Leidschendam Fancy Goldfish Store


P

pauolo

Guest
Vandaag ben ik voor het eerst bij de Fancy Goldfish Store geweest in Leidschendam. Ik had hierover gelezen en moest eerst best wel op zoek naar informatie over de locatie.

Uiteindelijk de website gevonden welke nog niet helemaal af is maar tenminste wel het adres bevat:
http://www.fancygoldfishstore.nl/
Hierbij de adresgegevens:

Fancy Goldfish Store
Veursestraatweg 292d
2265 CL Leidschendam

Het is een winkel die zich in een tuincentrum bevindt. Zoals de naam al doet vermoeden is deze winkel met name gericht op sluierstaarten maar worden er ook goudvissen, koi en enkele soorten algemene aquariumvissen verkocht.

Ik ben zelf nog maar een paar jaar serieus bezig met het houden van sluierstaarten en weet nog niet heel veel van de juiste bouw van deze vissen. Wat ik in de winkel wel kon zien is dat de vissen allemaal goed doorvoed waren. Mooie ronde buikjes. Ook hadden de vissen kleine ogen en relatief korte vinnen wat volgens mij een goed teken is (niet vergroeid).
Het zijn dan ook over het algemeen met name zogenaamde H.Q. vissen wat je ook wel kan merken aan de prijzen. Koop je bij een tuincentrum een visje voor een paar euro betaal je hier meer maar krijg je volgens mij ook echt waar voor je geld. Je kunt er mooie exemplaren vinden die ik nergens anders ben tegengekomen. Ook zijn er hele grote vissen beschikbaar.

De vissen zitten wel met veel in een aquarium dus hopelijk is dat maar voor korte tijd. De bakken zullen ook wel professionele filtratie hebben ik zag tenminste onder iedere stelling een bioloog staan.

De eigenaar komt over als een kenner en heeft volgens mij veel verstand van deze vissen dat merk je aan alles. Uiteraard wil ook hij natuurlijk verkopen maar je merkt dat hij de tijd voor je neemt en als je een mooie vis gevonden hebt zet hij deze eerst over in een kleiner bakje van hetzelfde water en mag je de vis eerst nog rustig goed bekijken. Hij vroeg me welke vissen ik nog meer mooi vond en deed deze er nog bij zodat ik in alle rust tot mijn eindkeuze kon komen.

Naast vissen kun je er ook kwaliteit voer kopen en nog diverse ander producten. Ik heb hier niet heel goed op gelet maar zag wel diverse Hikari voer soorten staan die ik niet op veel ander plaatsen in de winkels tegen kom en normaal altijd moet bestellen.

Met toestemming van de eigenaar heb ik wat foto's gemaakt van zijn winkel en de vissen:
455687_0_82_001.jpg


452562_0_82_003.jpg


556545_0_82_005.jpg


867143_0_82_wd_49ee.jpg


591351_0_82_wd_2162.jpg


978857_0_82_wd_dd45.jpg


Hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie.
 
Ik ben geen goudvis-kenner, maar ik vind het maar niks. Teveel vis in de bakken. Maakt niet uit of het voor even is, 2 weken valt ook onder "even" maar zelfs dat is te lang naar mijn mening in zo'n overvolle bak. Hoe vaak komen er nieuwe, "verse" vissen in? Lijkt me niet dat alles in no-time verkocht wordt en dus met als gevolg dat er vissen voor lange tijd in die overvolle bakken rondzwemmen.

Er zitten hier kenners, die kunnen vast wel zeggen of de getoonde vissen er gezond uit zien.

Dit zal wel weer op een aardige discussie gaan uitlopen ben ik bang. :p
 
Kijk 50 liter red ik niet. Maar welke winkel wel. Maar omdat ik veel verhandel naar toeleveranciers en andere winkels gaat de omloopsnelheid hoog. 2 weken kan nooit. Omdat ze minimaal al 2a3 weken in quarantaine moeten. Daarnaast is het water altijd van goede kwaliteit. Vaak verversingen en ze krijgen de beste voer dat er bestaat met aanvullingen van FTR en fcc. Ik zal zeggen kom langs kijk en vraag maar raak. Dan kan ik laten zien hoe goed de vissen het hebben qua waterkwaliteit en leefomstandigheden. Dus wees welkom en we praten verder. Dat is beter als op afstand iets bepalen en zeggen wat je niet in het echt heb gezien. Dit is geen natrap naar wie dan ook. ;) en wellicht kan ik mij nog verbeteren. Mocht dat zo zijn heel graag. ;)
 
MelvinB zei:
Ik ben geen goudvis-kenner, maar ik vind het maar niks. Teveel vis in de bakken. Maakt niet uit of het voor even is, 2 weken valt ook onder "even" maar zelfs dat is te lang naar mijn mening in zo'n overvolle bak. Hoe vaak komen er nieuwe, "verse" vissen in? Lijkt me niet dat alles in no-time verkocht wordt en dus met als gevolg dat er vissen voor lange tijd in die overvolle bakken rondzwemmen.

Er zitten hier kenners, die kunnen vast wel zeggen of de getoonde vissen er gezond uit zien.

Dit zal wel weer op een aardige discussie gaan uitlopen ben ik bang. :p
Deze vissen zitten er voor de verkoop, niet om hun verdere leven zo te slijten.
Ik weet uit ervaring met Fancy goldfish dat hij echt er alles aan doet om de vissen gezond te houden, goed voer geeft en vaak verschoont.
Ook hij weet dat deze vissen de ruimte nodig hebben en zal de mensen zeker goed adviseren.
Maar in de handel van vissen zitten weinig vissen ideaal, sommige kweekvissen zitten ook met honderden in een bak, en hebben heel wat te verduren eer ze in een aquarium belanden, en dan moeten ze nog maar afwachten in wat voor bak ze terecht komen, zoals dat geld voor elke vis.
Als je dat tegen wil gaan of het zielig vind, moet je niet aan vissen beginnen.
Ik denk dat de meeste handelaren de vissen goed willen kweken, verzorgen en transporteren, zoals de Europese norm het toelaat, om zoveel mogelijk ze levend naar de winkels te krijgen, des te meer winst en goede reputatie dat met zich mee brengt.
En eer een vis uit wildvang hier terecht komt, is ook een stressvolle situatie voor de vis.
Maar omdat wij van siervissen houden, zullen we toch met de handel/ transport in wildvang en kweekvis te maken blijven houden.
 
Mij lijken de vissen ook erg krap te zitten zo met zn alle, maar ach, is dat niet bij elke winkel?


- LIJKEN - ik zeg niet dat het zo is. en dit is ook niet als commentaar ofzo bedoeld.
 
Leuk om eens bezocht te hebben. Werd er vriendelijk ontvangen door een Aziatische schone. Ook de vissen mochten er zijn - met name de Ryukin. Het geheel oogt wat mij betreft wel wat kaal. Misschien is het een idee om een of meerdere bakken in te richten (en die zo te plaatsen dat ze ook vanuit het tuincentrum goed zichtbaar zijn)?
 
Voor een verkoop visstelling ziet het er gewoon goed uit, winkeliers zorgen absoluut heel goed voor hun handels voorraad en verversen hun water vaker dan de gemiddelde aquariaan, welke op dit soort situaties foei roept.
Op filmpjes van you tube zijn er voorbeelden van verkooppunten in bijv. Hong Kong, daar bestaan verkoopstellingen uit,verpakt in plasticzakjes en tegen de wand geniet. Of in afwas teiltjes.
 
Na jaren goudvisloos te zijn geweest ben ik gisteren op pad geweest voor een paar mooie goudvissen. Door alle verhalen in eerste instantie naar deze winkel geweest.

En heel eerlijk? Ik snap het enthousiasme niet.

Ja, er zwemmen een aantal flinke goudvissen rond en dat zie je nergens anders. En ja er zitten enkele prachtexemplaren bij, maar dat gold niet voor alle vissen.

Maar ik vond de bakken zonder uitzondering erg smerig. In de meeste bakken was het lastig om de vissen goed te bekijken door de alg op de ramen. Ook hing er een vreselijke dode vissenlucht rondom de aquariumstelling. In enkele bakken dreven ook dode vissen wat echt niet nodig mag zijn bij zo'n kleine hoeveelheid aquaria.

Daarnaast vond ik de vissen gemiddeld erg aan de prijs. Vissen van een maat en kwaliteit die ik later voor de halve prijs heb gekocht.

De prijs en de stank maakte dat ik binnen enkele minuten weer weg ben gegaan.
 
Deze winkel is een paar honderd meter verhuisd en ik wilde kijken of een nieuwe start nieuwe indrukken zou geven.

Helaas was dat niet het geval. De bakken waren nog steeds erg mistig en ernstig vervuild. Ook veel vissen zwommen met bacteriële infecties rond.
Afgezien van de gezondheid vond ik de algehele kwaliteit er matig. Geen A vissen en zeker geen AA of zelfs AAA vissen. Uitzondering waren wat jonge ryukins uit Japan. Die zagen er netjes uit.

De Fuzhou ranchu's waren gewoon ronduit slecht.

De oranda's waren zonder uitzondering niet geschikt voor de verkoop. Lusteloos en vol plekken en vlekken.
De demekins lagen als een klont kikkervissen bij elkaar.

Ik overweeg sterk om de LID te verzoeken om deze winkel eens bezoeken.
 
Ik was laatst ook in deze winkel. Vond er hele mooie vissen tussen zitten! Ondanks dat ik nog laat de winkel in kwam kreeg ik alle tijd. De eigenaar is erg vriendelijk en neemt de tijd voor je. Vond het ook fijn dat je zelf de vissen kon vangen om in een apart bakje rustig te kunnen bekijken. In sommige bakken zaten, zoals Malloot al zei wel zieke vissen. Zo zag ik ook de berg met op elkaar liggende vissen in een hoekje en er waren vissen met gerafelde staarten en witte stippen. Dit klinkt dan meteen negatief, maar als je de zieke bakken vermijd zijn er prachtige vissen te koop! Heb er zelf een mooie ranchu gekocht.
 
Jammer dat je zo'n beeld van ons hebt. Kan je wel een en ander toelichten. Vaak zitten vissen nog bij ons in de quarantaine periode. En omdat wij bijna wekelijks nieuwe vissen binnen krijgen zit vaak een deel in quarantaine. Dwz dat vissen inderdaad stip of plekken kunnen hebben. Ontkom je helaas niet aan. Helaas is onze ruimte niet zo groot dat we alles kunnen scheiden. Hieraan word wel aan gewerkt. In de zin van quarantaine vissen ander adres. Helaas ben je 1 van de weinige Mallot die negatief is in ons winkel. Meestal krijgen wij complimenten. Mistige bakken komt klei wat we hanteren en sims ook kuitschieten. Jammer dat u dit ook niet recht in mijn gezicht zegt als u bij ons bent. Wellicht schept dat een heel ander beeld. :)
 
Jammer dat je zo'n beeld van ons hebt. Kan je wel een en ander toelichten. Vaak zitten vissen nog bij ons in de quarantaine periode. En omdat wij bijna wekelijks nieuwe vissen binnen krijgen zit vaak een deel in quarantaine. Dwz dat vissen inderdaad stip of plekken kunnen hebben. Ontkom je helaas niet aan. Helaas is onze ruimte niet zo groot dat we alles kunnen scheiden. Hieraan word wel aan gewerkt. In de zin van quarantaine vissen ander adres. Helaas ben je 1 van de weinige Mallot die negatief is in ons winkel. Meestal krijgen wij complimenten. Mistige bakken komt klei wat we hanteren en sims ook kuitschieten. Jammer dat u dit ook niet recht in mijn gezicht zegt als u bij ons bent. Wellicht schept dat een heel ander beeld. :)

Ik ben inderdaad één van de weinige die zo uitgesproken negatief is geweest of deze winkel en zoals hierboven al aangegeven vond ik het inderdaad raar dat veel mensen hier een andere mening over hebben.

Ik ben zelf ruim 10 jaar van mijn leven verantwoordelijk geweest voor een aquariumafdeling in een dierenspeciaalzaak en ben daarna nog 3 jaar verantwoordelijk geweest voor een vijverafdeling met veel koi en daarnaast heb ik iemand geholpen met het opzetten van een zeewaterspeciaalzaak die tot op de dag van vandaag heel succesvol en geliefd is. Ik denk dat ik iets van aquaria, de verzorging en de handel hierin af weet.

Het heeft geen zin om hierover in de winkel in gesprek te gaan. De excuses die hier worden aangedragen zijn daar een voorbeeld van.

Als je wekelijks vis binnen krijgt, krijg je wellicht te veel of te vaak vis binnen. Dat komt het welzijn niet ten goede.
Ook dat de ruimte niet zo groot is, vind ik geen valide excuus. Of je zorgt voor een grotere ruimte of voor minder vissen.

Ik heb wel eens een visje of wat geïmporteerd. Zoveel aangetaste vissen heb ik nog nooit aangeleverd gehad. En ik weet het verschil tussen een aquarium met klei en een aquarium met een bacteriebloei. Alleen de geur en kleur van de troebeling is al een enorm verschil.

In die paar aquaria mag het ook niet gebeuren dat er 10-tallen dode vissen in de bakken te zien zijn.

Dieren die niet voor de verkoop zijn (ivm ziekte of quarantaine) zouden met een simpel kaartje op de bak aangeduid kunnen worden. Afgaande op je reactie betekend dat dat 90% van de bakken niet voor de verkoop waren? Typisch was wel dat de meeste vissen wel een prijsje op de bak hadden. En een prijs geeft mij de indicatie dat ze ook te koop zijn.

Ik hoop dat iemand (het liefst meerdere) na dit bericht nog een jubelend positief bericht post met prachtige foto's van een florerende goudvissenspeciaalzaak.
Ik zal de winkel daarna zeker nog eens bezoeken en mijn review herzien, maar vooralsnog vind het belangrijk dat mijn ervaringen in dit topic gedeeld worden.

Of post zelf eens wat recente foto's / filmpjes van de winkel.
 
Ik ben niet zo actief in deze forum. Dus daarom reageer ik ook zo laat. Maar Malloot. Waarom zeg jij je bevindingen niet recht in mijn gezicht. Sindskort hebben wij meer ruimte erbij qua opvang. Ook ontkom je er echt niet aan dat vissen gehavend binnenkomen. Wij maken mensen ook echt attent dat sommige bakken niet verkocht mag worden na behandeling. En fijn dat jij zoveel ervaring heb in vissen. Ik zelf zit al 10jr in deze tak van sport. We handelen zelfs naar de groothandel toe. Die het weer verder verkopen aan andere zaken. Als we het niet goed doen zullen we ook niet zo lang bestaan. Maar goed. Ik zou zeggen kom een keer langs en durf je je voor te stellen. Gelukkig hebben we meer mensen met goede ervaring als jou ervaring malloot. Hierbij laat ik het ook even. Fijn avond.
 
Jammer dat je niet durft te komen praten. Veilig achter pc is idd ook veel veiliger als uitleg. Gelukkig denken de meeste er toch anders over.
 
Malloot....effe een vraag....bij welke aquarium afdeling heb je gewerkt als ik vragen mag...want je bekritiseerd een winkel...terecht of onterecht...dat in het midden latend...ben wel benieuwd...mvg reece
 
Dat is niet zo relevant meer. Dat is inmiddels de nodige jaren geleden (2002 vertrok ik daar) en de betreffende winkel is inmiddels 2 maal van eigenaar gewisseld.

Ik bekritiseer een winkel en dat zou eenvoudig ontkracht worden door prachtige foto's en filmpjes te laten zien van de bakken, maar dat blijft vooralsnog achterwege.
Ik ga in ieder geval niet een uur in de auto te gaan zitten om de eigenaar te vertellen dat ik verbeterpuntjes zie en daar een discussie over voeren. De beste man moet zelf weten hoe hij zijn winkel runt, maar het kan ook zijn dat er mensen zijn die daar niet enthousiast van worden en dit wel delen op een forum.

Het ging mij er vooral om dat ik gebruikers van dit forum wil waarschuwen dat ze de grote verhalen over deze winkel met een korreltje zout moeten nemen.
Tenminste in Augustus en December 2016, we zijn nu zoveel jaar verder dat er hopelijk veel veranderd kan zijn.

Ik moet eerlijk zeggen, van de beelden die ik nu op hun FB pagina zie, zie ik duidelijk een verbetering ten op zichtte van destijds, maar ik zie ook nog zaken die ik anders zou doen.

Ik wil het hierbij laten. Mijn commentaar is van 2016, het inmiddels 2019.
 
Dat is niet zo relevant meer. Dat is inmiddels de nodige jaren geleden (2002 vertrok ik daar) en de betreffende winkel is inmiddels 2 maal van eigenaar gewisseld.

Ik bekritiseer een winkel en dat zou eenvoudig ontkracht worden door prachtige foto's en filmpjes te laten zien van de bakken, maar dat blijft vooralsnog achterwege.
Ik ga in ieder geval niet een uur in de auto te gaan zitten om de eigenaar te vertellen dat ik verbeterpuntjes zie en daar een discussie over voeren. De beste man moet zelf weten hoe hij zijn winkel runt, maar het kan ook zijn dat er mensen zijn die daar niet enthousiast van worden en dit wel delen op een forum.

Het ging mij er vooral om dat ik gebruikers van dit forum wil waarschuwen dat ze de grote verhalen over deze winkel met een korreltje zout moeten nemen.
Tenminste in Augustus en December 2016, we zijn nu zoveel jaar verder dat er hopelijk veel veranderd kan zijn.

Ik moet eerlijk zeggen, van de beelden die ik nu op hun FB pagina zie, zie ik duidelijk een verbetering ten op zichtte van destijds, maar ik zie ook nog zaken die ik anders zou doen.

Ik wil het hierbij laten. Mijn commentaar is van 2016, het inmiddels 2019.
 

Terug
Bovenaan