Levensduur T5

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Hoelang blijven T5 lampen goed?
Wanneer moet je ze vervangen?

Er is meende ik verschil met T5 en T8.
Dat heb ik ooit gelezen ergens.
Dat T8 elk jaar zou moeten worden vervangen, en dat T5 langer mee zou gaan?
Maar hoe lang ongeveer dan?
 
Dit is wat een lid hier ooit schreef:

In principe kan je T5 en T8 gebruiken tot ze stuk zijn. De degradatie is tegenwoordig slechts 10% op 20000 branduren.
T5 heeft een gemiddelde levensduur van 25000 uren. T8 met VSA ongeveer 12000. T8 met evsa ongeveer 15000.
Uiteraard kan dit afwijken.
 
Gewoon laten zitten tot ze stuk gaan inderdaad.
Mocht je zien dat je plantengroei minder wordt zou je kunnen wisselen, maar tegenwoordig is het niet meer zo erg als vroeger.
 
De lampen die in mijn bak zitten zijn in elk geval een paar jaar oud.
Deze bak is onlangs 2de hands overgenomen.
Bij de uiteindes van de lampen zie je duidelijk zwarte kringen zitten.
Meende dat dat betekend dat ze bijna op zijn?
 
De lampen die in mijn bak zitten zijn in elk geval een paar jaar oud.
Deze bak is onlangs 2de hands overgenomen.
Bij de uiteindes van de lampen zie je duidelijk zwarte kringen zitten.
Meende dat dat betekend dat ze bijna op zijn?
Klopt inderdaad, wanneer ze donker kleuren aan de uiteinden is het einde nabij.
Nieuwe bestellen is dan het juiste plan, ze zouden ieder moment kunnen uitvallen, maar het kan ook nog een maand duren.
 
Klopt inderdaad, wanneer ze donker kleuren aan de uiteinden is het einde nabij.
Nieuwe bestellen is dan het juiste plan, ze zouden ieder moment kunnen uitvallen, maar het kan ook nog een maand duren.
En het duurt altijd maanden voordat ze kapot gaan, tot die ene keer je krap bij kas zit en/of de winkels dicht zijn
 
En het duurt altijd maanden voordat ze kapot gaan, tot die ene keer je krap bij kas zit en/of de winkels dicht zijn
Yep... ALTIJD! Dus wanneer je besteld, bestel meteen dubbel (Als je van plan bent de verlichting zo te laten voor langer dan een jaar) zodat je niet mis grijpt ;)
 
De lampen die in mijn bak zitten zijn in elk geval een paar jaar oud.
Deze bak is onlangs 2de hands overgenomen.
Bij de uiteindes van de lampen zie je duidelijk zwarte kringen zitten.
Meende dat dat betekend dat ze bijna op zijn?
Waar ik wel goed op zou letten is dat je de wartels van de lamp aansluitingen goed genoeg aandraait zodat er geen vocht bij kan komen waar dat niet gunstig is. Zwarte ringen is idd of het begin van...of het einde van de lamp.
 
Ter info verschillende merken zijn of stopen binnen kort met produceren van t5 lampen
over de levensduur bij bv de juwel High-Lite Nature zie je vaak bij het ouder worden het kleurspectrum veranderen.
 
Ter info verschillende merken zijn of stopen binnen kort met produceren van t5 lampen
over de levensduur bij bv de juwel High-Lite Nature zie je vaak bij het ouder worden het kleurspectrum veranderen.
Ik heb nieuwe besteld, van Dennerle.
De lampen waren niet voorradig en zijn inmiddels door de winkel besteld.
Volgende maand maar even een extra setje kopen haha.
Dan kan ik even vooruit.
 
Terug
Bovenaan