Wat is er nieuw

Lek aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter erik100
  • Startdatum Startdatum
E

erik100

Guest
Paniek hier vanochtend, de benedenverdieping stond blank en het aquarium (60 cm) was op 5 cm water na leeg.

Ik heb de volgende stappen ondernomen:

Planten eruit, in een bak met water gezet. Hierna de bewoners, similans, gertrudea en 150 japonica/vuur eruit gevist en met het overgebleven water in de ververs ton gezet.
Filters eruit gehaald en onder water bewaard.

Vanavond een aquarium van mijn zus opgehaald. Dit bleek een nieuwere versie van mijn oude lekke bak te zijn.

Vervolgens een deel vd oude bodem erin gedaan met wat nieuw grit. Oude filters pasten precies in het nieuwe binnenfilter dus deze erin gedaan. Ook het water met meuk dat uit dit bakje achterbleef erin gedaan, met het oog op maar zoveel mogelijk bacteri�n laten overleven.
Oud water van de lfs erbij en de planten zojuist provisorisch erin gezet. Hij draait nu even dus zo de rest vd bewoners terug zetten.

Ik weet uiteraard van indraaien etc, maar ik heb geen ander aquarium en het lijkt mij beter voor ze in het aquarium met planten/bacteri�n/stroming/verwarming dan in de ton.

Hopelijk heb ik het een beetje goed gedaan, maak me vooral zorgen om de garnalen.

Tips zij welkom!
 
Ik denk ook dat je naar jouw mogelijkheden goed hebt gehandeld, nu is het gewoon afwachten.
 
Hopenlijk is de gevolgschade beperkt, maar je hebt het snel en ik denk zo adeqaat mogelijk gedaan! Tuurlijk zal er een bacterie en evenwichtsprobleem ontstaan, maar wie weet is dat in redelijk korte termijn ook weer onder controle! Succes in ieder geval
 
Ik had mij even snel ingelezen hier over hoe ik het aan moest pakken en dit leken mij de juiste stappen inderdaad. Planten staan nog schots en scheef of drijven nog, ga hier vd week mee aan de slag.
Nu spaarzaam voeren, waterwaardes in de gaten houden. Nog tips over waterwissels? Ik ververste eens in de twee weken 20 %, nu maar vaker gaan doen denk ik he?
 
Ik zou eigenlijk niet teveel anders doen dan anders.. inderdaad spaarzamer voeren de komende weken.. dat ontlast ook weer de filtering.
Ik weet eigenlijk niet of het nodig is, maar eens per week een bescheiden verversing komt op mij �berhaupt niet gek over, naar mij idee vinden vooral garnaaltjes dat toch prettiger dan eens per 2 weken een grovere verversing.
Rustig aan weer de boel op orde proberen te krijgen, kleine stapjes, niet schromen een paar dagen pauze in te lassen voor de volgende stap.
Goed bezig :thumbs:

Heb je trouwens een idee hoe het aquarium lek raakte?
 
Geen idee hoe het aquarium lek geraakt is. Ik had zondagmiddag ververst en er wat in gerommeld. "s ochtends stond hij leeg. Wrs ergens een kitrand los. Hij druppelde leeg.
Zojuist nog een (levende) garnaal gevonden die in de lekke bak in een klein plasje de nacht buiten heeft overleefd.

Tot nu toe lijken alle bewoners nog te leven en ook de garnalen gedragen zich normaal. Loopt dus hopelijk goed af..Wel nog een nieuwe vloer regelen, want die is wel echt kaduk geraakt na een nachtje onder water.
 
Super goed en snel gehandeld!

En +1 voor de nog levende garnaal! :thumbs:
 
erik100 zei:
Wel nog een nieuwe vloer regelen, want die is wel echt kaduk geraakt na een nachtje onder water.

Hopelijk is dat verzekeringswerk ?
 
Nou dat was dus een garnaal met een engel op de schouder. Vervelend van je vloer maar bij de meeste inboedelverzekeringen is schade door water uit aquaria wel meeverzekerd. Even een belletje zo ik zeggen 😉 .
 
Ja is verzekeringswerk uiteraard, wel een hoop rompslomp, maar komt uiteindelijk wel goed.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan