Wat is er nieuw

Levensduur LED verlichting

Forestbiker

Member
Lid geworden
11 december 2011
Berichten
11
Locatie
Limburg
Boven mijn 120 cm bak heb ik sinds december 2016 vier JMB LED balken hangen. Omgerekend zijn dit dan nu ~ 25.000 branduren. Na hoeveel branduren gaan jullie denken aan vernieuwing?

In hoeverre besluiten jullie voor vervanging op basis van de plantengroei in de bak?
 
Daar is geen hapklaar antwoord op.
Een typische LED leeft 100.000 uur bij temperatuur 25 graden. Dat komt neer op ca 22 jaar bij 12 uur per dag.
Maar.... Bij elke 10 graden temperatuur verhoging is de vuistregel dat de levensduur gehalveerd wordt. Veel hangt dus af van adequate koeling. Volgens mij is dat bij de JMB wel op orde. Ervan uitgaande dat de lamp niet warmer dan 40 graden wordt zou je moeten rekenen op 10% licht verlies na 10 jaar.
Maar... (Alweer)... De kans groot dat kalkaanslag op de lamp je meer licht kost. Verder is er kans dat de lamp een keer lek raakt en er vocht in komt. Dan krijgt je vochtschade.
En dan nog heb je nog de voeding. Die houdt het vaak korter vol. Maar die zijn vaak voor relatief weig geld te vervangen. Wat je weer niet kunt zeggen over een vaak relatief dure dimmer met een processor die een licht programmaatje draait.

Na 10 jaar zou je er langzaam wel rekening mee kunnen gaan houden dat er eens iets uitvalt.
 
Bedankt Ronald_J, je benoemt een paar zaken waar ik niet aan gedacht heb, maar wel van invloed kunnen zijn.
  • Ik heb dekruitjes, dus geen kalk op de LEDs.
  • De voedingen heb ik 2-3 jaar terug vervangen.
  • De werktemperatuur
Omdat de lichtkap achteraan over de volle breedte open is ging/ga ik er vanuit dat het daarbinnen niet te warm is. Maar weten is weten. Ik meet nu 30°C, in de zomer zal het iets meer zijn. Dus niet zoveel van invloed op de levensduur.

Daarnaast zet ik de lampen ook op maximaal 80% van de maximale lichtsterkte.

Voorlopig ga ik van een levensduur van 40 tot 50.000 uur uit, dan zou ik er nog max 8 jaar mee kunnen doen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan