Levendbarenden en andere vissen buiten: 2015


E

EJAY

Guest
Iemand al plannen voor dit jaar?

Ik heb afgelopen winter en nu nog steeds buiten in de vijver gehad:
- notropis lutrentis 2x
- notropis chrosomus 6x

Ze doen het super. Notropis lutrensis zwemt veelal vrolijk aan de oppervlakte.
Niet echt schuw, leuk visje in de vijver.

Ik ga volgende maand denk ik 20 luipaard danio's uitzetten.
 
EJAY zei:
Ik ga volgende maand denk ik 20 luipaard danio's uitzetten.
Alhoewel het een kweekvariant vand Danio rerio lijkt te zijn. Is de Danio frankei gek genoeg veel koude gevoeliger dan de rerio. Daarom niet zo geschikt voor buiten.
 
weet nog niet. In hoeverre kunnen guppen naar buiten? tot welke temperatuur is de huistuinenkeukengup bestand?
 
Guppen zijn eigenlijk niet zo geschikt voor buiten. Alleen in zeer warme zomers waarbij de temperatuur niet kouder wordt dan 20 graden kan het.
 
Botia zei:
EJAY zei:
Ik ga volgende maand denk ik 20 luipaard danio's uitzetten.
Alhoewel het een kweekvariant vand Danio rerio lijkt te zijn. Is de Danio frankei gek genoeg veel koude gevoeliger dan de rerio. Daarom niet zo geschikt voor buiten.

Ik ben er ook nog niet helemaal uit. ik ga eerst exact inventariseren wat er momenteel in de vijver zwemt. Danio rerio wel een geschiktere keus dan? Anders koop ik er over een tijdje groep chinese danio's bij.
Het mooiste is als ik een schooltje Notropis chrosomus of lutrensis erbij kan kopen, maar deze zijn me net wat te duur.
 
Olympus zei:
weet nog niet. In hoeverre kunnen guppen naar buiten? tot welke temperatuur is de huistuinenkeukengup bestand?

Ik heb ze 2 zomers geleden in mijn vijver gehad, zonder problemen. Moet ik wel zeggen dat ik een tuin op het zuiden heb en ik de temperatuur van mijn vijver wel in de gaten houd.

Momenteel heb ik veel subtropische soorten in mijn aquariums, die ik in de zomer in principe in de vijver wil doen. Ik heb zojuist de water temperatuur gemeten en ik zit op 13 graden, ik moet dus even geduld hebben.
 
Vanaf wanneer kun je ze het beste laten overwennen in de vijver buiten?
als het water boven de 15 graden is?
 
De Danio rerio is een betere keuze maar moet in tegenstelling tot de Chinese danio in de winter wel naar binnen.

Als het water boven de 15 graden is en er een langere zon periode achtereen wordt verwacht. In het ene jaar kunnen ze al eind naar April buiten en in het andere kan dat zo begin Juni pas zijn.
 
Hier zwemmen Chinese Danio's en Aphanius mento's in de vijvertjes, deze hebben ook buiten overwinterd.
Daar komen waarschijnlijk binnenkort nog wel een groepje Jordanella floridae's bij. :)
 
Over guppen buiten houden lees ik zoveel tegenstrijdige berichten. De een kiepert ze gewoon in de vijver en de ander zegt dat het absoluut niet kan en dan zijn er heel veel mensen die ze buiten in een speciekuip houden. Zijn er mensen die goede en slechte ervaringen kunnen vertellen en ook wat er juist goed of fout ging?
 
Onze Chinese Danio's hebben we vorig jaar niet uit kunnen vangen, ze waren simpelweg te snel en de vijver te groot.
Ze zijn de winter goed doorgekomen en er zwemmen er zelfs meer dan er vorig jaar ingegaan zijn!
Dus volgens mij kunnen ze prima overwinteren, zolang de vijver dus maar diep genoeg is.
 
Guppen zou ik persoonlijk echt pas naar buiten doen als de watertemperatuur niet meer onder de 20 graden komt.
 
Dus mijn eindconclusie is dat ik beter zebradanio's in deze bak kan doen? Of misschien nog beter het bij goudvissen laten.
 
Chinese danio's zijn een nog betere optie. ;)
 
Trouwvalk zei:
Onze Chinese Danio's hebben we vorig jaar niet uit kunnen vangen, ze waren simpelweg te snel en de vijver te groot.
Ze zijn de winter goed doorgekomen en er zwemmen er zelfs meer dan er vorig jaar ingegaan zijn!
Dus volgens mij kunnen ze prima overwinteren, zolang de vijver dus maar diep genoeg is.

Kunnen idd overwinteren, vorige zomer hadden wij 10/15 chinese danio's in de vijver gedaan en we hebben er een stuk of 200/250 uitgeschept en dan zwemmen er ook nog een stuk of wat in de vijver :p
 
Corydorasfan zei:
Trouwvalk zei:
Onze Chinese Danio's hebben we vorig jaar niet uit kunnen vangen, ze waren simpelweg te snel en de vijver te groot.
Ze zijn de winter goed doorgekomen en er zwemmen er zelfs meer dan er vorig jaar ingegaan zijn!
Dus volgens mij kunnen ze prima overwinteren, zolang de vijver dus maar diep genoeg is.

Kunnen idd overwinteren, vorige zomer hadden wij 10/15 chinese danio's in de vijver gedaan en we hebben er een stuk of 200/250 uitgeschept en dan zwemmen er ook nog een stuk of wat in de vijver :p

Had je er verder nog andere vissen in de vijver? Was ik benieuwd naar :)
 
Corydorasfan zei:
Trouwvalk zei:
Onze Chinese Danio's hebben we vorig jaar niet uit kunnen vangen, ze waren simpelweg te snel en de vijver te groot.
Ze zijn de winter goed doorgekomen en er zwemmen er zelfs meer dan er vorig jaar ingegaan zijn!
Dus volgens mij kunnen ze prima overwinteren, zolang de vijver dus maar diep genoeg is.

Kunnen idd overwinteren, vorige zomer hadden wij 10/15 chinese danio's in de vijver gedaan en we hebben er een stuk of 200/250 uitgeschept en dan zwemmen er ook nog een stuk of wat in de vijver :p
:O
 
Nee, geen andere vissen. Heb nog wel een filmpje van de eerste lading kleintjes :

<object type="application/x-shockwave-flash" width="400" height="225" data="https://www.flickr.com/apps/video/stewart.swf" classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"><param name="flashvars" value="intl_lang=en-US&photo_secret=9509a1a897&photo_id=14392133995&hd_default=false"></param><param name="movie" value="https://www.flickr.com/apps/video/stewart.swf"></param><param name="bgcolor" value="#000000"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed type="application/x-shockwave-flash" src="https://www.flickr.com/apps/video/stewart.swf" bgcolor="#000000" allowfullscreen="true" flashvars="intl_lang=en-US&photo_secret=9509a1a897&photo_id=14392133995&hd_default=false" width="400" height="225"></embed></object>
 
Is het mogelijk zelfgekweekte Endlerguppy's buiten te houden in de zomer?
En een Betta ook?
 
Olympus zei:
weet nog niet. In hoeverre kunnen guppen naar buiten? tot welke temperatuur is de huistuinenkeukengup bestand?

je kan guppen prima buiten houden, heb ik ook wel gedaan. alleen wel weer in de herfst naar binnen halen. je guppen zijn je dankbaar, ze krijgen super mooie kleuren.
 
Betta's kunnen niet buiten en voor Guppen is het ook niet ideaal.

Een leuke vis die zeer goed kan is de Xiphophorus variatus.

wVWjSFZjpEgQ9OE8KKGnKaAWgl-_ZV9S.jpeg
 
Zou de Misgurnus Anguillicaudatus gold / weeraal goud ook naar buiten kunnen vd zomer? Heb er momenteel 3 in het aquarium , erg interssant en leuke vis
 
Ik heb al wel is Platy's buiten gehad. Dat ging ook prima. Maar ik kijk wel even wat ik doe.
 
HuisVolDieren zei:
Ik heb al wel is Platy's buiten gehad. Dat ging ook prima. Maar ik kijk wel even wat ik doe.
Die ik laat zien is de Xiphophorus variatus en niet de overbekende Platy de Xiphophorus maculatus.
 
EJAY zei:
Zou de Misgurnus Anguillicaudatus gold / weeraal goud ook naar buiten kunnen vd zomer? Heb er momenteel 3 in het aquarium , erg interssant en leuke vis
Die kruipt zo uit je kuip of vijver vermoed ik...
 
Ja dat weet ik. Maar is wel familie en lijkt wel iets op mekaar.
Maar ik wil graag wat nieuws. Miss toch maar wat danio's en Prachtbarbelen proberen. Kunnen die in de vijver overwinteren?
 
guppen vinden de vijver niet verkeerd hoor, alleen in de zomer maanden aan te raden, guppen zijn erg makkelijk, en gewoon proberen wat je leuk lijkt. maar dan idd met soorten die tegen een stootje kunnen.
 
Kunnen rasvora soorten in de vijver?
Bijvoorbeeld de maculata?
 
ILoveAnimals zei:
Chinese danio's wel bij een diepte van min80cm

60 cm is de vorstgrens. ik heb 70 cm diepe vijver waarvan 15 cm boven de grond. Gaat elk jaar uitstekend
 

Terug
Bovenaan