Levend voer kruipt soms in bodem

  • Onderwerp starter schildpad
  • Startdatum

S

schildpad

Guest
Waarde aquarianen,

Mijn kogelvisjes krijgen slakken, rode muggenlarven, soms tubifex, black worms, artemia en watervlooien.

Ik geef maar zoveel ze eten op 3min tijd en zorg dat ze allemaal hebben. Echter krijgen ze de blackworm of tubifex soms niet volledig gepakt en kruipt dat tussen het gras in de bodem.

Wat kunnen hier de nadelen van zijn?
Dank.
 
Zover ik weet geen.
Ze verbeteren vaak de biologische werking van de bodem.
 
Misschien als het hele grote aantallen zijn en het gaat dood, dat het problemen zou kunnen veroorzaken.
Maar in dit soort aantallen vermoed ik dat het eventueel afgestorven levend voer eerder goede mest voor de plantjes is.
 
Toch zou ik het niet willen.

Voer in etappes erin gooien, telkens een klein beetje zodat het ook de kans niet krijgt om de bodem.in te kruipen.
 
Er kruipt altijd wel iets de bodem in maar naar mijn idee is dat geen negatief iets.
 
"Toch zou ik het niet willen.

Voer in etappes erin gooien, telkens een klein beetje zodat het ook de kans niet krijgt om de bodem.in te kruipen. "


Dat is naar alle waarschijnlijkheid nog beter.
Maar mocht het toch gebeuren dan denk ik dat het niet zo'n probleem is.

Bij mij heeft het nooit voor problemen gezorgd, laat ik het zo uitdrukken.
 
Ik geef dat max per 3 in aantal. Want er zijn nog jonge vissen bij die te lang kijken alvorens ze hun strike maken. Met watervlooi is het een jachtfestijn. Maar met blackworm en tubifex gaat dat soms naar de bodem op plaatsen waar ze niet kunnen jagen. Door mijn grastapijt.
 
Ik geef daarom alleen zwemmend levendvoer zoals artemia en watervlooien en soms wat diepvries zwarte mug.
 
Artemia eten ze niet graag. Al wordt dat wel gegeten. Maar meestal maar 1 of 2, dan sterven ze en is het garnalenvoer. Diepvries krijgt totaal geen interesse, dat was telkens garnaalvoer. Als het niet beweegt laten ze dat gewoon zo.

Momenteel ben ik de pincet aan het afleren en de jacht aan het stimuleren :) Vanochtend weer enkele kleine slakjes verborgen in de rotsgleuven en laat de blackworm nu in de drijfplanten gaan. Ze klampen zich goed vast en durven precies niet verder. Dan komt de kogelvis de kop/staart eraf bijten. Ben wel heel verknocht aan mijn kogelvisjes. Niet normaal :)

Maar die rode muggenlarf, als die verdwijnen in de bak en uitkomen heb ik hier dus een mug? Toch geen malaria dragende muggen ofzo he?
 
Elke rups wordt een vlinder.
Elke made een vlieg.
En elke muggenlarve wordt een mug.
(Mits ze niet opgegeten worden :) )

Dus die muggelarve in jouw aquarium wordt een mug, inderdaad.
De rode worden dansmuggen. (Zoemen niet en steken niet)
De zwarte worden steekmuggen.

Malaria komt in Nederland (nog) niet voor omdat het daarvoor niet warm genoeg is.
Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Maar de kans dat een muggenlarve in je aquarium uitkomt is nihil.
Daarvoor vinden je vissen ze veel te lekker.
 
Als ze niet steken is het goed :) moppersmurf mode: ik haat muggen.
 
Zwarte kun je daarom ook niet kopen.
Opzich jammer want het is perfect voor.

Zelf kweken is te doen maar liever niet in je achtertuin lijkt mij :D
 
Dus die muggelarve in jouw aquarium wordt een mug, inderdaad.
De rode worden dansmuggen. (Zoemen niet en steken niet)
De zwarte worden steekmuggen.

En de witte dan?
 
De naam "witte muggenlarve" is een beetje een misleidend omdat het geen larve van een mug is maar van een vliegje.
Ik weet zo even niet welk vliegje.
Hij steekt dus niet, en doet ook niet ieieieie in de slaapkamer op het moment dat je bijna slaapt.
 
Ok, dat is mooi want die ik niet op krijg kan ik dan met een gerust hart op het nachtkastje laten staan:D:D
 

Terug
Bovenaan