Wat is er nieuw

Leuk Azië bestand voor 2 meterbak?

Henny

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 januari 2010
Leeftijd
66
Ik denk erover om heel de bak om te gooien naar iets nieuws. Toen ik 14 was, heb ik voor het laatst Azië gehad. Misschien is het nu ik 66 ben eens tijd om dat opnieuw te doen. Er zijn hier ook vast Azië fanaten die me met een mooi bestand kunnen helpen? Ik lees het heel graag.

Kijk eens op AquaInfo met zoekfilter op Azië, dan komt er vast iets leuks uit.

Dat heb ik al gedaan, maar je weet nooit wat er voor verrassends er van forumleden af kan komen.

Dat is absoluut waar.
Ik let zelf absoluut niet op biotopen, het enige criterium voor mij is dat de omstandigheden en karakters van de vissen matchen en dat ik ze mooi (bij elkaar) vind. Dáár kan ik je dus niet echt mee verder helpen. Voor zover ik weet komen regenboogvissen uit Azië, dat zou dus een optie kunnen zijn?
Azië is wel erg groot en divers, spits je toe op een bepaalde regio?

Nee nog niet, alles is mogelijk. Voor een grote bak is een grotere vis zoals de diamantgoerami wel een mooie vis bijvoorbeeld, maar ik sta voor alles open. Als ik er waaierhandgarnalen bij zou kunnen houden is dat een pré.

Waaierhandgarnalen houden van stroming, dan zou ik kijken naar vissen die dat ook op prijs stellen. Ik vind Barilius-soorten wel mooi. Zijn actieve zwemmers en springers, dus wel in een gesloten aquarium houden. Of wil je kleinere vissen in het aquarium?

Waaierhandgarnalen houden van stroming, dan zou ik kijken naar vissen die dat ook op prijs stellen. Ik vind Barilius-soorten wel mooi. Zijn actieve zwemmers en springers, dus wel in een gesloten aquarium houden. Of wil je kleinere vissen in het aquarium?
Ik had wel een flinke groep van een scholenvis gedacht.

Indische glasmeerval is een leuke Aziatische scholenvis, heb deze zelf al jaren in het aquarium rondzwemmen. Prachtige gezicht hoe deze met de hele school tegen de stroming in zwemmen, allemaal met de kop dezelfde kant op tot dat je er wat voer ingooi en de chaos losbreekt.

Daar ben ik persoonlijk niet zo’n fan van. Dacht meer aan 40 kegelvlekbarbeeltjes of zo

Het is lastiger dan ik dacht. Kiezen tussen langzamer stromend waar een goerami bijvoorbeeld van houdt, of snelstromend voor waaierhand garnalen en steenkruipers die ik ook erg leuk vind. Veeeeel lezen maar.😀

De R Espei is ook een rustig mooi gekleurd visje die prima samenschoolt heb ik ervaren.

Precies! Ook een soort kegelvlekje en erg mooi.

Als waaierhandgarnalen een ‘must’ zijn dan kom je al snel op vissen uit die van stroming houden. Gastromyzon, Garra, Barilius. Als Amersfoort niet ver van jou vandaan is, dan zou je eens bij Utaka kunnen gaan kijken, die kunnen jou goed adviseren welke vissen van stroming houden.

Het is een eind vanuit Zuid limburg maar dat vind ik niet erg. Heb gisteren al in de stocklist zitten kijken wat hij had om video’s te kijken en vissoorten te bekijken. Als ik in de zuid Amerika lijst kijk, weet ik wat (bijna) elke visnaam betekent, maar bij Azië moet ik elke soort opzoeken. Waaierhandjes zijn geen must maar vind ze leuk. Ben bang dat ik met snelstromend geen forse vis vind als “eyecatcher” of heb jij daar ideeën over?

Je kan er een dagje van maken, zitten meerdere leuke zaken relatief dicht bij elkaar in die regio.
Sluit me wel bij @Stijn S aan dat Utaka een goede optie is om te bezoeken.
Goed advies en ze hebben leuke speciaaltjes zitten die je niet vaak ziet in de handel.

Screenshot_20250720_223112_Maps.jpg

Met 2 meter kun je prima je bak indelen met gerichte stroming op bepaalde plekken. Ik heb 4 waaierhanden in een bak waar op een aantal plekken stroming is (uitlaat filters en 1 stromingspomp) waar de waaiers altijd te vinden zijn, maar waar ook een gourami prima rondzwemt. Niet je hele bak hoeft als een gek te stromen, als je maar stroming hebt op een aantal plekken.

Onze 2.5 meter is ook bijna volledig aziatisch, met name regenboogvissen en een paar gourami's en dat bevalt heel goed 🙂

Je kan er een dagje van maken, zitten meerdere leuke zaken relatief dicht bij elkaar in die regio.
Sluit me wel bij @Stijn S aan dat Utaka een goede optie is om te bezoeken.
Goed advies en ze hebben leuke speciaaltjes zitten die je niet vaak ziet in de handel.

Bekijk bijlage 391226
Van Keulen kom ik al jaaaaren, dus die zal zeker niet in mijn reisplan ontbreken.😊

Met 2 meter kun je prima je bak indelen met gerichte stroming op bepaalde plekken. Ik heb 4 waaierhanden in een bak waar op een aantal plekken stroming is (uitlaat filters en 1 stromingspomp) waar de waaiers altijd te vinden zijn, maar waar ook een gourami prima rondzwemt. Niet je hele bak hoeft als een gek te stromen, als je maar stroming hebt op een aantal plekken.

Onze 2.5 meter is ook bijna volledig aziatisch, met name regenboogvissen en een paar gourami's en dat bevalt heel goed 🙂
Dat kan natuurlijk ook, bedankt voor de tip.

Na veel gepuzzel toch besloten om geen Azië te doen. Wat dan wel? Dat blijft nog even geheim.😊

Wat dan wel? Dat blijft nog even geheim

Dat wekt nieuwsgierigheid.

Gokje, Hollandse plantenbak?

Whahahaha nee hoor, dat is niets voor mij. Daar ben ik niet goed in, ben bang van CO2, dat het ontploft of zo.🤣

Ik weet dat het gek klinkt, maar een kennis heeft het meegemaakt, aquarium helemaal kapot.
Gebeurde gelukkig toen er niemand thuis was, dus niemand gewond, maar ik ben het nooit vergeten. Wellicht de tank te oud.
Ooit heb ik het geprobeerd, maar ik vond het stinken, ( heb een uiterst gevoelige neus).
Iedereen zegt dat kun je niet ruiken, maar er hing een rotlucht bin mijn aquarium. Toen ik de CO weggedaan heb, was het luchtje ook weg.
Niets voor mij dus.

waarom geen Azië?

Ja dat is puur het gevoel. Het past toch niet goed bij me. Ik vind andere gebieden toch leuker.

Als je van de burst disc's af blijft en deze niet voor vervangen voor dichte stops kan de boel niet exploderen.
Ja de fles kan snel leeglopen als de druk op loopt maar daar blijft het bij.
Flessen zijn berekend op 200 a 300 bar werkdruk, nominaal heeft co2 een gasdruk van maar 60 bar.
Eigenlijk behoorlijk overvullen de enige manier om de burst discs te laten knappen.
https://www.gopaintball.nl/burst-disc-3k.html

Ben benieuwd wat het wel gaat worden.

Ik hou zelf ook erg van aziatische vissen. Ik vind goerami's altijd erg mooi. En ik heb ook graag danio's. Danio's hebben het voordeel dat ze niet zo warm hoeven, en dus kan zo bespaart worden op stroom verbruik.

Ikzelf denk dat een aquarium groter lijkt als je er kleiner vissen in doet. Heb je een grote bak met grote vissen, dan is verhouding eigenlijk hetzelfde als een kleine bak met kleine vissen, en dan valt het voordeel van een grote bak iets weg. Maar een grote bak met kleine vissen, en de bak lijkt ineens nog een stuk groter. Nog meer lol. Hetzelfde met planten. Nano scaping in een grote bak lijkt mij bijvoorbeeld prachtig. Maar dat is mijn idee. Succes.

Is er een reden dat je je wilt beperken tot één gebied?
Voor heel veel vissen geldt dat ze min of meer dezelfde omstandigheden gehouden wensen en qua karakter goed te combineren zijn. En dan kun je dus vissen uit meerder regio's combineren....

Is er een reden dat je je wilt beperken tot één gebied?
Voor heel veel vissen geldt dat ze min of meer dezelfde omstandigheden gehouden wensen en qua karakter goed te combineren zijn. En dan kun je dus vissen uit meerder regio's combineren....
Daar ben ik gewoon niet van. Voelt voor mij niet goed. Dat dat voor jou wél het geval is, is prima toch?

Ja hoor helemaal prima. Ik was gewoon nieuwsgierig. Soms denken mensen iets en door naar de reden te vragen, kan dat soms eye-openers opleveren.

Whahahaha nee hoor, dat is niets voor mij. Daar ben ik niet goed in, ben bang van CO2, dat het ontploft of zo.🤣
Nou Henny ik wil je gerust stellen en ik heb in de woonkamer 2 bakken op flessen van 2 kilo en als je die optijd laat keuren en er veilig mee omgaat dan kan er weinig gebeuren denk ik.
Ze vullen ze tot zo n 50Bar maar het keuren gebeurt met een druk die vele malen hoger is.

Co2 is geen must, laat je niet ompraten als je daar geen zin in hebt.
Ik heb 2 prachtige bakken staan (nou ja dat vind ik zelf toch iig) zónder CO2. Je moet wel je plantenkeuze daarop afstemmen.
En zelfs voor draadalg heb je echt geen CO2 nodig: ik heb uit een buitenvijver een hele kluit draadalg in de bak gedaan voor de garnalen en de slakken en je ziet het met de dag minder worden. Het smelt met de juiste licht-mineralen-voedingsbalans gewoon weg.

Dat klopt wat Elise zegt maar dan moet je wel het licht daar in overeenstemming mee hebben en dat wil zeggen niet teveel licht want dan krijg je onbalans en algen. Ik heb altijd mn kleinere bakken zonder co2 gehad en dat gaat prima zolang je maar niet teveel licht erboven hebt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan