Wat is er nieuw

Leidingwater Berlare en regio (België) is zachter gemaakt.

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Het water hier in de omgeving is al decennia lang hard met ongeveer 16 GH. Vorige maand werd plotseling aangekondigd dat men het leidingwater om nog onduidelijke reden zachter ging maken.

Ik heb zonet een meting gedaan en de Gh is inderdaad gezakt naar 7. Ideaal voor de meeste gezelschapsaquaria nu dus.

ja, maar de KH en geleidbaarheid zal waarschijnlijk niet veranderd zijn.
Er zit minder kalk in, maar niet minder zouten. Voor het aquarium niet zo'n groot verschil dus. Want het zijn de totale som zouten die tellen voor een aquarium.

Maar als het vroeger goed ging zal het nu zeker niet slecht gaan. 🙂

Toch wel, heb de KH het zonet gemeten en die is van 8 naar 4 gegaan.

Vroeger mengde ik met regenwater, onder andere ook om de ph iets naar omlaag te krijgen. Nu ga ik gewoon filteren over turf.

4KH 8GH is voor de meeste nakweek vissen meer dan prima.

zou wel rustig telkens iets verversen de aankomende tijd. 50% waterwissel met giga verschil in waardes lijkt me niet top.

Ik hoef mijn waterwissels niet echt aan te passen. Tot voorheen mengde ik regenwater met leidingwater om ongeveer dezelfde waardes te bekomen. Wordt een pak makkelijker nu aangezien het kraantjeswater al op die waardes zit 🙂.
Mijn buurvrouw die 2 maanden geleden een Malawi biotoop startte is minder goed af, zij moet het water nu extra hard maken met GH+ en het harde leidingwater dat we hadden in onze regio was nu net één van de redenen waarom ze is overgeschakeld op Malawi...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan