Wat is er nieuw

lekkage jbl e1502

Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Leeftijd
37
He allen,

Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat mijn e1502 filter wat water lekt. Soms zie ik het in de 'uitsparingen' liggen van de 4 kleppen, soms alleen te zien in de hoeken onderaan of het komt gewoon tussen de rand filterkop/filterhuis gelopen. Vanacht een hele handdoek doorweekt.....

Na het verwijderen en herplaatsen van pompkop gaat het soms weer effe goed. Het valt mij ook op dat er een flinke plens water uit de kop lekt als ik die verwijder, dit lijkt mij toch niet normaal?

Wat denken jullie, einde verhaal van filter (2jaar 1 maand oud) of kan een nieuw rubbertje alles redden? Zal het invetten van het rubber dat aansluit op het filterhuis nog zin hebben?

Rene

Misschien is het een idee om de rubberen (vierkante 😀) ring te vervangen. Eventueel ook de koppeling voor de slangen. Dus dat wat bovenop de pompkop komt.

Idd eerste het rubber van de kop vervangen, insmeren met zuurvrije vaseline, en dan nog eens kijken.
Dat er water uitkomt als je de kop los maakt en optilt is normaal, er zit altijd water in de kop als je deze los maakt.
Let er ook op dat als je de kop terug plaats dat hij goed aansluit , dus dat je de klemmen niet met geweld dicht moet doen, dan heb je namelijk ook kans op lekkage.
De manden die erin zitten willen nogal eens scheef op elkaar zitten, of de inhoud van je filtermedium is te hoog.
Dan passen de manden niet goed in elkaar en moet je de kop er met meer druk opzetten.
Ik vul het filter tegenwoordig zonder water, dus eerst de manden erin, dan de kop er goed op, en dan pas vullen via de slang aansluitingen met een trechter.
Dat is wel meer werk, maar dan kan je de manden beter plaatsen zonder dat de boel gaat drijven.

succes.

Ik heb exact hetzelfde gehad en dacht ook einde verhaal maar gelukkig viel dit enorm mee. Als er water uit de kop zelf komt dan is er maar 1 plek waar dit naar binnen kan komen en dat is de 'primer' knop bovenop. De rubbers om de pot zelf kunnen dit niet veroorzaken. Gelukkig zit die knop gewoon als een soort grote schroef in de kop gedraaid en zal die na verloop van tijd iets los getrild zijn. Het is een kwestie van die kop open schroeven en aandraaien!

Haal de kop van het filter af. Nu demonteer je de twee handgrepen door de 4 schroefjes aan de onderkant los te maken. Daarna zitten onder die handgrepen aan de bovenkant van de kop nog 4 schroefjes, die maak je ook los. Nu kun je de plastic kap van de kop afhalen en kom je bij die prime-knop terecht. Die zit waarschijnlijk iets los waardoor er soms water kan ontsnappen. Kwestie van die knop weer aandraaien en de boel weer in elkaar schroeven!

Wanneer je de kop optilt mag er water uit de in en uitgangen komen. Niet uit de kop zelf. Mocht je dat willen doen, je kan eenvoudig in je kop kijken. Eigenlijk zit er maar een mogelijkheid in welke problemen kan geven en dat is je start knop. Je kan de vier handvatten verwijderen door de vier schroeven los te draaien. Let even op: Nu vallen de afsluiters eruit. Kijk even goed hoe ze erin zitten zodat de linker straks ook weer links komt te zitten en evenzo met de rechterafsluiter. Wanneer je de afsluiter hebt verwijderd kan je weer bij vier schroeven die losgedraaid moeten worden om in je kop te kijken. Je kan dan ook zien of het daar nat is. Want dat zou niet mogen. Is dit wel zo dat zit je probleem bij de startknop die mogelijk is losgedraaid; te verhelpen door de grote schroefdop weer aan te draaien. Maar ook kan er een lekkend rubber onder liggen. De vier schroeven waarmee de starknop vast zit gemaakt op de knop zijn dan vaak ook verroest. Als dat zo is even vervangen! Want vaak trekt daar valse lucht door. Wanneer je die schroefdop los draait is te zien of het onderliggende rubber nog goed is . Een hele starknop vervangen is trouwens ook niet duur, zo'n ding kost een euro of 11. Dit klink ingewikkelder dan het is en of je dit wilt is uiteraard aan jezelf. Niet zolang geleden had ik ook een lek probleem, met dezelfde filter, dat zo opgelost is.
IMG_20181208_112434.jpg

Hah blij dat ben er een foto van heeft gemaakt, dat is dus precies wat ik bedoel!

Probeer eerst eens het rubber tussen kop en pomp huis te vervangen na verloop van tijd is deze gaar.
Toevallig net zo iets aan de hand gehad met de reserve 1501 ook hier was de afdichting tussen kop en behuizing de boos doener.

oeps zie dat Ton je dit ook al aangeraden heeft 😉
succes met het gebeuren 😉

Zo, meer mensen die lekkende pompen hebben zo te lezen. Gekke is dat er vandaag geen druppel gelekt is... Vanochtend alleen bovenste mandje en pompkop 180gr gedraaid.

Wel een grote voordeel pot vaseline gehaald dus kan de boel gaan insmeren:DD

Ik geloof echt dat het die prime-knop is en in dat geval wil je, ondanks dat het vandaag droog is gebleven daar zo snel mogelijk naar kijken. Voor je het weet word je wakker met al het water over de vloer!

Vandaag wel een laagje water in het teiltje... Begin eerst maar met insmeren van het rubbertje, als dat niet helpt de boel maar eens open schroeven.

Gekke is dat ik die 'prime knop' nooit gebruik

Pot vaseline lijkt zowaar zijn werk te doen. Hele rubber tussen kop en pot van boven/onder/links/rechts ingesmeerd en nu al een dag zonder lekken. Voor mijn gemoedsrust toch maar een lekbak besteld voor als hij toch weer kuren krijgt:oopss:

Pot vaseline lijkt zowaar zijn werk te doen. Hele rubber tussen kop en pot van boven/onder/links/rechts ingesmeerd en nu al een dag zonder lekken. Voor mijn gemoedsrust toch maar een lekbak besteld voor als hij toch weer kuren krijgt:oopss:
Een eenvoudig teiltje van de Action kan ook of een curverbak.

Misschien een tip. Op YouTube kanaal aquaddicted was een filmpje over filters. Dit kanaal wordt gemaakt door twee vakmensen met een aquariumwinkel. Men wist te vertellen dat klanten vergelijkbare klachten hebben. Dit betreft geen lekkage van de kop, maar kleine rubber ringetjes bij in en out flow. Na vervanging is lekkage verholpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan