levensduur tl-lampen

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Berichten
473
Locatie
tegelen
hoi

Iemand enig hoelang t8 tl-buizen eigenlijk meegaan?
En dan bedoel ik wanneer verliezen ze teveel aan lichtkracht.
In de dieren speciaalzaak zeggen ze dat je ze ongeveer naar een jaar moet vervangen. Klopt dit of willen ze gewoon verkopen?
 
Levensduur is zo lang als dat jij vindt dat ze goed zijn. Als jij niet veel planten in je bak hebt staan en deze doen het gewoon prima, is er niks aan de hand. Verlichting is in mijn bakken puur voor me planten, ik vervang de balken ongeveer elk 1.5 jaar.
 
De levensduur kan levenslang zijn.
De lichtopbrengst, dat is en ander verhaal, die wordt uiteraard op den duur minder.
Hier staat niet echt een tijd voor, aangezien dit afhangt van bepaalde factoren. De meningen zijn hier zwaar over verdeeld. het blijft een "ongeveer" verhaal.

Gewoon naar je planten blijven kijken, en besef hebben wat er eventueel mis kan zijn als groei stagneert/ problemen opspelen. Het hoeft tenslotte niet (alleen) aan het licht te leggen.

Ik raad je aan je lampen zo nu en dan eens schoon te maken. kalk of andere (vieze) aanslag verminderd je lichtopbrengst vrijwel direct ;)

Geld ook voor een dekruit uiteraard.
 
als je 10 uur per dag je licht aan hebt dan doe je er zoiezo 3 jaar mee. Verder wat Intercooler al aangeeft. Na een jaar vervangen is onzin
 
Hmm ok.
Ik heb nu twee aquastar lampen. Ik wil de achterste lamp nu vervangen voor een grolux lamp, aangezien dat ik mijn bak opnieuw opgezet heb en nu veel meer planten heb.
Maar dan kan ik de voorste lamp nog wel ff laten zitten.
 
Zolang deze voor jou en de planten voldoende licht afgeeft zou ik hem laten zitten.
Maar soms is het ook iets nieuws kopen dat je tevreden kan stellen. :)
 
Terug
Bovenaan