Wat is er nieuw

leisteen

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,611
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Ik weet niet of deze hier goed staat, maar wil het beheer hem anders op de juiste plaats zetten?

Ik heb vanmiddag leisteen gehaald bij aq**riaveldh**s in enschede, maar nu heb ik hier een vraagje over. Ik heb het net afgespoeld onder de koude kraan, is dit genoeg? En als ik deze wil plaatsen in mijn aquarium, moet ik de stukken dan met een beetje kit aan elkaar bevestigen of kan ik deze gewoon opstapelen en blijven deze dan liggen?

Alvast bedankt voor de reacties
 
Als het in de pan past zou ik het voor de zekerheid even koken, dan weet je zeker dat er geen schadelijke bacteri�n op zitten.
 
kan dit koken geen kwaad dan. Zijn over het algemeen kleine stukjes dus moet wel passen. Hoelang moet ik het dan ongeveer koken?
 
Hoe wil jij dat neerleggen? gewoon op elkaar?
Wat is het nut daarvan,dan?
 
Ik heb mijn leisteen gewoon onder de hete kraan afgeborsteld en opgestapeld in mijn bak. Zie mijn Aquael 150 cm.

432468peterdenhaag53_0_82_20120727_223538.jpg


Zorg er wel voor dat de stukken niet kunnen verschuiven of vallen.
 
Killerfish zei:
kan dit koken geen kwaad dan. Zijn over het algemeen kleine stukjes dus moet wel passen. Hoelang moet ik het dan ongeveer koken?

Niet koken 😉

Zie maar eventjes in mijn leienbakje hoe ik het gedaan heb 😉
 
Mooie bak luc, voor zover te zien op de eerste pagina's. Hoe heb jij ze schoongemaakt dan?

Goed afborstelen onder de hete kraan moet dus genoeg zijn?

@bertus, opstapelen voor de garnalen zodat deze tussen de spleten kunnen en ik denk nog een soort van terrasje ta maken van een paar andere stenen..

@peterdenhaag53: dat was een beetje het punt. Ik wil ze wat hoger opstapelen, maar ben bang dat het gaat schuiven. Hiervoor dan ook het druppeltje kit. Eerst maar is gaan kijken hoe ik het op ga stapelen en of het zonder hulp blijft liggen
 
Ja hoor. Gewoon afborstelen onder de warme kraan is voldoende.

Succes met het stapelen.
 
Goed afborstelen onder de hete kraan moet dus genoeg zijn?

Ik heb helemaal geen warm of heet water gebruikt, heb deze leien enkel afgespoten met een keukenentuin hogedrukreiniger 😉

Gewoon afspoelen onder de kraan is voldoende 🙂
 
oke, dan kan ik ze dus binnenkort in mijn aqua gaan stoppen. Nu aan het kijken hoe ik ze wil gaan stapelen, moet er wel leuk uitzien natuurlijk 🙂
 
Kan ik deze stenen ook in mijn cr en cb bak doen?
 
Je kan het er ook zo in doen maar zoveel werk is eventjes laten koken toch ook niet? Het is ook niet schadelijk voor de stenen. En je bent er op deze manier zeker van dat het echt 100% veilig is.
 
Ludger zei:
Je kan het er ook zo in doen maar zoveel werk is eventjes laten koken toch ook niet? Het is ook niet schadelijk voor de stenen. En je bent er op deze manier zeker van dat het echt 100% veilig is.

Misschien ben ik wel van de oude stempel 😉

ik snap alleen niet zo van waar men haalt dat een natuurproduct zoals stenen of hout eerst moet worden gekookt, normaal afspeolen onder de kraan is voldoende, er zijn nog nooit vissen of andere dieren gestorven omdat men het hout of de stenen niet gekookt hadden.
Wel kan het gebeuren dat men kalkstenen in de bak gooit bij vissen die een lagere PH nodig hebben, maar dit los je ook niet op met te koken.

Telkens men dit koken promoot denk ik, wat een kleine pannen en potten moet ik wel niet hebben, hier thuis zou ik niet te grote stukken moeten gebruiken anders zouden ze niet in de kookpot kunnen, en de kleintjes wel koken en de grotere stukken zomaar ongekookt in dezelfde bak kieperen? kan het dan nog gekker? 😉
 
Mmmmmmm, Mosselpan? 35 cm? 😉



Nee,hoor, Luc. Je hebt gelijk.
Dan in de goosteen,heet water erover.
Even borstelen,klaar.
 
Bertus zei:
Mmmmmmm, Mosselpan? 35 cm? 😉



Nee,hoor, Luc. Je hebt gelijk.
Dan in de goosteen,heet water erover.
Even borstelen,klaar.

Ik eet heel graag mosselen, maar zo'n grote pot hebben we niet 😀
Wij koken de mosselen hier thuis altijd in twee kastrollen.

En om nu na ongeveer 30 jaar aquaria te hebben(en nooit gekookt hebben, buiten wat beukenbladeren)nog extra potten te gaan kopen enkel om enkel materialen te koken? ik zou goed zot zijn. 😛
 
Had ik gekocht,om in 1 x groenten te koken.
Om visvoer te maken.
Was aanbieding bij Lidl, met zak mosselen.
Msselen waren prima.

Maar bij Bas. v.d H. kosten ze de helft,en al gekookt.
Vissen zijn er dol op.

3 x gebruikt. staat nu in de kast.
 
De antwoorden staan daar toch al.
Botia had al geantwoord daarop.
 
Wou graag nog de mening van anderen. Heb nu nml 1 pers die zegt dat het kan en 1 die zegt dat het niet kan
 
luc zei:
Ludger zei:
Je kan het er ook zo in doen maar zoveel werk is eventjes laten koken toch ook niet? Het is ook niet schadelijk voor de stenen. En je bent er op deze manier zeker van dat het echt 100% veilig is.

Misschien ben ik wel van de oude stempel 😉

ik snap alleen niet zo van waar men haalt dat een natuurproduct zoals stenen of hout eerst moet worden gekookt, normaal afspeolen onder de kraan is voldoende, er zijn nog nooit vissen of andere dieren gestorven omdat men het hout of de stenen niet gekookt hadden.
Wel kan het gebeuren dat men kalkstenen in de bak gooit bij vissen die een lagere PH nodig hebben, maar dit los je ook niet op met te koken.

Telkens men dit koken promoot denk ik, wat een kleine pannen en potten moet ik wel niet hebben, hier thuis zou ik niet te grote stukken moeten gebruiken anders zouden ze niet in de kookpot kunnen, en de kleintjes wel koken en de grotere stukken zomaar ongekookt in dezelfde bak kieperen? kan het dan nog gekker? 😉

Hout kook ik ook niet, dit is ook schadelijk voor het hout wordt gezegd. Maar stenen wel als het kan, better safe than sorry.
 
Hout koken vernagelt de structuur en is dus een zware afrader. Stenen uitkoken... tja ik zie daar ook het nut niet van in.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan