Wat is er nieuw

Leidingwater west-vlaanderen

Uncle sam

Active member
Lid geworden
31 oktober 2021
Berichten
25
Leeftijd
42
Binnenkort word mijn nieuw aquarium geleverd en kunnen we terug starten met de hobby.
Echter in de 20 jaar afwezigheid is er reeds veel verandert binnen de hobby.
Vooral het aquascape is een prachtige aanvulling.
Nu zou ik graag mijn aquarium ook zo een beetje opbouwen. En na wat opzoeken hoort een goeie substraat hier zeker bij.
Dus kijken we al vlug naar een ADA Aqua soil of Tropica Aquarium Soil.
Eén nadeel hierbij is dat er in de begin fase veel water dient ververst te worden. En daar zit ik enigszins met een probleem.
Ik heb geen osmosysteem en mijn aqaurium is zo een 250 liters.
Om nu dagelijks naar de dichtsbijzijnde aquariumzaak te rijden en telkens 125 liters te halen zie ik ook niet zitten.
Dus leidingswater ... maar hier heb ik toch een beetje schrik voor.
Als eerste is het leidingswater hier betrekkelijk hard tussen 18 en 23 °D.
Hierbij nog enkele parameters van ons leidingswater.

Parameter Gemiddelde Eenheid Norm
Aluminium (Al) < 10 µg/l 200
Calcium (Ca) 159.46 mg/l 270
Chloride (Cl) 52.71 mg/l 250
Fluor (F) .65 mg/l 1,5
Ijzer (Fe) < 20 µg/l 200
Geleidbaarheid 960.05 µS/cm 2100
Kalium (K) 8.81 mg/l -
Magnesium (Mg) 30.15 mg/l 50
Mangaan (Mn) < 5 µg/l 50
Ammonium (NH4) < .3 mg/l 0,5
Nitriet (NO2) < .015 mg/ 0,1
Nitraat (NO3) < 4 mg/l 50
Natrium (Na) 26.3 mg/l 200
Zuurstof (O2) 9.4 mg/l -
Lood (Pb) < 5 µg/l 10
Sulfaat (SO4) 179.75 mg/l 250
Zuurtegraad (pH) 7,41

Nu mijn vraag: kan ik dit gebruiken als aquariumwater of moet ik zoeken naar een andere oplossing?

Alvast bedankt

Mvg

Sam
 
Hey Sam ,
Ik ben ook van West-Vlaanderen Hulste om precies te zijn .
Het doel dat je veel waterwissels moet doen bij deze soils is om bepaalde teveel aan stoffen af te voeren .
Je kan dit gerust doen met leidingwater in het begin zoals voorgeschreven in de handleiding van de soil .
Nadien kan je dan nog altijd osmose water uit de winkel halen of zelfmaken of .....
 
Valt het leidingswater dan zomaar te gebruiken?
Geen probleem met het chloor gehalte en alle metalen?
En als ik het goed begrijp zorgt sulfaat toch ook voor algen groei.
Zou het jammer vinden om voor een duurder Soil te kiezen en deze dan eigenlijk teniet doen door het leidingswater.
 
Waar zie jij chloor staan chloride is iets heel anders dan chloor hoor .
Voor alle andere moet je een waterverbeteraar gebruiken ook in nederland ( al beweren ze van niet ) om de zware metalen te binden en ontschadelijk te maken .
 
Waar zie jij chloor staan chloride is iets heel anders dan chloor hoor .
Voor alle andere moet je een waterverbeteraar gebruiken ook in nederland ( al beweren ze van niet ) om de zware metalen te binden en ontschadelijk te maken .
In leidingwater van NL mogen geen zware metalen en andere verontreinigingen zitten, NL heeft het schoonste water van de hele eu
 
@stefanC Als je gelijk hebt, heb je gelijk... Maar wat brengt jou dan tot de conclusie dat in Nederland waterverbeteraar nodig zou zijn? Welke stoffen in kraanwater zijn er in dusdanige concentraties aanwezig dat het aantoonbaar is, of erg aannemelijk, dat dieren en/of planten er minder door gaan functioneren?
 
@stefanC Als je gelijk hebt, heb je gelijk... Maar wat brengt jou dan tot de conclusie dat in Nederland waterverbeteraar nodig zou zijn? Welke stoffen in kraanwater zijn er in dusdanige concentraties aanwezig dat het aantoonbaar is, of erg aannemelijk, dat dieren en/of planten er minder door gaan functioneren?
Er zijn zowiezo zware metalen aanwezig ook in nederlands leidingwater of de dieren er minder lang door leven of functioneren is een andere vraag . Wat jullie ook gemeenschappelijk hebben aan Belgie is als ze herstellingen moeten uitvoeren aan de leidingen dat ze chloor gebruiken om het te ontsmetten . Zo heeft een ex-lid van dit Forum een Nederlander voor ruim een ton aan roggen verloren door chloor en een volautomatisch ververssysteem . Een waterleidingbreuk kan op ieder moment plaats vinden soms kilometers van jou deur , dan zou het spijtig zijn om je vissen hierdoor verloren zien te gaan . Ik gebruik het in Belgie enkel om de zware metalen te binden .

Maar he is een cliché in Belgie zit er chloor in het water en in Nederland heb je geen waterverbeteraar nodig . Zie maar de directe reactie van Antje .
 
Indien het voor geen problemen zorgt zou ik het leidingswater enkel gebruiken voor de vele waterwissels tijdens de opstart.
Dus zonder dat er nog vissen in het aquarium aanwezig zijn.
Daarna is het sowieso de bedoeling om terug over te gaan op osmose water.

Dus als ik het goed begrijp zou het geen problemen mogen geven.
Misschien laat ik het leidingswater toch best 24 uur beluchten en voeg ik bijv. een filter medium van easy-life toe.
Dit zou de opstart toch al iets gemakkelijker laten verlopen.

Mvg

Sam
 
Er zijn zowiezo zware metalen aanwezig ook in nederlands leidingwater of de dieren er minder lang door leven of functioneren is een andere vraag . Wat jullie ook gemeenschappelijk hebben aan Belgie is als ze herstellingen moeten uitvoeren aan de leidingen dat ze chloor gebruiken om het te ontsmetten . Zo heeft een ex-lid van dit Forum een Nederlander voor ruim een ton aan roggen verloren door chloor en een volautomatisch ververssysteem . Een waterleidingbreuk kan op ieder moment plaats vinden soms kilometers van jou deur , dan zou het spijtig zijn om je vissen hierdoor verloren zien te gaan . Ik gebruik het in Belgie enkel om de zware metalen te binden .

Maar he is een cliché in Belgie zit er chloor in het water en in Nederland heb je geen waterverbeteraar nodig . Zie maar de directe reactie van Antje .
Dus door 2 voorvallen (leidingwaterbreuk en chloor in het water) basseer jij je uitspraken dat wij slecht water hebben en standaard waterverbeteraar nodig hebben, dat is nou echte belgenlogica😆 leidingwaterbreuk komt zeer sporadisch voor (hooguit 1x p/j landelijk bezien) dus de kans dat het jouw treft is uitermate klein, en herstelwerkzaamheden krijgen we altijd een melding van dus dan weet je wanneer je water slecht is en ook die herstelwerkzaamheden gebeuren op zeer kleine schaal
 
Een gevoelig snaar blijkbaar, dat leidingswater.

Mits een filter medium toe te voegen (om te binden met zware metalen) en 24 uur te laten beluchten, kan er dus eigenlijk weinig verkeerd gaan?

Mvg

Sam
 
Nu wil ik geen olie op het toch al hete vuur gooien.

Maar als wij plantenvoeding (csm of Tenso of profito) toevoegen aan ons aquarium. Dan voegen wij een factor 10x zoveel ‘zware’ metalen toe aan het aquarium, dan wat er volgens opgave van de leidingwater leverancier in zit.
Dus ik zou me daar dan ook niet echt druk over maken.

Het is wat anders als je in huis loden leidingen hebt, en dan ook garnalen wilt houden.
Dan zul je zeker een waterverbeteraar nodig hebben.

@stefanC Welke verbeteraar gebruik jij dan preventief?
 
zijn zowiezo zware metalen aanwezig ook in nederlands leidingwater of de dieren er minder lang door leven of functioneren is een andere vraag .
Tsja, technisch gezien zit er natuurlijk van alles in leidingwater. Ongetwijfeld ook radioactief materiaal, medicatieresten en andere ongein.... in minieme hoeveelheden allemaal.

En er zal inderdaad heus af en toe ergens in Nederland een waterleidingbreuk plaatsvinden, gevolgd door een (aangekondigde) schoonmaakactie. Maar de kans dat een aquariaan zoiets ontgaat, en dat er vreselijke dingen gebeuren, zoals in het roggenverhaal dat je vertelde........ ik denk dat het in NL vaker gebeurt dat iemand door de bliksem geraakt wordt, dan dat een aquariaan werkelijk waterverbeteraar nodig heeft...
 
Ik gebruik als één van de weinige Nederlanders JBL biotopol als waterverbeteraar.


Misschien laat ik het leidingswater toch best 24 uur beluchten en voeg ik bijv. een filter medium van easy-life toe.
Dit zou de opstart toch al iets gemakkelijker laten verlopen.
Ik zou me voor de opstart zonder vissen niet al te druk maken. Filtermedium van EL kan ook andere nadelen hebben. Namelijk dat het (met alle waarschijnlijkheid) gemalen zeoliet is. Omdat het gemalen is krijg je het niet zomaar weer eruit, het gaat over in en tussen zitten.
 
Hier ook een westvlaming :DD

KH 16, GH 23, 450ppm TDS :')


Ik heb osmosefilter met DI-hars en een boosterpomp...

Na de filter 0 ppm TDS

1u om 10l te maken! Het is het geld waard, anders lopen te klooien met bidons iedere week...

Enkel ja, je hebt afvalwater..

Als er eens geld over is,misschien een anion/kation filter in elkaar knutselen
 
Soils icm ons west vlaams vloeibaar kalk is geen goed idee.
Zoek je gewoon een soil die geen afval afgeeft tijdens opstart.
MAAR... je wil een plantenbak. Zo'n soil is de grootste rommel om zo'n bak te hebben. Het gaat zowizo de eerste maande met alle Fosfaat gaan lopen, hoeveel je er ook in doet.

Neem een voorbeeld aan menig streekgenoot die hoge toppen hebben geschoren in de nationale (en internationale) keuringen... Ga voor een zand/kleine kiezel mix en doe daar plaatselijk wortelvoeding bij waar nodig.
 
Soils icm ons west vlaams vloeibaar kalk is geen goed idee.
Zoek je gewoon een soil die geen afval afgeeft tijdens opstart.
MAAR... je wil een plantenbak. Zo'n soil is de grootste rommel om zo'n bak te hebben. Het gaat zowizo de eerste maande met alle Fosfaat gaan lopen, hoeveel je er ook in doet.

Neem een voorbeeld aan menig streekgenoot die hoge toppen hebben geschoren in de nationale (en internationale) keuringen... Ga voor een zand/kleine kiezel mix en doe daar plaatselijk wortelvoeding bij waar nodig.
Soil en zelfgemaakt Osmosewater aangevuld met wat vloeibaar kalk werkt hier hoor...

Gewoon om de dag micro/macro geven en die planten gaan wel fosfaat binnenkrijgen.

En als als je met Co2 wil werken op puur kalkwater... succes!

En als je dan bezig bent met osmose, is soil geen slecht idee IMHO.

Het lukt op andere manieren ook he
 
Dat bedoel ik dus hé ... als ge denkt eruit te zijn krijgt ge nieuwe info die je terug aan het twijfelen zet.
Alle wegen leiden naar Rome zeker.

Mvg

Sam
 
Het plaatje moet een beetje kloppen he, maar tkan op veel manieren 🙂

Weet je of je sterke verlichting gebruikt? Zoja, dan is co2 nodig, co2 op hard water = verspilling...

Soil op enkel hard water is IMO ook verspilling
Het KH verlagend effect zal wel even duren, maar belange niet zoals met zachter water.

Dan ben je bijna genoodzaakt om harder water te mengen met osmose, of zuiver osmose te remineraliseren.

Zwakker licht? Lukt gerust op hard water zonder Co2
 
Eigenlijk zou het leidingswater enkel voor de opstartfase zijn. Om de nodige waterwissels te doen.
Met een soil spreekt men toch vlug van de eerst week dagelijks, 2de week om de dag, ...
Eénmaal opgestart zal de wekelijkse waterwissel met osmose gebeuren.
Ik woon niet zo ver van Poisson d'or, dus een kleine moeite om één keer in de week tot daar te rijden. Dagelijks 120 liters halen is weer iets anders hé.
Vandaar enkel voor de opstart. Daarna is het inderdaad de bedoeling co2 te gebruiken.

Mvg

Sam
 
andere vraag... waarom dient de soil in zoveel water "op te starten"?
Als je dan toch per sé zo'n dure soil, die zeer beperkt houdbaar is, gemakkelijk tot stof veranderd en met kilos voedingsstoffen gaat lopen vooraleer iets af te geven, wil gebruiken, water het dan met minder water in.
 
Nog niet gehoord van de dark start ?
Opstarten zonder licht,planten, enkel hardscape en soil en water.
Je laat een 4tal weken de filter draaien zodat de soil bacteriën kweekt, en alle amonia omzet.

Dan water eruit, planten erin en hopla...

Ik las positieve resultaten op FB (helaas gestopt met die kut sociale media)

Je zou opstart algen omzeilen zo...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan