Levendbarenden en andere vissen buiten: 2018


E

EJAY

Guest
Hallo,

Iemand nog plannen voor dit jaar wat betreft 'bijzondere' vijvervissen?
Afgelopen jaar succesvol de weeraal (Misgurnus anguillicaudatus) in de vijver gehad en deze zwemmen nog steeds in de vijver. Zowel de goudvariant als de wild variant doen het erg goed.
Zeer vredelievende vijvervis met leuk gedrag en kan zelfs handtam worden. echt een aanrader.

Mijn ervaringen met Notropis Chrosomus en Chrosomus erythrogaster in de vijver zijn positief. deze zijn 100% winterhard. cyprinella lutrensis ook erg mooi in de vijver, maar in verhouding met de chrosomussen toch zwakker in de vijver.


Laatst hoorde ik dat mimagoniates inaequalis ook winterhard is, misschien hier even research naar doen.
 
Idem met ejay:D

Mijn weeralen zijn handtam
 
Ik ben erover aan het nadenken. Ik heb een speciekuip ingegraven, zie mijn eigen fotoalbum voor de foto's. Maar ik zag een bloedzuiger, dus durf het niet zo goed aan eerlijk gezegd. Ik was van plan er Heterandria formosa's uit mijn aquarium in te doen. Daarvan heb ik 2 mannetjes en 3 vrouwtjes en inmiddels een aantal jongen. Maar wat denken jullie, zou het kunnen? Er zwemt dus al van alles in de kuip aan muggenlarven, watervlo-achtige beestjes, iets dat aan de planten knaagt en dus die bloedzuiger.
Dan zou je dus al met een soort van quarantaine moeten gaan werken op het moment dat de vissen in oktober weer terug in het aquarium zouden gaan. Kortom, ik twijfel dus enorm of het verstandig is...
 
Zie geen problemen
 
Die bloedzuiger is echt geen probleem denk je? Dank je Maurice! Ik ga er dan toch eens over nadenken. Misschien van de week eens wat tijd voor uittrekken dan...
 
Ik heb ook vast bloedzuigers in de vijvers
 
Wauw wat een top topic! Ik heb er geen enkel verstand van, en in mijn beeld waren goudvissen en windes wel een beetje het kleinste.

Ik hoor graag meer over hoe jullie ze houden. Zit er een filtering op de vijver of is het stilstaand water? Kom je weg met een redelijk kale vijver of moet het goed beplant/bioloog zijn?

Elke info over jullie vijvers is welkom :)

Helaas heb ik een balkon ... dus ik moet nog 2 jaar wachten op een vijver.
 
Vanmorgen heb ik 1 mannetje, 1 vrouwtje en een jonge Heterandria formosa in de speciekuip gedaan. :eek::eek::eek:
 
Het Heterandria formosa vrouwtje. Het mannetje en het vrouwtje allebei vanavond nog gezien, het jonge visje alleen 's ochtends nog een keer, verder niet meer.
Veel muggenlarven zoals je ziet, daar ging het vrouwtje vrij snel achteraan. En het mannetje ging vrij snel weer achter het vrouwtje aan. :D
IMG_20180606_115335.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EJAY
Heb wat water ververst (15 L), omdat het heel vies water was, bruingroen van de algen. Ik had de vissen al een paar dagen niet gezien, dus was wel benieuwd of ze nog leefden. Gelukkig kan ik melden dat het mannetje, het vrouwtje en het jong er alle 3 nog zijn, samen met nog 1 of 2 andere jonge visjes. :thumbs:
Grappig om te zien dat het gedrag heel anders is dan in het aquarium. In plaats van gezellige zwemmertjes zijn het echte jagers geworden, die stil staan onder een blad van de watergentiaan en dan toeslaan bij de muggenlarven die je dan alle kanten op ziet schieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EJAY
Hoi ,

Naast de chinese Danio's en chrosomus heb ik er nu sinds een maand de brokaat barbeel in mijn tonnen erbij .
Wat zijn deze mooi in de vijver zeg
 
Heb wat water ververst (15 L), omdat het heel vies water was, bruingroen van de algen. Ik had de vissen al een paar dagen niet gezien, dus was wel benieuwd of ze nog leefden. Gelukkig kan ik melden dat het mannetje, het vrouwtje en het jong er alle 3 nog zijn, samen met nog 1 of 2 andere jonge visjes. :thumbs:
Grappig om te zien dat het gedrag heel anders is dan in het aquarium. In plaats van gezellige zwemmertjes zijn het echte jagers geworden, die stil staan onder een blad van de watergentiaan en dan toeslaan bij de muggenlarven die je dan alle kanten op ziet schieten.


klopt. laten veel meer natuurlijk gedrag zien.

Maurice heeft rijstvisjes in de vijver. spierwit en zien er mooi uit.


Misschien kan hij een foto of een video posten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oude en een recent filmpje:



 
Wauw wat een top topic! Ik heb er geen enkel verstand van, en in mijn beeld waren goudvissen en windes wel een beetje het kleinste.

Ik hoor graag meer over hoe jullie ze houden. Zit er een filtering op de vijver of is het stilstaand water? Kom je weg met een redelijk kale vijver of moet het goed beplant/bioloog zijn?

Elke info over jullie vijvers is welkom :)

Helaas heb ik een balkon ... dus ik moet nog 2 jaar wachten op een vijver.


gewoon in de vijver. ik kies bewust eigenlijk voor vissen die winterhard schijnen te zijn. anders kun je prima vissen in een kuip houden. houd wel rekening op opwarming van het water in de zomer. ik vind dat je in een kuip altijd wel iets van een zuurstofpompje moet doen. beplanting / zuurstofplanten lijkt me logisch. vis moet zich kunnen verschuilen.
 
Mooi geheel , heb je daarachter een takkenwand gevlecht ?

Thx , ze zijn niet gevecht maar ik heb wel wilgen takken als schutting , een takkewal zeg maar , is een meter of 11 lang .
 

Terug
Bovenaan