Wat is er nieuw

Lengte vs liters

NickM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2014
Lengte vs liters

Wanneer men kijkt naar vissen heeft men het over het algemeen over de lengte van het aquarium. Veel grotere cichliden hebben 2 meter nodig. Daarnaast heb je bij sommige vissen over het aantal liters per vis. Zoals bij de discus praat men over het algemeen over 50 liter per vis.

Nu heb ik een aquarium van 630 liter en is een aquarium van 784 liter op mijn pad gekomen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een 2 meter aquarium. Alleen zijn veel van de aangeboden 2 meter bakken 50 cm breed en hoog. Waardoor ik dus 130 liter minder heb.

150x60x70= 630 liter
160x70x70= 784 liter
200x50x50= 500 liter

In de 160 cm bak zouden ze dus meer ruimte hebben om te zwemmen, maar in een 200 cm bak kunnen ze grotere slagen maken.

Ik heb het volgende zwemmen:

8x Corydora paleatus
5x Corydora julii
6x Corydora venezuela
1x L114
2x L129
1x L445
1x L191
20x Paracheirodon axelrodi
12x Stendker Discus

In de 160cm bak zou ik 154 liter meer. Zou ik daar bijvoorbeeld wel een groep cupido's bij kunnen doen? Of moet je dan toch naar een 2m bak?

Wat is nu belangrijker?

NickM zei:
Wat is nu belangrijker?
Om niet eenzijdig te kijken naar alleen de lengte van de bak, zoals je pakkend laat zien zet met je voorbeelden. Helaas wordt aan diepte en hoogte nogal eens voorbijgegaan.

Maar in plaats van de inhoud is het bij territoriumvormende soorten wat mij betreft ook nog wijs apart naar het oppervlak te kijken, dus lengte x diepte. Met het beschikbare oppervlak kun je vervolgens nagaan voor hoeveel nesten plek is. Onze Dicrossus vrouwtjes bijvoorbeeld bewaakten met een nest een oppervlak van ca. 30 x 30. Het ramirezi koppel idem dito. Dat wetende kun je heel simpel uitrekenen voor hoeveel nesten je plek hebt met een bepaald maximumoppervlak.

Heb je stevig zwemmende soorten - baantjestrekkers - kun je weer meer belang hechten aan de lengte van de bak.

Totale inhoud gebruik je dan voornamelijk om de (maximum)bezetting te bepalen.

~ Ivo

Moest ik het zijn zou ik de discussen eerder in de 160 cm bak houden, omdat het grote vissen zijn die vooral een hoog aquarium nodig hebben dacht ik, dan vind ik 70 cm toch heel wat beter dan de 50 cm van de 2m bak. En als je daar dan nog de extra liters bijteld plus dat het makkelijker is om je water gezond te houden, dan zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn 🙂

Hartelijk dank voor de uitleg Ivo. Het vormen van een territorium had ik nog niet bij stil gestaan.

De 160cm bak is toevallig op mijn pad gekomen, maar die laat ik schieten. Aangezien ik daar niet zo heel wel extra mee kan.

De zoektocht gaat door naar een 200/220 x 70 x 70. Dan worden de mogelijkheden ook een stuk uitgebreider met de mogelijkheid om grote zuid Amerikaanse cichliden te gaan houden.

Iedereen bedankt voor de vlotte reacties.

Gr. Nick

P.s. Twee bakken is een mogelijheid, vrees alleen dat ik dan mijn kinderen in de weekenden mag ophalen 😉

Mascha&Ivo zei:
NickM zei:
Wat is nu belangrijker?
Om niet eenzijdig te kijken naar alleen de lengte van de bak, zoals je pakkend laat zien zet met je voorbeelden. Helaas wordt aan diepte en hoogte nogal eens voorbijgegaan.

Maar in plaats van de inhoud is het bij territoriumvormende soorten wat mij betreft ook nog wijs apart naar het oppervlak te kijken, dus lengte x diepte. Met het beschikbare oppervlak kun je vervolgens nagaan voor hoeveel nesten plek is. Onze Dicrossus vrouwtjes bijvoorbeeld bewaakten met een nest een oppervlak van ca. 30 x 30. Het ramirezi koppel idem dito. Dat wetende kun je heel simpel uitrekenen voor hoeveel nesten je plek hebt met een bepaald maximumoppervlak.

Heb je stevig zwemmende soorten - baantjestrekkers - kun je weer meer belang hechten aan de lengte van de bak.

Totale inhoud gebruik je dan voornamelijk om de (maximum)bezetting te bepalen.

~ Ivo

Mooie uitleg :thumbs:.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan