Legoloco’s Scaper’s tank


Er moet weer wat gesnoeid worden en water gewisseld maar er waren afgelopen 2 weken belangrijkere dingen.

Ook lijk er zich wat blauwalg te ontwikkelen waar ik niet blij mee ben,

Binnenkort weer een update
 
Zo, vandaag groot onderhoud gedaan.

-Bodem afgeheveld
-Plantjes waar nodig gesnoeid
-Ruiten gepoetst
-Flinke waterwissel gedaan, 50% met kraanwater.

De blauwalg lijkt onder controle en er is tot nu toe nog geen vis bijgeplaatst.
De blauwe garnalen doen het iig prima en er dragen er 2 eitjes.

Geen foto’s helaas, die komen vd week wel.
 
Zo, na een periode van afwezigheid maar weer eens een update.

De blauwalg bleef sluimeren en was niet 100% weg te krijgen helaas.
Gevolg was rigoreus,

Gisteren filterzand gehaald en vandaag de bak compleet leeggehaald.
Vissen in een cube20 gedaan met de garnaaltjes, deze hadden zich explosief vermeerderd...van 8 naar 100+
Planten in een aparte bak, mooi gesnoeid en blauwalg vrij, dat hoop ik....
Filters op de cube laten doordraaien en toen de bak leeggehaald en in de tuin met de slag compleet schoongemaakt.

Daarna de bak opnieuw gevuld met schoon filterzand, nieuw stukje hout en de plantjes teruggezet.
Ongeveer 50% oud water gebruikt en toen de filters terug en de vissen en garnalen.
Van die laatste gaan er 35 naar de buurvrouw die mijn Rio 125 heeft.

zo ziet het er nu uit,

654A138D-19D1-4B1D-B157-43E4D347854E.jpeg
6CFDE961-6DBE-441F-B440-0B57BBB8AF88.jpeg


Nu maar weer lekker laten groeien en hopen dat de blauwalg wegblijft,

Oorzaak was waarschijnlijk bodemrot....
 
Ik hoop met je mee dat de blauwalg wegblijft!
 
Inmiddels draait het een week en het groeit gestaag.
Geen blauwalg te zien tot op heden,

De Pogestomon Helferi zal uiteindelijk gehalveerd worden en plaats maken voor een lagere Crypto soort.

845135B5-5657-4DB9-A8A5-962C6930B581.jpeg
452AC21E-0844-4BF1-ABA7-A79407D7C7F2.jpeg
 
Ziet er netjes uit.
Waarom ga je de Pogostemon vervangen voor Crypto's?
 
Het is een leuk bakje geworden hoor, mijn complimenten! :petjeaf:

Als ik je een tip zou mogen geven lees dan vooral verder, als je hier niet van gediend bent is dat ook prima. Lees in dat geval vooral niet verder. :DD

Ik heb zelf op het forum ooit de tip gekregen van @TonHageraats om een diepte-effect te creeren in mijn bak door voorin de bak het grind laag te houden en het te verhogen naarmate je verder naar achteren gaat. In mijn bak is het grind nu ongeveer 16 cm hoog achterin (ongeveer 1/3) in de hoogte. Voorin is het gewoon gelijk met rand van de Juwel bak. Dit werkt erg mooi, ik heb zelf een pad aangelegd in het grind met planten, of eigenlijk door ze weg te halen en ook dit levert een mooie bijdrage aan de diepte. Mocht je benieuwd zijn naar mijn bak: https://aquaforum.nl/posts/2175224/

Verder kreeg ik de tip om de techniek wat meer weg te werken, dit heeft bij mij erg mooi uitgepakt en zou bij jouw bakje ook zeker niet misstaan. Er lijkt links een extra intern filtertje te hangen, die kun je mogelijk verwijderen. De thermometer heb ik zelf achterin de bak tussen de planten hangen bij de filter inlaat van mijn externe filter zodat er stroming gegarandeerd is voor een enigszins accurate meting. Simpel gezegd is alle techniek in de bak die zichtbaar is een afleiding van de prachtige inrichting die je hebt gemaakt. :daisy:

Verder denk ik dat het toevoegen van Crypto's of andere rode planten een goede toevoeging zijn. Je krijgt meer contrast in de kleuren en dat vind ik zelf erg mooi.

Nogmaals mijn complimenten en ik hoop dat je nog lang mag genieten van dit bakje! :petjeaf:
 
Bedankt voor de tips @Hoogheid maar ik laat het voorlopig eerst maar eens groeien.
Als de blauwalg weg blijft ga ik uiteindelijk wel weer de bak veranderen.

De extra filter zit er met een reden in, de buitenfilter zorgt voor te weinig stroming en een mogelijkheid is om hem te vervangen voor een 2213/2224, de laatste heb ik nog staan maar heeft wat nieuwe onderdelen nodig.
Als dat gebeurd is zal de binnenfilter eruit gaan en blijven.
 
Even een update,

Op het werk was het stervensdruk dus weinig tijd gehad voor het forum.
Ook het aquarium kreeg wat minder aandacht maar dat draaide inmiddels stabiel en had dus weinig te lijden.

De blauwalg, die is nog niet 100% weg en sluimert in de bodem. Regelmatig met een breinaald erdoor en het blijft weg.

De extrerne filter, helemaal geen tijd voor gehad en de bak draait dus nog steeds op de scapersflow en de binnenfilter.
Dit is ook ok dus het heeft geen haast.

Had inmiddels wat Ambulia en Braziliaanse waterklimop vd buurvrouw gekregen en dat is afgelopen zondag voor het eerst gesnoeid.
Verder ben ik vandaag bij de LFS geweest, met mondkapje, en heb wat zwemmende have en 2 crypto’s gekocht.
De laatsten zijn geplant en de eerste zwemmen inmiddels rond en kleuren goed.

De keuze is gevallen op Blauwe neons en corydoras Panda, ja ik weet ze worden aan de maat maar ze zijn wel de leukste....
Verder nog de laatse 3 otto’s meegenomen.

Als de visjes wat gewend zijn en niet meer zo fotoschuw volgen er betere foto’s, tot die tijd moeten jullie het hiermee doen.

C7C30A8E-6FBD-4A53-876A-EBF09F807638.jpeg
B01EEE42-7765-46B3-8552-E2EDF4C32D9A.jpeg
AAEE7591-5FBA-493A-837D-D6DBCC7A1590.jpeg
 
Even een update,

Op het werk was het stervensdruk dus weinig tijd gehad voor het forum.
Ook het aquarium kreeg wat minder aandacht maar dat draaide inmiddels stabiel en had dus weinig te lijden.

De blauwalg, die is nog niet 100% weg en sluimert in de bodem. Regelmatig met een breinaald erdoor en het blijft weg.

De extrerne filter, helemaal geen tijd voor gehad en de bak draait dus nog steeds op de scapersflow en de binnenfilter.
Dit is ook ok dus het heeft geen haast.

Had inmiddels wat Ambulia en Braziliaanse waterklimop vd buurvrouw gekregen en dat is afgelopen zondag voor het eerst gesnoeid.
Verder ben ik vandaag bij de LFS geweest, met mondkapje, en heb wat zwemmende have en 2 crypto’s gekocht.
De laatsten zijn geplant en de eerste zwemmen inmiddels rond en kleuren goed.

De keuze is gevallen op Blauwe neons en corydoras Panda, ja ik weet ze worden aan de maat maar ze zijn wel de leukste....
Verder nog de laatse 3 otto’s meegenomen.

Als de visjes wat gewend zijn en niet meer zo fotoschuw volgen er betere foto’s, tot die tijd moeten jullie het hiermee doen.
Leuk om te lezen allemaal hoor.
Over die blauwalg. Heb je de oorzaak daarvan al achterhaald? Ik bedenk mij ineens dat blauwalg ookal kan optreden bij een onbalans tussen nitraat en fosfaat. Maar ik ben daar niet heel zeker van. Het is alweer een tijd terug dat ik hierover gelezen heb en ik heb zelf jaren geen last meer gehad van blauwalg. Dus mijn kennis daarover is nihil.
Wat waren jouw plannen met het filter ook alweer? Ik zie dat je ergens geen tijd voor gehad hebt maar wat dat precies is begrijp ik niet helemaal. :juggle:
Leuk dat je wat vissen hebt gekocht. Corydorassen zijn altijd geweldig en blauwe neons zie je ook niet overal zwemmen, goede keuze hoor!
Ik dacht dat crypto's voeding bij de wortels erg kunnen waarderen. Je zou voedingscapsules of iets dergelijks in de bodem bij de wortels kunnen steken. Ik merk daarmee echt een groot verschil in groei bij mijn planten!

Het is en blijft een leuk bakje naar mijn mening! :petjeaf:
 
Die hebben inderdaad iets magisch. Ze groeien mooi, dat is zeker!
 
@Hoogheid

Paar posten hierboven antwoord ik op jouw bericht over techniek en dat ik de filters wil vervangen door een buitenfilter, daar heb ik dus nog geen tijd voor gehad.

Meten doe ik niet aan, het gaat vanzelf goedkomen als de balance er is. Ik ben iig niet van plan om van alles toe te gaan voegen enzo.

Voeding zit erin in vorm van capsules van Tuincabouter en kleibolletjes, buiten dat krijgen ze ook nog Plant24 van Dupla en Easycarbo.
 
Thx John, de bak doet zijn best ;-)

Zonet vergiste een Panda zich in de hoogte vd bak en belande dus op het tapijt....hij/zij had geluk dat ik thuis was en het zag gebeuren......
 
Vliegende panda's. Ik krijg de indruk dat jullie te veel aquariumwater gedronken hebben vandaag heren. :petjeaf: :juggle:


@Hoogheid

Paar posten hierboven antwoord ik op jouw bericht over techniek en dat ik de filters wil vervangen door een buitenfilter, daar heb ik dus nog geen tijd voor gehad.

Meten doe ik niet aan, het gaat vanzelf goedkomen als de balance er is. Ik ben iig niet van plan om van alles toe te gaan voegen enzo.

Voeding zit erin in vorm van capsules van Tuincabouter en kleibolletjes, buiten dat krijgen ze ook nog Plant24 van Dupla en Easycarbo.
Sorry dat is mij even ontgaan en heb niet de moeite genomen om het terug te lezen, excuses. Ik vroeg mij af op welke manier je dan gaat bepalen of de balans er is? Dit ga je dan op het oog doen neem ik aan? Knap werk hoor!

En die capsules van @tuinkabouter gebruik ik nu ook een tijdje met veel plezier en genoegen. Hoe is jouw ervaring met de Plant24 van Dupla? Easycarbo gebruik je dan als alternatief voor CO2? Of voeg je dit niet dagelijks toe?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben idd heel erg visueel ingesteld en heb ook ruime ervaring met aquaria incl beroepservaring in LFS’s.
Als de levende have het goed heeft is het voor mij al snel ok, hoef geen amanobak of super rode planten etc.

Bij mij moet een bak het ook wel eens een tijdje “zonder” of met zeer weinig onderhoud uithouden.
Planten doen het of ze doen het niet en zo niet dan komen er andere.

Iedereen, plant en dier krijgt afwisselende voeding en komt dan ook niets tekort in mijn ogen.
Voor de vissen is er granulaat, viformo, spirulina en garnalenkorrels.
De plantjes krijgen kleibolletjes, de capsules, Plant24 en Easycarbo. Die laatste 2 dagelijks en verder dus geen CO2 toevoeging.

Mijn ervaring met Plant24 is goed, vind het iig prima voor de doorsnee planten en makkelijker als 10 potjes en verstuivers, zoals ik al zei, wil geen slaaf vd bak worden.

licht staat aan van 16-23u en er draaien op moment 2 filters, een scapersflow en een hoekfiltertje.
Die laatste omdat de scapersflow in mijn ogen te weinig stroming geeft.
Uiteindelijk zullen die 2 worden vervangen door een wat grotere potfilter.

Doe ik het goed? Geen idee maar het geheel is iig qua bezetting in Harmonie en het groeit prima.

17FD8634-4E6A-42BD-9634-4849264D7FE7.jpeg
 
Je moet soms keuzes maken en daarom heb ik vorig jaar ook veel bakjes weggedaan en je kan je dan beter toeleggen op minder zodat je er plezier inhoudt.
 

Terug
Bovenaan