Wat is er nieuw

Lekkende JBL E701

N

NiekB

Guest
Ik heb sinds januari een JBL CristalProfi e701 Greenline.
Vandaag stond er ineens een lading water in de bak waar die in stond (thank god dat ik die heb anders was me laminaat de klos), alles nagekeken, schoongemaakt en weer terug gezet. Zojuist stond er weer een lading water in.

Toen ben ik gaan kijken, buitenkant voelde droog aan en de leidingen en aansluitingen ook. Zodra ik de kop eraf pakte lekte het water niet uit de aanzuigmond maar uit de grijze driehoekjes van de kop zelf.

Even via google een plaatje, waar de middel-/ringvinger van de hand op liggen, uit die driehoekjes stroom water.

AGgJPdJpImJff4EyUysv9bzEoC-4Si2G.jpeg

Ik heb de grijze afdekplaat van de kop gehaald en die was zeiknat van binnen.
Heeft dit te maken met het rubber dat tussen de kop en de filterbak zit of moet ik het zoeken in een lek in de buisjes waar de aan-/afvoer op zitten?

Rubbers vind ik altijd dubieus.

Maar !! JBL heeft sinds een tijdje de zogenaamde 'verdeelplaat'. Die komt op de filterkop en vervangt de oude filterkop+rubberen vierkant. Dit systeem werkt dus zonder (!) rubber. Ideaal. Al onze JBl cristalprofi's hebben we ervan voorzien.

~ Ivo

Je bedoeld het rubber dat nu nog op het bovenste mandje zit?

ja! Dat rubber is met dat nieuwe plaatje niet meer nodig.

Oke, is natuurlijk weer een rubber minder maar....

... nu komt het water IN de kop terecht 😛 dat rubber zorgt er volgens mij voor dat de afdichting tussen de kop en het huis 😛

Je bedoelt dus meer richting het zilver gekleurde gedeelte?

Ja, zie onderstaand... Ik heb deel 6, de grijze kap eraf gehad en er stond water in onderdeel nummer 7, welke dus de motor bevat en de pomp voor het aanzuigen.

KbgJSxLKbhPw--0wId7kz25Dh3oBmH-l.jpeg

kijk eens naar de rubber ring die geklemd zit aan de binnenkant rondom nummer 6...
Ik heb dat ook eens gehad en na veel zoeken was het die ring...even vervangen en klaar, geen lek meer hier.
Het is het rubber dat eigenlijk tussen de grijze kap en de pot zit, niet het rubber van de plaat (overigens is de nieuwe plaat inderdaad veel beter dan die losse ring).

Je bedoeld denk ik nummer 7? Nummer 6 is de grijze kap die met 4 schroeven bevestigd zit op nummer 7. Nummer 7 bevat wel een rubberen afdichting die aansluit op het huis. Zal die eens gaan vervangen dan en kijken of het opgelost is.

Tja, JBL , weet ik weinig van.
Ik ben een Eheim en Aqua pro mannetje.

Maar, de Bak eronder, Was een wijs besluit.

Vandaag is het probleem (hopelijk) opgelost. Het rubber onder de drukknop voor het aanzuigen wil wel eens lekken, deze is keurig onder garantie vervangen, straks de pomp weer installeren en hopen op het beste.

en? lekt ie niet meer nu?
hopelijk draait alles weer zoals het hoort

Ja pomp draait weer zoals het hoort!

te vroeg geroepen... heb een maand kunnen genieten en vanochtend stond alles blank, weer lekt ie ergens vanuit de kop en ik ben er nu helemaal klaar mee. Er hangt nu weer de Aqauel Turbo in (die uiteraard weer helemaal moet opstarten met 0 bacterie) en daar blijft het voorlopig wel bij in de hoop dat de nieuw gekochten vissen van gister het overleven.

Je kan natuurlijk wat van de filter inhoud uit de JBL uitknijpen in de huidige filter. Zo "ent" je de filter met bacteri�n.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan