lengte verlichting

M

marco v.s.

Guest
hallo allemaal,

Ik wil graag deze week een aquarium bestellen van 120x50x50.
mijn vraag was of er tl buizen+fittingen(t5) zijn die hier mooi in passen.
de lichtkap wil ik zelf gaan te maken.

Ik weet namelijk niet met welke maat ik rekening moet houden. niet dat ik straks een aquarium heb van 120 lang en dat de tl buis zelf 120 cm is en dat ik de fittingen niet kan plaatsen. ik had al even gegoogeld allen kon het niet vinden.

mvg marco
 
Er zijn buizen die 115 lang zijn dus die passen prima in een armatuur voor een 120 bak.
Als je toch van plan bent om zelf wat te maken kan je ook eens naar led verlichting kijken bv.
 
ja maar led ben ik nooit echt zon voorstander van geweest. staat ook niet veel over op het internet.
Wil een plantenbak gaan maken en weet niet of led hier nu wel geschikt voor is.

bedankt voor je tip.

mvg marco
 
Niet veel op internet...staan oa hier op het forum hele topics vol met een hoop info.
 
Ja maar haal je bij led er net zoveel uit als bij tl?
Kan me niet echt voorstellen :)
 
Ik heb zelf niet echt veel ervaring met led maar geloof het wel hoor.
Zijn hier verschillende leden die hun bak met aardig wat planten volledig op led hebben staan.
De vraag is meer of het uiteindelijk op langere termijn echt veel goedkoper is want niet alle lampen gaan zo lang mee als de fabrikanten beweren en dan is dat voordeel haast niet meer van toepassing vanwege de hogere aanschafkosten natuurlijk.
 
Oke naja ik hou het eerst bij tl . Bedankt voor je tip. Misschien later in de toekomst ;).

Ga ik een 120bak bestellen :D

Mvg. Marco
 
Seabait zei:
Ik heb zelf niet echt veel ervaring met led maar geloof het wel hoor.
Zijn hier verschillende leden die hun bak met aardig wat planten volledig op led hebben staan.
De vraag is meer of het uiteindelijk op langere termijn echt veel goedkoper is want niet alle lampen gaan zo lang mee als de fabrikanten beweren en dan is dat voordeel haast niet meer van toepassing vanwege de hogere aanschafkosten natuurlijk.

Ik vraag me dan ook af hoeveel led ik nodig heb om bv mn 80 cm mee te verlichten.
Daar zit nu 2x24W boven dus.
Maar ja hoeveel Watt aan led heb je daarvoor nodig?
 
Als je zelf wat gaat maken dan zou ik zorgen dat er de gewone Philips bouwmarktbuizen in kunnen met kleur 830,840 enz.
Die zijn goed voor een plantenbak en goedkoop in aanschaf.
 
Oke top. Bedankt voor de tip! ;)
 
Dacht iets met de helft van TL dus zou dan rond de 1x 24 watt zijn maar ben niet zeker en kan misschien ook van het soort led afhankelijk zijn oid.
De led vervanger van SF voor de 15watt buis in een 60cm is 7 watt John.
 
Ok. Ik heb boven de nano s hier zo n led van SF met 30 of 40 leds. Die nemen 3 a 4 W, terwijl daar normaal zo n 11W boven zit denk ik.
Maar ja je betaald je ook scheel aan ledverlichting.
En als ik boven de 80cm dan 24W per uur uitspaar dan is dat bij 8uur per dag 200W.
Dat is per maand dus 6Kw en per jaar 70Kw. Zeg maar 72x0,25ct=18euro aan besparing per jaar.
Dan moet het heel wat jaren meegaan alvorens je de led eruit hebt.

Ik hou het mooi nog bij de T5.
 
Dat is geen indrukwekkend bedrag idd maar met meerdere en zwaardere buizen is het toch wel interessant hoor.
 
Ja in dat geval misschien wel ja, maar ja dan is ook de aanschaf weer veel duurder denk ik.
Lex is ook aan het overschakelen zeg maar.
 
Terug
Bovenaan