjes voor te staan.
 
Zo dat was weer iets teveel van het goede.
Sansibar gewassen, 9kg en de Dragonstones was kleiner gemaakt.
Bak leeggemaakt, stroom goed gelegd en kabels weggewerkt.
Bak met grind gevuld en wat gestoeid met die stenen en een klein stuk spinnehout.

Ben niet geheel ontevreden nadat de bak weer gevuld is en de pomp loopt.

Een paar foto’s wilde ik jullie niet onthouden, wat mistig maarja.

EFE3B728-F061-48ED-A375-27EAA19A129D.jpeg

93DA6061-92B3-4951-83BF-6B5FF58DEE50.jpeg
 
Net de plantjes besteld voor de bak,
9BA1568F-3728-4971-8A3B-A5F7DB6E3E86.png

Buiten deze komt er ook nog Pelia in uit de Cube en evt wa java mos.

De bak is iig helder, blijft mooi op temperatuur(heb wel een nieuwe heater besteld) en de achterwandfolie is mooi bijgetrokken.

De scape blijft iig voorlopig zo staan, evt wat verschuivingen bij het planten maar dat zien we vd week wel.

Ga nog contact zoeken met tuincabouter voor de capcules en verder stop ik wat kleibolletjes in het grind aangevuld met Dupla plant24 en easy carbo elke dag.

Vissen ben ik nog aan het twijfelen maar dat heeft zowiezo nog tijd.
 
ik kende de naam niet maar dat is dus Levermos. Dat is een makkelijk mosje en die gaat het vast snel goed doen.
 
monoselium tenereum vroeger idd pelia genaamd. Leuk en gemakkelijk plantje.

Bakje ziet er leuk uit zo met de stenen!
 
Idd John, nu geduld. Wat water wisselen en de filter vd Cube nog leegknijpen in deze om zo de bak te enten.

Zal vandaag een bovenaanzicht schetsen met de namen vd planten erbij.

gisteren dus de staaf verwarming vervangen door een verwarming van Dennerle, deze valt veel minder op en de instelling is echt kinderspel.
Uiteraard de Capcules van Wouter bij de planten gestoken en ik ben ook gelijk begonnen met 2 ml easy carbo en 2 druppels Plant 24 van Dupla. Dit gaat de dagelijkse voeding vd planten worden.

Co2 wil ik voorlopig nog niet aan beginnen, eerst eens kijken hoe het zonder groeit.
 
Belofte maakt schuld dus hierbij het beplantings schema/plattegrond,
Ik hoop dat jullie mijn hanepoten kunnen lezen :deal:

Ik heb verder op verschillende plaatsen wat van het mos en pelia in de gaten vd rotsen geplaatst.

3D231DBB-13A2-4700-84F3-50C1D513CADD.jpeg
 

Terug
Bovenaan