Levend voer gaan scheppen?


R

Route81

Guest
Hoeveel van jullie gaan soms nog eens levend voer gaan scheppen?
Wij zijn gisteren watervlooien gaan scheppen. We hadden er in totaal toch een 3-tal kg (uitgelekt). Dit hebben we dan, na spoelen, in plakketten ingevroren. Daarnaast hebben we nog 3 grote emmers (20L) waarin we er een flinke portie levend houden om zo te geven.
 
In de sloot achter onze deur schep ik als ze er zijn zo n 4x per week watervlooien. Nu is dat een doodlopende sloot waar niets in wordt geloost eigenlijk en verder zit er ook geen ander ongedierte tussen. Ik spoel ze even goed af en dan gaan ze de bak in.
3 kilo is een enorme hoeveelheid moet ik zeggen. Vorig jaar heb ik wat over was ook telkens ingevroren en dat was in totaal rond de 900 gram en dat zit nog deels in de vriezer.
Bij kouder weer zien we dat de hoeveelheid watervlooien snel afneemt.
 
3 kilo...jij hebt aardig door lopen scheppen :D
 
Als je er op het gepaste moment bent, valt dat nog mee hoor... Heb maar iets van een 45minuten aan het scheppen geweest.
Het is een put (van de gemeente) van zo'n 25m x 10m dat eigenlijk al vele jaren ligt te verkommeren. Geen mens die er nog naar uitkijkt. Vroeger was die zeker 2.5m diep, nu nog slechts max. 80cm door alle bladeren die erin liggen. In het midden ligt zo'n 180 cm dikke pak bladeren en slib en overal rond liggen ferme takken in het water. Er zit ook geen vis meer is omdat er bij een heel warme zomer gewoon een veel te hoog zuurstofgebrek is. Meestal haal ik de watervlooien levend, maar met dat dit weekend de opbrengst redelijk goed was, heb ik er geschept om in te vriezen.
Er was eerder dit jaar sprake om de put terug in oude glorie te herstellen. Na een studie bleek dat daarvoor eerst de bomen (nu +/- 15m hoog) errond moesten geveld worden voor ze bij de put geraakten met een grote kraan. Dit ging een klein fortuin kosten. Gelukkig voor ons zullen ze het nu toch maar laten zoals het is en er geen kosten aan doen. :)
 
Waarmee hou je die in leven en staan die buiten?
Ja, gewoon in het originele water, deksel eraf en buiten laten staan. Die blijven zeker meer dan een week in leven. Je mag er natuurlijk niet TE veel in een emmer doen anders krijg je ook zuurstofgebrek. Ze mogen ook niet in de zon staan.
 

Terug
Bovenaan