Wat is er nieuw

Lekkende Eheim 2213?

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
25
Dag allen,

Gisteren voor het eerst mijn eheim 2213 aangesloten. Gekocht via marktplaats maar ziet er nog erg mooi uit. Dat zegt natuurlijk niet alles.

Wat mij gelijk opviel is dat het motorgedeelte erg makkelijk er af te halen is, daar waar dat bij mijn eheim 2211's echt een rotklus is. Uiteindelijk heb ik hem gevuld met water door de inlaat slang in het aquarium te doen, pomp op de grond te zetten en aan de uitstroombuis te zuigen zodat de pomp zich zou vullen. Toen de pomp vol was heb ik snel mijn duim op de uitstroombuis gedaan waarna het water langs het gehele filter naar beneden begon te stromen (dus niet drupje hier, drupje daar...). Alles drooggemaakt, uitstroombuis in het aquarium gehangen en weer aangezet. Alles lijkt naar behoren te werken. Zodra ik de stekker uit het stopcontact haal begint hij weer te lekken. Het lijkt alsof dan een nastoot of iets dergelijks van het naar beneden stromende water de druk dan te hoog maakt.

Ik heb gisteren nog eens de motor eraf gehaald, rubber ring eraf en erop gedaan en de motorkop er weer opgedrukt (dit ging lastiger dan de keer ervoor) dus hopelijk is het hiermee opgelost, dat ga ik later vandaag even proberen.

Iemand hier ervaring of tips met dit soort lekken? Ik ben het vertrouwen in dit filter aan laten staan terwijl ik niet bij het aquarium ben wel een beetje verloren zo

Schermafbeelding 2021-08-11 om 07.30.55.png

Hierbij nog een foto van hoe ik denk dat de ring moet. Het water stroomde overigens uit die inkepingen/vierkante gaten die je op deze foto duidelijk ziet zitten. Zit de ring correct zo?

Alvast bedankt!

Die ring lijkt aan de rechterkant op de foto dikker te zijn dan in 't midden/links, wat zou betekenen dat ie een keer geforceerd is geweest en daardoor niet meer goed afsluit. Andere oorzaken kunnen zijn, niet-originele ring (die is oranje-rood), uitgedroogd/niet goed ingevet of inderdaad toch verkeerd geplaatst, maar dat lijkt hier niet het geval mijn inziens.

Dank voor je tips! Ik zal eens kijken of hij daadwerkelijk in dikte verschilt! Kan ik het beste een nieuwe Eheim ring kopen of is een met dezelfde maat van een bouwmarkt ook prima?

Dank voor je tips! Ik zal eens kijken of hij daadwerkelijk in dikte verschilt! Kan ik het beste een nieuwe Eheim ring kopen of is een met dezelfde maat van een bouwmarkt ook prima?
Ik zou te allen tijde een Eheim-ring halen voor een Eheim filter. Is toch wel een cruciaal onderdeel. Even een LFS in de buurt bellen of ze die op voorraad hebben / kunnen bestellen, kost de wereld niet.

top, ben zo toevallig bij de zoo-enzo, daar eens even kijken!

Niels

Ik zag ze ook op Google langskomen in rood/oranje inderdaad. Ik zal me dan wel vergissen of ben kleurendoof :DD

Zou kunnen want ik heb hem destijds via MP gekocht en weet dus niet of het een officiële ring was.

Misschien zat de ring niet goed Niels maar hou het wel ff goed in de gaten want voor je het weet staan we hier in Grunn ook onderwater 😉

hahah dat zal wat zijn! Ik ga hem zo van de bak afhalen, het is een dikke wervelwind in de dennerle 30, een eheim2211 lijkt me ook nog te sterk dus ik heb me er overheen gezet en ga zo een simpele interne filter halen. Een aquaflow 50 lijkt me wel geschikt toch?

Knijp de uitstroom kraan wat dicht zo kun je het debiet bepalen. Ik gebruik mijn 2213 al sinds het begin op die manier en die doet het al meer dan 10 jaar.

hahah dat zal wat zijn! Ik ga hem zo van de bak afhalen, het is een dikke wervelwind in de dennerle 30, een eheim2211 lijkt me ook nog te sterk dus ik heb me er overheen gezet en ga zo een simpele interne filter halen. Een aquaflow 50 lijkt me wel geschikt toch?
Neem dan de 100 want een 50 is niks qua sponsoppervlak. Ik gebruik ook de 100 in 2 nano s. De Aquaell mini pat is ook een optie.

Knijp de uitstroom kraan wat dicht zo kun je het debiet bepalen. Ik gebruik mijn 2213 al sinds het begin op die manier en die doet het al meer dan 10 jaar.
Ja de meningen lopen vaak uiteen maar vaak lees je ook dat je beter niet kan knijpen met de oude potten.

Ja de meningen lopen vaak uiteen maar vaak lees je ook dat je beter niet kan knijpen met de oude potten.
Ja daarom vermeld ik mijn ervaring er ook bij 😉 Bij de JBL filters staat het bijvoorbeeld zelfs in de gebruiksaanwijzing dat je dit kunt doen. Als je eenmaal weet hoe zo'n pompje werkt dan zal je ook zien dat het voor het pompje zelf niet zo nadelig is om de knijpen, als je maar iets doorstroming houdt voor de koeling. Zo ver ik kan beoordelen, en met enige ervaring kan ondersteunen is dat 'niet mogen knijpen' een fabel. Mensen die een heel PVC netwerk met 90 graden bochten voor de uitstroom aanleggen knijpen ook, en wat denk je van een spraybar? Voor de druk en het pompje zelf is dit exact hetzelfde effect dan het kraantje wat dicht draaien.

Anyway, ik zou niet zien waarom je een prachtige 2213 gaat vervangen voor lelijk intern aquaflow filter met 50x minder inhoud. Juist voor zo'n klein bakje heb je aan een flinke externe potfilter een hoop plezier.

Ja ik werk dus ook met de Aquaflow 100 op de 2 nano s en dat is voldoende ook qua stroming. Ik kan me voorstellen dat een 2213 met bruto zo n 15x de inhoudt soms teveel stroming kan geven als je niet knijpt.
Met een kleine bezetting moet een 100 goed te doen zijn denk ik.

'k heb jaren zo'n eheim op een 30l bakje gehad. Ging prima zonder knijpen
Wat ik wel had gedaan was de spraybar in 2 delen gezaagd zodat ik die aan 2 zijden van de cube kon plaatsen en de gaatjes ervan had ik 5mm groot geboord.

• Leuk
Waarderingen: Drup
'k heb jaren zo'n eheim op een 30l bakje gehad. Ging prima zonder knijpen
Wat ik wel had gedaan was de spraybar in 2 delen gezaagd zodat ik die aan 2 zijden van de cube kon plaatsen en de gaatjes ervan had ik 5mm groot geboord.
Ja maar goed jij had daar een baby Orca in en die kan wel wat stroming hebben😆

Potfilter kan wel op een kleinere bak; maar type uitlaat doet een hoop. Spraybar kun je de gaatjes opboren. Lilypipes etc blazen ook niet zo hard.

Dag allen,

Gisteren voor het eerst mijn eheim 2213 aangesloten. Gekocht via marktplaats maar ziet er nog erg mooi uit. Dat zegt natuurlijk niet alles.

Wat mij gelijk opviel is dat het motorgedeelte erg makkelijk er af te halen is, daar waar dat bij mijn eheim 2211's echt een rotklus is. Uiteindelijk heb ik hem gevuld met water door de inlaat slang in het aquarium te doen, pomp op de grond te zetten en aan de uitstroombuis te zuigen zodat de pomp zich zou vullen. Toen de pomp vol was heb ik snel mijn duim op de uitstroombuis gedaan waarna het water langs het gehele filter naar beneden begon te stromen (dus niet drupje hier, drupje daar...). Alles drooggemaakt, uitstroombuis in het aquarium gehangen en weer aangezet. Alles lijkt naar behoren te werken. Zodra ik de stekker uit het stopcontact haal begint hij weer te lekken. Het lijkt alsof dan een nastoot of iets dergelijks van het naar beneden stromende water de druk dan te hoog maakt.

Ik heb gisteren nog eens de motor eraf gehaald, rubber ring eraf en erop gedaan en de motorkop er weer opgedrukt (dit ging lastiger dan de keer ervoor) dus hopelijk is het hiermee opgelost, dat ga ik later vandaag even proberen.

Iemand hier ervaring of tips met dit soort lekken? Ik ben het vertrouwen in dit filter aan laten staan terwijl ik niet bij het aquarium ben wel een beetje verloren zo

Bekijk bijlage 329751
Hierbij nog een foto van hoe ik denk dat de ring moet. Het water stroomde overigens uit die inkepingen/vierkante gaten die je op deze foto duidelijk ziet zitten. Zit de ring correct zo?

Alvast bedankt!
Originele Eheim ringen zijn rood van kleur. Typisch gevalletje MP.

Maar goed, nieuwe ring kopen, en dan heb je een heel goed filter!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan